تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۵۷۵۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس امور اقتصادی:

دولت در شرایط موجود و کوتاه مدت راهی جز حذف ارز ۴۲۰۰ ندارد/ بازار و نقدینگی، در دست دلالان!

‌می‌متالز - عبدالمجید شیخی گفت: وضعیت وجود دلالان در بازار ارز حاکم است و تا زمانی که این وضعیت نظام تولید در بازار اصلاح نشود هر اقدامی که در جهت اصلاح قیمت‌ها برداشته شود، نتیجه مثبت نخواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، عبدالمجید شیخی، کارشناس امور اقتصادی در خصوص اقدام اخیر دولت در حذف ارز ترجیحی و ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: باتوجه به شرایط موجود شاید در کوتاه مدت دولت راهی جز این نداشته، اما در بلند مدت این امر نتیجه خوبی نخواهد داشت و باید کار‌های دیگری انجام دهند.

وی گفت: مساله اصلی این است که بازار دست عده‌ای دلال تحت نوسان شدید و فعالیت غیر مولد است و بخش اعظم نقدینگی را در اختیار دارند تا زمانی که این عناصر خلع ید نشده باشند این وضعیت ادامه خواهد داشت.

این کارشناس امور اقتصادی ادامه داد: این نقدینگی‌های سرگردان را در جا‌هایی که امکان سود‌های بادآورده برای ان‌ها داشته باشد استفاده می‌کنند.

وی گفت: الان هم در این شرایط دارند از این موقعیت به خصوص وضعیت جنگ بین روسیه و غرب به وجود آمده را به خوبی استفاده می‌کنند.

شیخی تصریح کرد: این وضعیت در بازار حاکم است و تا زمانی که این وضعیت نظام تولید در بازار اصلاح نشود هر اقدامی که در جهت اصلاح قیمت‌ها برداشته شود، نتیجه مثبت نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: مسئله اصلی خلع ید از دلالان در بازار است و راه خلع ید در بازار ارز سوداگرانه واسطه در واقع طراحی سامانه‌های رصد کالا، پایش کالا از مبدا تا مقصد، طراحی سامانه‌ای تحت عنوان گرفتن تراکنش مالی از تراکنش‌های پولی تا جایی که این پول‌ها به جای فعالیت غیرمولد به سمت مولد سوق پیدا کند. اگر این اتفاق نیفتد، همچنان در آینده با این وضعیت روبرو خواهیم بود.

این کارشناس امور اقتصادی یادآور شد: بالاخره با توجه به اینکه تورم مصداق یک مسابقه شده؛ یعنی اگر از یک سر منشا گرانی شروع شود بقیه تبعیت می‌کنند و اگر تبعیت نکنند جیبشان خالی می‌شود، مردم قدرت خرید را از دست می‌دهند و این واکنش‌ها با یک حرکت در یک نقطه از جامعه شروع و برای بقیه طبیعی می‌شود و این یک مسابقه است و ادامه دارد.

وی گفت: دولت باید یک برنامه‌ریزی جامعی پیش بینی کند، فراخوان عمومی با پشتوانه عزم عمومی داده شود و با تمام حوزه‌ها و امکانات برای جلب مشارکت مردم از همه آنان خواسته شود که به این مسابقه خاتمه دهند.

وی ادامه داد: هیچ کس هیچ قیمتی را افزایش ندهد، قیمت‌های واردات و صادرات را با وزنه‌های تعادل و ابزار چکش تعادلی خود نگه دارد و اجازه ندهد که نوسانات قیمت بین المللی تاثیری در قیمت‌های داخلی داشته باشد. این یک راه حل کلی که نیازمند همکاری تمام قواست.

شیخی تاکید کرد: کسانی که هم تقلب می‌کنند به شدت مورد مواخذه و تنبیه قرار بگیرند، دولت هم باید به سمت تولید برود تا میدان فعالیت‌های غیرمولد از نقدینگی حذف شود و اگر این فعالیت و هزینه‌ها خالی شود، عملاً واسطه به حداقل ممکن می‌رسد و لذا حاشیه‌های سود غیر متعارف در بازار باعث افزایش قیمت‌ها نخواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده