تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۵۷۵۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان:

احیای معادن غیر فعال برای جلوگیری از افزایش ریزگرد در اصفهان ضروری است

‌می‌متالز - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: احیای معادن غیرفعال، متروکه و رها شده در این استان برای جلوگیری از افزایش کانون‌های ریزگرد، مناطق بیابانی و منابع انتشار گرد و غبار ضروری است.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی کاظمی روز شنبه افزود: معادن متروکه و رها شده بویژه در مناطق شرقی اصفهان از کانون‌های گرد و خاک و ریزگرد به شمار می‌رود که باید برای احیای آن‌ها و کاهش اثرات مخربشان برنامه ریزی کرد که این امر توجه و مشارکت خود بهره برداران را نیز می‌طلبد.

وی ادامه داد: این معادن بیشتر معادن گچ هستند که در منطقه سگزی واقع در شرق اصفهان قرار دارند و با توجه به اینکه منطقه یاد شده دارای بیابان‌های متعدد است شاهد فعالیت‌های کانون‌های بیشتر گرد و غبار و ریزگرد هستیم.

کاظمی با اشاره به اینکه ریزگرد‌ها سالانه حدود ۱۲۸ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های استان اصفهان وارد می‌کند اضافه کرد: بیابان زدایی روش‌های متعددی مانند تثبیت شن و ماسه، مالچ پاشی و کاشت نهال دارد تا به واسطه آن بیابان‌ها کمتر گسترش یابند.

وی اظهارداشت: از مساحت ۱۰.۷ میلیون هکتاری استان اصفهان، ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۰ درصد را اراضی بیابانی و شن‌زار تشکیل می‌دهد که بیشتر در نواحی شمالی و شرقی استان قرار دارد و مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی استان بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار و کانون‌های‌های بحرانی فرسایش بادی ۱.۵ میلیون هکتار مساحت دارد که ۱۶ کانون را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۳۰۸ هزار هکتار از بیابان‌ها بویژه در مناطق بحرانی استان نهالکاری شده است، تصریح کرد: نهالکاری در مناطق بیابانی نیازمند خاک غیر بیابانی از یک سو و بیش از ۱۰ مرحله آبیاری است تا گیاه بتواند پس از ۲ سال بدون نیاز به آبیاری، به رشد خود ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های بیابان زدایی و کنترل ریزگرد سبب حفاظت از ۷۳۰ کیلومتر جاده، ۲۷۰ کیلومتر راه آهن، یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر شبکه آبیاری، ۴۲ هزار واحد مسکونی، ۳۸ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی، ۲۰ شهر، ۲۱۶ روستا، ۱۰ شهرک صنعتی و ۲ فرودگاه مسافربری و نظامی در این استان شده است.

از مجموع ۶ هزار محدوده معدنی در کل کشور، بیش از ۹۰۰ محدوده اکتشافی، پروانه بهره‌برداری، گواهی کشف و مجوز برداشت متعلق به استان اصفهان است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

عناوین برگزیده