تاریخ: ۲۹ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۸۸۹۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش صادرات سنگ آهن از اوکراین

‌می‌متالز - با توجه به عرضه کم سنگ آهن در بازار چین، قیمت‌ها به بالاترین حد خود رسیده و میزان صادرات سنگ آهن از اوکراین در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، آمار منتشر شده توسط گمرک در روز سه شنبه (۱۷ ژانویه) نشان داد که شرکت‌های معدنی اوکراین صادرات سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ را به ۲۳.۹۸ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن از اوکراین در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۵.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. همچنین باید توجه داشت که از نظر پولی نیز میزان صادرات سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ به ۲.۹۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهش ۵۷.۸ درصدی همراه بوده است.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۷ ژانویه) اعلام کردند معدن کاران مستقر در اوکراین در دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۷۶۴.۹ هزار تن سنگ آهن را به خارج از کشور ارسال کردند. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن در دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۷۹.۳ درصد کمتر از دسامبر ۲۰۲۱ بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد درآمد شرکت‌های مستقر در اوکراین از صادرات تجهیزات نظامی برای دسامبر ۲۰۲۲ با ۷۳.۵ درصد کاهش به ۷۱.۶۳ میلیون دلار رسید.

به نقل از چندین منبع خبری، صادرات سنگ آهن از اوکراین در دسامبر ۲۰۲۲ از نظر فیزیکی ۲۸.۵ درصد و از نظر پولی ۳۰.۲ درصد نسبت به نوامبر ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

با این حال معامله گران در روز سه شنبه (۱۷ ژانویه) اعلام کردند در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۲، صادرات سنگ آهن از اوکراین به ۱۲.۹۸ میلیون تن رسید، یعنی حدود ۳.۲ میلیون تن سنگ آهن در در هر ماه حمل می‌شد. همچنین بررسی‌ها نشان داد در ماه می‌تا دسامبر ۲۰۲۲، حدود ۱۱ میلیون تن سنگ آهن برای صادرات از اوکراین ارسال شد که برای هر ماه حدود ۱.۳۷ میلیون تن سنگ آهن را شامل می‌شود.

به نقل از برخی تاجران، اسلواکی در سال ۲۰۲۲ با ۱۹.۲۳ درصد بیشترین سنگ آهن اوکراین را مصرف کرد. همچنین با توجه به آمار اداره گمرک می‌توان دریافت که جمهوری چک با ۱۷.۳۲ درصد در رتبه دوم و لهستان با ۱۶.۴۹ درصد در رتبه سوم قرار دارند. به این ترتیب، از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، کشور‌های اروپایی به واردکنندگان اصلی سنگ آهن از اوکراین تبدیل شدند و چین را از این فهرست که در ابتدای سال ۲۰۲۲ بزرگترین مصرف کننده مواد خام اوکراینی بود، خارج کردند.

شکل زیر میزان صادرات سنگ آهن از اوکراین در سال ۲۰۲۲ و میزان تغییرات آن نسبت به ماه قبل و سال قبل را نشان می‌دهد. همچنین در قسمت پایین شکل، میزان سنگ آهن صادر شده از اوکراین در ۱۲ ماه سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است.

همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۱۷ ژانویه) اعلام کردند پس از تهاجم روسیه به خاک اوکراین، شرکت‌های فولادساز داخلی به دلیل محاصره بنادر دریایی، صادرات محصولات خود را به حداقل رساندند. همچنین فولادسازان به دنبال راه‌هایی برای ارسال محصولات خود از طریق زیرساخت‌های راه آهن هستند، اما به دلیل هجوم بار، Ukrzaliznytsia و گذرگاه‌های مرزی قادر به مقابله با آن نیستند. علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد این روش تحویل بار به دلیل افزایش دو برابری هزینه ها، هیچ سودی برای فورشندگان ندارد.

در این میان برخی منابع خبری گزارش دادند مشکلات مربوط به لجستیک به شرایط نامطلوب بازار اضافه شده و باعث کاهش قیمت سنگ آهن در اوکراین شده است. در نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد کارخانه‌های معدن و فرآوری مستقر در اوکراین مجبور به توقف کامل یا کاهش تولید سنگ آهن شده اند.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۷ ژانویه) اعلام کردند تا ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور به ترتیب ۱۳۰.۹۶ دلار در تن و ۱۲۶.۴ دلار در هر تن بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به عرضه کم سنگ آهن در بازار چین، قیمت‌ها به بالاترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسیده است.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، اوکراین در سال ۲۰۲۱ صادرات فلزات آهنی را به ۴۴.۵ میلیون تن رساند. این در حالی است که میزان صادرات فلزات آهنی در سال ۲۰۲۱ حدود ۴.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افت داشته است. همچنین باید توجه داشت که از نظر پولی نیز، شاخص صادرات فلزات آهنی با ۶۲.۸ درصد افزایش در سال ۲۰۲۱ به ۶.۹ میلیارد دلار رسیده است.

در این میان تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۱۷ ژانویه) اعلام کردند تولید کنندگان عمده سنگ آهن مستقر در اوکراین شامل Ingulets GOK، Kryvyi Rih Iron Ore Plant، Poltava Mining، North GOK، Central GOK، Southern GOK، ArcelorMittal Kryvyi Rih، Sukha Balka GOK و کارخانه سنگ آهن Zaporizhzhia هستند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده