تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۱۳
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۵۷۶۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان:

با عرضه سیمان در بورس کالا، التهاب‌ها از بین رفت

‌می‌متالز - دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است از زمانی که سیمان به بورس کالا وارد شد، معاملات در شرایط شفاف و مستقیم میان تولیدکننده و مصرف کننده انجام گرفت و بازار سیمان متعادل بود.

به گزارش می‌متالز، در حال حاضر ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تن سیمان در هفته با میانگین قیمت هر پاکت ۲۸ هزار تومان در بورس کالا عرضه می‌شود. این عرضه‌ها توانسته ارتباط مستقیمی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی برقرار کرده و واسطه‌ها را حذف کند. به همین دلیل التهابات بازار سیمان از بین رفته است.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در همین باره گفته است: از زمانی که سیمان به بورس کالا وارد شد و فرهنگ‌سازی لازم برای فعالان بازار سیمان صورت گرفت و فعالان توانستند از طریق کارگزاری‌ها معاملات را انجام دهند و عملاً بازار بدون التهاب پیش رفت. مگر در زمان‌هایی که با محدودیت‌های برق و گاز مواجه می‌شویم.

او بیان کرد: محدودیت‌هایی که دولت گاهی و در دوره‌های مختلف برای تأمین برق و گاز صنایع ایجاد می‌کند؛ می‌تواند روی میزان تولید و در نتیجه میزان عرضه اثر بگذارد و تقاضای بازار را به‌خوبی پوشش ندهد. اما در عین حال، قیمت‌های پایه ثابت خواهد بود و براساس سیستم تعریف‌شده تعیین می‌شود.
به گفته شیخان، در سال جاری، تولیدکنندگان با افزایش هزینه‌هایی روبه‌رو بودند و به همین دلیل، رایزنی‌هایی برای تغییر قیمت پایه در حال انجام است.

او با اشاره اینکه هر هفته یک‌میلیون و ۲۰۰ تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا معامله می‌شود، گفت: قیمت پایه هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی در شرایط فعلی در محدوده ۲۸ هزار تومان، درب کارخانه است که به این عدد مالیات بر ارزش‌افزوده، کرایه حمل، سود عامل و هزینه تخلیه و بارگیری هم اضافه می‌شود.

شیخان متذکر شد: در حال حاضر، حدود ۷۶ تولیدکننده سیمان در کشور در حال فعالیت هستند که تمامی این تولیدکنندگان، تولیدات خود را از طریق بورس کالا به بازار عرضه می‌کنند و خارج از بورس کالا امکان عرضه نخواهند داشت.

دبیر انجمن سیمان عنوان کرد: در ۸۹ سالی که از تولید سیمان در کشور می‌گذرد؛ بازار این کالا همواره یک بازار سنتی بوده و فرد عامل، اعم از مصرف‌کننده و یا واسطه از کارخانه‌ها مستقیم خرید می‌کردند. اما در این بازار سنتی به دلیل رکود‌های دوره‌ای که در ساخت‌وساز‌ها اتفاق می‌افتاد و درعین‌حال، ظرفیت بالای تولید سیمان که همواره وجود داشت؛ دلالی در این صنعت افزایش یافته بود که آسیب‌های زیادی به صنعت می‌زد.

دبیر انجمن سیمان تأکید کرد: خوشبختانه با عرضه سیمان در بورس، بخش دلالی کمرنگ شد و با روند فعلی از منافع این بازار، هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده نهایی نفع می‌برند. ازاین‌رو، هرچند، آشنایی با معاملات بورس برای فعالان این بازار در ابتدا سختی‌هایی داشت، اما بعد از فرهنگ‌سازی صورت گرفته، امروز معاملات به‌خوبی و با استقبال زیاد در حال انجام است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده