تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۳۹
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۵۷۳۱۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

قیمت ساینا + ویژگی‌های فنی

‌می‌متالز - ساینا یکی از محصولات شرکت سایپا است که معمولا در طرح‌های پیش فروش این شرکت عرضه می‌شود. این خودرو چه قیمتی دارد و نرخ کارخانه و بازار آن چقدر با یکدیگر متفاوت است؟

به گزارش می‌متالز، ساینا یکی از محصولات شرکت سایپا است که معمولا در طرح‌های پیش فروش این شرکت عرضه می‌شود. قیمت کارخانه‌ای این خودرو، ۱۲۴ میلیون و ۷۱۱ هزار و نرخ این خودرو در بازار، حدود ۲۲۳ میلیون تومان است.

به عبارت دیگر، فروشندگان این خودرو را حدود ۹۸ میلیون تومان گران‌تر از قیمت کارخانه می‌فروشند.

پس از تیبا به عنوان اولین خودرو ملی، شرکت سایپا، در سال ۱۳۹۲ این شرکت تصمیم گرفت تا با ایجاد برخی تغییرات (فیس‌لیفت) این خودرو کوچک، محصولی دیگر عرضه کند. ساینا که در ابتدا نام ۲۳۲ برای آن انتخاب شده بود، همچون برادر بزرگتر خود (تیبا) بر روی پلتفرم X۲۰۰ بنا شده. بزرگ‌ترین تفاوت آن با سایپا تیبا این است که ساینا تنها در نسخه سدان به بازار عرضه شده و فاقد نمونه هاچبک است.

نقد کارشناسی ساینا

با نگاهی کوتاه به تمامی خودرو‌های فیس‌لیفتی که تا کنون توسط شرکت سایپا ساخته شده، می‌توان به این نتیجه رسید که سایپا علاقه چندانی به ایجاد تغییرات اساسی در طرح‌های فیس‌لیفت خود ندارد.

ساینا نیز همچون دیگر شاهکار‌های شرکت سایپا از این قاعده مستثنی نیست. از آنجایی‌که به نوعی فیس‌لیفت تیبا محسوب می‌شود، تغییرات کمی را در مقایسه با نمونه اولیه خود تجربه کرده است.

در بخش داخلی شباهت‌های فراوانی بین ساینا و تیبا به چشم می‌خورد. تقریبا از همان متریال بی‌کیفیت و همان طرح ساده و ناموزون در فضای داخلی این خودرو نیز استفاده شده است.

در بخش فنی، ساینا به پیشرانه تقریبا یکسانی با تیبا مجهز شده است. تنها تفاوت پیشرانه نصب شده بر روی ساینا استفاده از دریچه گاز برقی در این خودرو است.

موتور ساینا که با کد M۱۵ شناخته می‌شود یک موتور ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر و ۸ سوپاپ است که از قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه برخوردار است.

شرکت سایپا برای انتقال نیروی موتور این خودرو، به چرخ‌های جلو دو نوع گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده