تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۹۴۶۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خوش بینی بازار، قیمت سنگ آهن را به بالاترین حد در ۸ ماه گذشته رساند

‌می‌متالز - معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان برای هفته ۲۴ فوریه تا ۳ مارس ۲۰۲۳ نسبت به هفته قبل ۱.۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، بیشترین معامله آتی سنگ آهن در ماه می‌در بورس کالای دالیان، برای هفته ۲۴ فوریه تا ۳ مارس ۲۰۲۳، ۱.۸ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت – تا ۹۱۹ یوان / تن (۱۳۳.۱۵ دلار در هر تن)؛ بنابراین قیمت سنگ آهن به بالاترین حد خود در ۸ ماه گذشته رسید. این را نزدک نشان می‌دهد.

قیمت سنگ آهن در مارس ۲۰۲۳

در بورس سنگاپور، معاملات آتی آوریل تا ۳ مارس ۲۰۲۳، ۱.۵ درصد نسبت به ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ کاهش یافت – به ۱۲۶.۵ دلار در هر تن.

اوایل هفته گذشته، قیمت سنگ آهن در چین پایین‌تر بود، زیرا تنظیم کننده‌های محلی تلاش کردند تا بازار را از افزایش شدید قیمت‌ها در بحبوحه افزایش انتظاری در تقاضا برای این کالا مهار کنند.

انتظارات مثبت بازار با اظهارات تولیدکنندگان اصلی سنگ آهن، به ویژه گروه BHP BHP.AX و Rio Tinto RIO.AX، RIO.L تأیید می‌شود. بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان پس از لغو محدودیت‌های ویروس کرونا و ارائه اقدامات حمایتی برای بخش املاک و مستغلات، نشانه‌هایی از بهبود تقاضا برای مواد خام در چین را گزارش کردند.

چشم انداز مطلوب برای چین قیمت سنگ آهن در دالیان و سنگاپور را از محدوده معاملاتی ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار در هر تن که در چند هفته گذشته در آن بوده اند، افزایش داد.

با این حال، پس از توقف تولید برخی از کارخانه‌های فولاد در تانگشان و هندان به دلیل آلودگی شدید هوا، قیمت‌ها شروع به کاهش کرد. مدت زمان محدودیت‌ها مشخص نشده است، اما آن‌ها به افتتاحیه نشست سالانه پارلمان چین در ۵ مارس ۲۰۲۳ مرتبط هستند. به طور معمول، پکن تلاش‌های قابل توجهی را برای اطمینان از هوای پاک قبل از نشست سالانه انجام می‌دهد.

بازار همچنین با افزایش موجودی سنگ آهن در بنادر کشور تحت تاثیر قرار گرفت که در اوایل هفته گذشته با ۱.۲ درصد افزایش به بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۲۲ رسید.

در عین حال، افزایش مورد انتظار در تقاضا برای فولاد از قیمت سنگ آهن در سطح به اندازه کافی بالا حمایت می‌کند. قبلاً در پایان هفته گذشته، جهش در قیمت‌ها وجود داشت، زیرا چین داده‌های مربوط به فعالیت تولید صنعتی برای فوریه ۲۰۲۳ را منتشر کرد. PMI رسمی تولیدکننده این ماه به بالاترین رکورد خود از آوریل ۲۰۱۲ رسید که برای بازار سنگ آهن مثبت بود؛ و انتظارات برای بهبود تقاضا.

برداشتن سریع محدودیت‌های تولید در تانگشان و هندان نیز به افزایش قیمت‌ها کمک کرد. در اوایل ۲ مارس، با بهبود کیفیت هوا، مراکز پیشرو فولادسازی چین دوباره کار خود را از سر گرفتند.

در کوتاه مدت، قیمت سنگ آهن نزدیک به ۱۳۰ دلار در هر تن باقی خواهد ماند، زیرا فولادسازان نمی‌توانند سنگ آهن را با قیمت‌های بالاتر خریداری کنند. قیمت سنگ آهن سریعتر از قیمت فولاد در حال افزایش است و به همین دلیل کسب سود برای شرکت‌ها دشوار است. علاوه بر این، افزایش پیش بینی شده تولید فولاد مانع از افزایش حاشیه سود کارخانه‌های فولادی خواهد شد.

بازار سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ با مازاد عرضه مواجه خواهد شد، زیرا عرضه کلی سنگ آهن افزایش می‌یابد و تقاضا از سوی تولیدکنندگان فولاد احتمالا کاهش می‌یابد. پیش بینی می‌شود عرضه داخلی فلزات آهنی چین، از جمله تولید در معادن محلی و واردات، ۲۳ میلیون تن در سال در سال ۲۰۲۳ رشد کند – تا ۱.۴۱ میلیارد تن. در عین حال، کل تقاضا در سال جاری در سطح ۱.۳۹ میلیارد تن پیش بینی شده است که ۳.۶ میلیون تن کمتر از رقم سال ۲۰۲۲ است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده