تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۸۸۹۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عرضه بیش از حد سنگ آهن در چین

‌می‌متالز - با توجه به پیش بینی کاهش تقاضا از سوی تولید کنندگان فولاد و افزایش تولید سنگ آهن توسط سه شرکت معدنی بزرگ، کشور چین در سال ۲۰۲۳ با عرضه بیش از حد سنگ آهن مواجه خواهد شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، وب سایت خبری Mysteel در روز دوشنبه (۱۶ ژانویه) گزارش داد بازار سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ با افزایش عرضه کلی سنگ آهن و کاهش تقاضا از سوی تولید کنندگان فولاد مواجه خواهد شد.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۱۶ ژانویه) اعلام کردند در طول سال ۲۰۲۳، عرضه کلی سنگ آهن افزایش خواهد یافت، در حالی که تقاضا در میان فولادسازان احتمالا کاهش خواهد یافت.

به نقل از برخی منابع خبری، پیش بینی می‌شود عرضه داخلی محصولات فولادی در چین، از جمله محصولاتی که در معادن محلی تولید شده و از کشور‌های دیگر وارد می‌شود در سال ۲۰۲۳ به حدود ۱.۴۱ میلیارد تن برسد که نسبت به سال ۲۰۲۲ با رشد ۲۳ میلیون تن همراه خواهد بود. در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد کل تقاضا از سوی تولید کنندگان فولاد در سال ۲۰۲۳ در سطح ۱.۳۹ میلیارد تن پیش بینی شده است که ۳.۶ میلیون تن کمتر از رقم اعلام شده در سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

در گزارش منتشر شده توسط وب سایت خبری Mysteel آمده است که افزایش عرضه کلی سنگ آهن و کاهش تقاضا از سوی تولید کنندگان فولاد، منجر به مازاد سنگ آهن در حدود ۲۲.۹۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ خواهد شد. این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ میزان عرضه و تقاضا برعکس بوده و ذخایر سنگ آهن در پایان سال ۲۰۲۲ کاهش ۳.۶ میلیون تنی را نشان می‌داد.

علاوه بر این معامله گران در روز دوشنبه (۱۶ ژانویه) اعلام کردند در سال ۲۰۲۳، سه تولید کننده (Vale، ریوتینتو، گروه فلزات فورتسکیو) از چهار تولید کننده سنگ آهن پیشرو در جهان قصد دارند تولید مواد خام را افزایش دهند که به افزایش عرضه جهانی و مازاد عرضه کمک خواهد کرد.

در این میان چندین منبع خبری اعلام کردند به طور خاص، شرکت Vale در سال ۲۰۲۳ قصد دارد تولید سنگ آهن را به ۳۱۵ میلیون تن برساند که حدود ۵ میلیون تن نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت معدنی ریوتینتو نیز قصد دارد در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۲۳ میلیون تن سنگ آهن تولید کند که نسبت به سال ۲۰۲۲ با افزایش ۳ میلیون تنی همراه خواهد بود. از طرفی گروه فلزات فورتسکیو نیز اعلام کرد در سال ۲۰۲۳ میزان تولید سنگ آهن خود را به ۱۹۳ میلیون تن خواهد رساند که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۳ میلیون تن را تجربه خواهد کرد.

همچنین منابع خبری اعلام کردند هند نیز واردات مواد خام به چین را در سال ۲۰۲۳ به تدریج به محدوده ۳.۵ تا ۵.۵ میلیون تن در ماه باز می‌گرداند.

در گزارش منتشر شده توسط وب سایت خبری Mysteel در روز دوشنبه (۱۶ ژانویه) آمده است: علیرغم این چشم انداز مثبت برای عرضه سنگ آهن در چین، عدم قطعیت‌ها همچنان در سال ۲۰۲۳ باقی می‌ماند، زیرا اگر برخی از معدن کاران غیراصولی متوجه شوند که قیمت سنگ آهن به طور مداوم به زیر ۸۰ دلار در هر تن متریک خشک کاهش می‌یابد، ممکن است مجبور شوند تولید خود را متوقف کنند. باید توجه داشت که محدوده قیمت ۸۰ دلار در هر تن متریک خشک برای سنگ آهن سطحی است که عموماً به عنوان خط سر به سر معدن کارنا در نظر گرفته می‌شود. باید توجه داشت که مدت زمان درگیری روسیه و اوکراین نیز تعیین می‌کند که این دو کشور با چه سرعتی می‌توانند صادرات سنگ خود را نیز بازیابی کنند.

در این میان تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۱۶ ژانویه) اعلام کردند تولید سنگ آهن داخلی چین ممکن است در سال ۲۰۲۳ به ۲۹۷ میلیون تن در سال برسد که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷ میلیون تن افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از جمله عواملی که باعث رشد تولید داخلی سنگ آهن در چین شده می‌توان به عدم وجود اختلال، اقدامات موثر برای مهار ویروس کرونا، از سرگیری عملیات معدنی در شمال چین، و تلاش مسئولان کشور برای افزایش تولید داخلی اشاره کرد.

از سوی دیگر برخی منابع خبری گزارش دادند که تقاضای واقعی فولادسازان برای سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ با توجه به برنامه‌های چین برای کاهش مستمر یا تغییر تولید فولاد خود در مقایسه با سال گذشته کاهش خواهد یافت. باید توجه داشت که استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی نیز بر مصرف سنگ آهن تاثیر خواهد گذاشت.

بر این اساس معامله گران در روز دوشنبه (۱۶ ژانویه) اعلام کردند که عدم تعادل عرضه و تقاضا منجر به کاهش متوسط قیمت سنگ آهن به ۱۰۰ تا ۱۰۵ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ خواهد شد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، در اوایل سال ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان به ۱۳۱ دلار در هر تن رسید که بالاترین سطح در ۱۷ ماه گذشته بوده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته ۶ تا ۱۳ ژانویه، قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان حدود ۵.۹۶ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۱۶ ژانویه) اعلام کردند قیمت سنگ آهن پس از گزارش‌هایی مبنی بر اوج شیوع ویروس کرونا در بسیاری از مناطق چین شروع به افزایش کرد. باید توجه داشت که روند مثبت قیمت سنگ آهن در بازار نیز با نگرانی در مورد عرضه محدود سنگ آهن در کوتاه مدت به دلیل حجم کمتر عرضه به ویژه از برزیل حمایت می‌شود.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده