تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۸۸۴۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حمایت محدودیت عرضه از رشد نرخ سنگ آهن و زغال

‌می‌متالز - محدودیت عرضه سنگ آهن و زغال سنگ از سوی برزیل و استرالیا با شروع باران‌های موسمی در این کشور از رشد نرخ این محصولات حمایت کرد. سنگ آهن در آخرین روز‌های پیش از آغاز سال نوی چینی تا مرز ۱۳۰دلاری شدن صعود کرد. احتمال بهبود تقاضا برای این محصول پس از تعطیلات سال نو اصلی‌ترین عامل این رشد قیمتی بود. پلتس در گزارش خود شاخص سنگ آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در روز ۱۳ژانویه را برابر ۱۲۷دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد که این رقم نسبت به نرخ آن در روز قبل رشد ۳۵/ ۳دلاری داشت.

به گزارش می‌متالز، درحالی بر نرخ سنگ آهن در بازار داخلی چین افزوده شد که اغلب فعالان بازار ترجیح دادند فعلا در حاشیه بمانند و خرید‌های خود را تا پایان تعطیلات سال نوی چینی به تاخیر بیندازند. با فروکش‌کردن محدودیت کرونایی در چین، اقتصاد این کشور نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد؛ البته ریسک افزایش تعداد مبتلایان به کرونا همچنان پابرجاست. به هر ترتیب سنگ آهن در کوتاه‌مدت از احتمال بهبود اقتصادی سیگنال مثبت دریافت کرده است. در این شرایط احتمال کاهش عرضه سنگ آهن از سوی برزیل به دلیل آغاز باران‌های موسمی در این کشور نیز مزید بر علت شده و از رشد بهای این محصول وارداتی به چین حمایت کرده است.

محدودیت عرضه، زغال را گران کرد

زغال سنگ متالورژیک صادراتی استرالیا، ظرف دومین هفته از ماه ژانویه روز‌های پرنوسانی داشت. این محصول روز ۱۰ژانویه و این هفته را با نرخ ۳۱۳دلار و ۷۵سنت آغاز کرد. کاهش تقاضای خریداران آسیایی باعث شد تا این محصول تا روز پنج‌شنبه ۱۲ژانویه تا کف کانال قیمتی ۳۰۰دلاری عقب نشینی کند؛ اما در نهایت بروز نگرانی‌های جدی در خصوص محدودیت عرضه باعث شد ظرف روز جمعه ۱۳ژانویه این محصول رشد ۷۵/ ۸دلاری را به ثبت برساند و پلتس، پریمیوم آن را برابر ۳۰۹دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد.

بارش شدید باران در منطقه کوئینزلند استرالیا با ایجاد محدودیت در عرضه از رشد بهای زغال استرالیا حمایت کرد. در عین حال هشدار‌های آب وهوایی در مناطق مختلف این کشور داده شده و بعید است که محدودیت عرضه به‌سرعت برطرف شود. برخی فعالان بازار از احتمال تاخیر در بارگیری محموله‌های زغال استرالیا از مارس تا آوریل خبر می‌دهند که زمان نسبتا طولانی برای محدودیت در عرضه این محصول است. پلتس، پریمیوم زغال متالورژیک تحویل چین را در روز پایانی هفته بدون تغییر نرخ روزانه برابر ۳۱۲دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد که البته این نرخ نسبت به پریمیوم آن در روز ابتدایی هفته کاهش ۲دلاری داشت. در شرایطی که احتمال تضعیف عرضه زغال از سوی منابع استرالیایی وجود دارد، نزدیک‌شدن به تعطیلات سال نوی چینی و نبود تقاضا برای خرید این محصول پیش از آغاز تعطیلات از سوی فولادسازان چینی، این محصول تحویل چین را ارزان کرد.

کاهش تقاضا، قراضه را ارزان کرد

قراضه وارداتی به ترکیه با کاهش تمایل متقاضیان برای خرید ظرف دومین هفته از ژانویه ارزان شد. به این ترتیب پلتس، بهای این محصول تحویل ترکیه را در روز جمعه ۱۳ژانویه با ثبت کاهش یک‌دلاری برابر ۴۱۴دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. با این حال، دارندگان قراضه نسبت به بازگشت تقاضا به این بازار امیدوارند. البته برخی منابع معتقدند فولادسازان ترکیه به میزان کافی قراضه ذخیره کرده اند و فعلا عجله‌ای برای بازگشت به این بازار ندارند. صحت این صحبت می‌تواند روند کاهش نرخ در این بازار را تقویت کند. در این شرایط، رشد نرخ شمش و محصولات فولادی در بازار‌های آسیایی و رشد تقاصا برای محصولات فولادی ترکیه از سوی متقاضیان اروپایی می‌تواند به رشد تقاضا برای قراضه منجر شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده