تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۸۸۵۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحقق «اولین‌ها»، راهبرد واحد بومی‌سازی شرکت سنگ آهن گهرزمین

‌می‌متالز - شرکت سنگ آهن گهرزمین به عنوان یک شرکت پیشرو در تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنسانتره، یکی از نقش‌آفرینان مؤثر در تامین مواد اولیه صنعت فولاد کشور است.

به گزارش می‌متالز، معدن سنگ آهن گهرزمین با ذخیره‌ای حدود ۶۴۰ میلیون تن، بزرگ‌ترین معدن روباز خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین معادن روباز دنیا به شمار می‌آید.

واحد بومی‌سازی این شرکت با تحقق «اولین»‌ها در سطح کشور، یعنی «تولید بار اولی در کشور» و «پاسخ‌دهی بار اولی عملکرد محصول در خطوط تولید»، نتایج درخشانی از خود برجای گذاشته است. لازم به ذکر است که اجرای پروژه‌های بومی‌سازی در سال ۱۴۰۰، از خروج ارز به میزان ۲۰ میلیون یورو از سطح شرکت و عدم‌النفع به میزان ۸۴۰ میلیارد تومان، جلوگیری کرده است.

این واحد از سال ۹۵ فعالیت خود را با بومی‌سازی از سطح قطعات ساده شروع کرد و اکنون گستره‌ی فعالیتش، سطح تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی را در بر می‌گیرد و همچنان در حال توسعه است.

راهبرد بومی‌سازی در شرکت گهرزمین، تنها سفارش ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز به پیمان‌کار و تحویل‌گرفتن آن نیست؛ بلکه مراحل متعددی، چون شناخت دقیق علمی و عملیاتی محصول شامل آنالیز و تعیین متریال، نقشه‌برداری و استخراج هندسه‎‌ی قطعات یا تجهیزات در واحد بومی‌سازی شرکت انجام شده و سپس مرحله شناسایی پیمانکاران دارای صلاحیت صورت گرفته و پس از طی مراحل قانونی انتخاب پیمانکار توانمند، شرکت با همراهی و همکاری مستمر با پیمانکار تا انتهای مسیر در مراحل مختلف ساخت، پروژه بومی‌سازی را با پذیرش ریسک‌های عملکردی پیش می‌برد.

از مهم‌ترین دستاورد‌های فناورانه بومی‌سازی شرکت سنگ آهن گهرزمین که برای نخستین بار در کشور تحقق یافته است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بومی‌سازی ماشین انباشت و برداشت ترکیبی کارخانه گندله‌سازی (با ظرفیت طراحی انباشت و برداشت، به ترتیب ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ تن بر ساعت)
  • بومی‌سازی رول‌های آسیاب غلتکی فشار بالا با قطعات کاربید تنگستن (شامل STUD و EDGE-BLOCK)
  • بومی‌سازی بدنه آسیاب گلوله‌ای به وزن ۱۲۰ تن، قطر ۵.۶ متر و طول ۱۲.۶ متر (BALL MILL SHELL)
  • بومی‌سازی گیربکس خورشیدی آسیاب غلتکی فشار بالا پیش خردایش با توان ۸۲۸ کیلووات
  • بومی‌سازی الکتروموتور‌های صنعتی MV و LV خطوط خردایش و تولید کنسانتره با محدوده‌ی توانی ۴۰۰ تا ۱۲۵۰ کیلووات

منبع: معدن مدیا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده