تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۵۷۴۴۷
سرویس خبر : انرژی

اتریش پیشنهاد پرداخت روبل برای گاز روسیه را رد کرد

‌می‌متالز - وزیر امور خارجه اتریش در مصاحبه‌ای با الجزیره اعلام کرد که این کشور برنامه‌ای برای پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل ندارد.

به گزارش می‌متالز، الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش در مصاحبه‌ای با الجزیره اعلام کرد که این کشور برنامه‌ای برای پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل ندارد.

شالنبرگ گفت: موضع ما روشن است. ما به توافقات موجود (با روسیه) متعهد هستیم و به روبل پرداخت نمی‌کنیم، ما چنین قصدی نداریم.

در اواخر ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که پرداخت گاز به کشور‌های متخاصم به روبل تغییر خواهد کرد و تأکید کرد که که مسکو از پذیرش ارز‌های "بی‌اعتبار"، از جمله دلار و یورو، در قرارداد‌های خود خودداری می‌کند.

وی همچنین دولت را موظف کرد که دستورالعملی برای اصلاح قرارداد‌های فعلی به گازپروم بدهد. در ۳۱ مارس، پوتین فرمانی را در مورد قوانین تجارت گاز با کشور‌های متخاصم امضا کرد که بر اساس آن سیستم جدیدی برای پرداخت قرارداد تعیین می‌شود.

روال جدید پرداخت برای واردات گاز خط لوله روسیه به روبل توسط خریداران کشور‌های متخاصم از اول آوریل به اجرا گذاشته شد. این خریداران ملزم به افتتاح حساب‌های ویژه روبلی و ارز خارجی در گازپروم بانک برای پرداخت هزینه عرضه گاز هستند.

تبدیل ارز در صرافی‌های روسیه انجام می‌شود. در صورت پرداخت ناقص، گمرک روسیه مجاز به ممنوعیت تحویل گاز است. کمیسیون دولتی برای کنترل سرمایه گذاری خارجی در روسیه این حق را دارد که استثنا‌هایی از این قوانین برای خریداران فردی صادر کند.

کارل نهمر، صدراعظم اتریش پیش از این در تاریخ ۲۷ آوریل اعلام کرده بود علیرغم تغییراتی که گازپروم در روش پرداخت ارائه کرده است، اتریش می‌تواند هزینه گاز روسیه را به یورو پرداخت کند.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال بررسی تحریم نفت خام و گاز طبیعی روسیه در بسته ششم تحریم‌ها علیه مسکو در پاسخ به عملیات نظامی جاری در اوکراین است.

کارشناسان می‌گویند که کنار گذاشتن واردات انرژی از روسیه قیمت‌ها را در سراسر اتحادیه اروپا حتی بالاتر از آنچه که اکنون هستند می‌برد و این منطقه را وارد رکود خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده