تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۳۱۵۸۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چرا بازار سنگ آهن چین محکم ایستاده

‌می‌متالز - سنگ آهن تنها کامودیتی است که باید در اثر بدتر شدن بحران املاک چین ضربه بخورد، ولی در واقع عملکرد نسبتاً خوبی دارد. سنگ آهن هفته گذشته پس از صعودی که با تشدید تیرگی اقتصاد مملو از بدهی چین مقابله کرد، به بالاترین میزان خود در یک ماه گذشته رسید.

به گزارش می‌متالز، علیرغم موج اخبار نگران کننده از بخش املاک و مستغلات که در شرایط عادی، حدود ۴۰ درصد تقاضا را تشکیل می‌دهد، قیمت‌ها در سال جاری تا حد زیادی بالاتر از مرز کلیدی ۱۰۰ دلار در تن باقی مانده است. آخرین متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین با ده سنت رشد روزانه ۱۱۴.۰۵ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است.

عدم سقوط قیمت یا رکود ویرانگر در تقاضای فولاد نشان می‌دهد که چگونه اقتصاد چین با وجود فاکتور‌های اصلی منفی هنوز سرپا مانده است. هنوز خطرات زیادی برای بازار سنگ آهن وجود دارد، از جمله دورنمای رکود طولانی مدت در بخش املاک، اما قیمت‌های نسبتاً بالا، نقطه‌ای مقابل جو منفی و نزولی حاکم در بازار‌های چین است. به نظر کارشناسان این نشان می‌دهد بخش‌هایی از اقتصاد چین، خارج از بخش املاک، نسبتاً سالم هستند.

در آخرین رکود بزرگ سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۶، قیمت سنگ آهن به زیر ۴۰ دلار در تن سقوط کرد و مازاد فولاد چین به بازار جهانی سرازیر شد و به تنش‌های تجاری دامن زد. این بدان معنا نیست که اقتصاد چین از کاهش قابل توجه رشد در امان خواهد ماند یا اینکه قیمت سنگ آهن در این سطوح فعلی باقی می‌ماند. ساخت و ساز به ویژه در شهر‌های کمتر توسعه یافته چین در حال کاهش است و دولت در حال کم نمودن محرک‌های بزرگ، از جمله فعالیت‌های زیرساختی بزرگ است که معمولا مصرف فولاد را در دوره‌های قبلی فشار‌های اقتصادی افزایش می‌داد.

کارشناسان بر این باورند که افزایش تقاضای زیرساخت ها، ماشین آلات نیروگاهی، خودروسازی و کشتیرانی ضعف ساخت مسکن نوساز و ماشین آلات ساخت و ساز را جبران می‌کند. همچنین تقاضای بخش لوازم خانگی را نیز می‌توان به این گروه فاکتور‌های مثبت اضافه نمود.

چین نمی‌تواند و نمی‌خواهد آتش بازار املاک و مستغلات را دوباره شعله ور کند و به نظر می‌رسد در کوتاه مدت کف قیمت بسیار محکمی برای سنگ آهن با قیمت ۱۰۰ دلار وجود دارد، اما در بلندمدت چشم انداز بازار این ماده اولیه فولاد سازی ضعیف‌تر است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده