تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۴
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۵۷۸۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی:

اجرای زنجیره فولاد تحول بزرگی در بخش صنعت قروه است

‌می‌متالز - نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: زنجیره فولاد یک کار کارشناسی ملی و در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب است و اجرای زنجیره فولاد باعث تحول بزرگی در بخش صنعت شهرستان می‌شود.

به گزارش می‌متالز، پرویز اوسطی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران شهرستان قروه افزود: هم اکنون تولید فولاد در ایران حدود ۳۰ میلیون تن است که این ظرفیت باید به ۵۰ میلیون تن افزایش یابد.

وی گفت: مقرر شده است یک زنجیره فولاد از قبیل تولید آهن اسفنجی، کنسانتره، گندله و ورق نوردگرم فولادی فعال شود که موافقت اصولی و تملک اولیه زمین با ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و قرار است ظرف دو سال آینده به بهره برداری برسد.

اوسطی با اشاره به بحث آب برای اجرای زنجیره فولاد شهرستان قروه گفت: بر اساس مطالعات کارشناسی، منابع آب پایدار این طرح از طریق سامانه سد آزاد و قوچم به ظرفیت ۶ میلیون مترمکعب تامین می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: پساب زنجیره فولاد قابل استفاده است و به چرخه مصرف می‌رود و کردستان جزء هفتمین یا هشتمین استان کشور است منابع آب آن پایدار در قالب سد‌ها تامین می‌شود.

اوسطی اظهار داشت: جانمایی زمین بر اساس چهار چوب کارشناسی مطالعه شده است و با راه اندازی آن تاثیر بسیار زیادی در سرنوشت شهرستان از لحاظ اشتغال، افزایش درآمد و پیشرفت منطقه خواهد داشت.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با راه اندازی شهرک پوکه، مشکلات پوکه فروشان مرتفع می‌شود ادامه داد: خداوند ظرفیت و نعمتی به این شهرستان داده که ۶۰ درصد پوکه کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید هویت و شناسه ایی داشته باشند تا زنجیره ارزش این ماده معدنی در منطقه شناخته شود و این امر منوط به راه اندازی صنعت فراوری، صنعت سایزبندی و درجه بندی در این شهرک است تا از خام فروشی جلوگیری شود.

اوسطی با اشاره به اینکه چندین هزار متر زمین منابع ملی در بخش چهاردولی این شهرستان وجود دارد، گفت: اگر صنوف فعال بخش پوکه مشارکت کنند در قالب تعاونی زمین در اختیارشان می‌گذاریم و بر اساس قیمت مصوب و منطقی به معدن داران ارائه می‌شود.

وی در مورد ساماندهی رانندگان حوزه حمل و نقل شهرستان اظهار داشت: زمین برای احداث پایانه خریداری شده و باید همه رانندگان عضو انجمن شوند پایانه حمل و نقل نیاز آینده شهرستان است و حجم تردد حمل و نقل مجتمع گلخانه، احیای زنجیره فولاد ذوب آهن، کشاورزی، غذایی و مواد معدنی نیاز به ساماندهی دارد.

اوسطی علت عقب ماندگی قروه را تاریخی دانست و گفت: باید تلاش کرد با جبران عقب ماندگی‌ها جلوتر از سایر نقاط کشور حرکت کرد قروه و دهگلان توانمندی و استعداد‌های بالقوه‌ای دارند اگر با برنامه ریزی درست، با سرمایه گذاری مناسب بر اساس آمایش منطقه اتفاق بیفتد تبدیل به بالفعل شود می‌توان جز شهرستان‌های اول ایران باشد.

وی با اشاره به اینکه در شورای تامین استان مقرر شد بازیافت زباله شهر قروه در سایت قبلی شیخ جعفر انجام شود یادآور شد: هر چند سایت بازیافت زباله مسائل اجتماعی و تبعاتی برای مردم دارد اگر سرمایه گذار توانمند و متعهد بخش خصوصی پای کار بیاید، پروسه واگذاری کوتاه و از منابع مالی کم بهره کمک گرفته می‌شود.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی از احداث بیمارستان جدید در شهرستان قروه از طریق ماده ۲۳ و تصویب لایحه اعتبارات بودجه سال جاری خبر داد و افزود: در کشور ۶ نقطه مجوز ساخت بیمارستان جدید دریافت کرد که یکی از آن‌ها شهرستان قروه است.

وی در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با حمایت از کشاورزان متخلف در حوزه آب گفت: عنوان کشاورز متخلف را قبول ندارم و کشاورزی که در مصرف آب صرفه جویی می‌کند و ۲ هکتار اضافه کشت از همان سهمیه آب استفاده می‌کند طبق قانون کشت خارج از محدوده پروانه است و قانون را رعایت نکرده، اما اگر عمیق‌تر بنگریم میزان سهمیه آب را رعایت کرده است.

اوسطی با بیان اینکه مشکل آب چالش ملی است، افزود: هر منطقه‌ای که مشکل آب آن حل شود در آینده نه چندان دور تبدیل به منطقه توسعه یافته می‌شود و برای حل مشکل آب شهرستان قروه ودهگلان اقداماتی از قبیل بزرگترین پروژه آبخیزداری شیخ جعفر و آجی چای، انتقال آب از سد قوچم و سد آزاد اقداماتی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال از انحلال شرکت فولاد زاگرس در قروه می‌گذرد که باعث بیکاری ۳۰۰ کارگر این کارخانه شد اظهار داشت: اکنون یک سرمایه گذار معتبر در مزایده پول نقد پرداخت کرده و متعهد شده که کارخانه فرومنگنز را ظرف هشت ماه با اشتغالزایی ۵۰۰ نفر راه اندازی کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای خارج کردن حوزه کشاورزی از حالت معیشتی و طراز تجاری منفی این بخش باید الگوی کشت که ابزار کشاورزی قراردادی است اجرا شود.

وی تاکید کرد: برای اینکه ابزارآلات الگوی کشت در استان، منطقه و کل کشور شکل بگیرد باید از کشت‌های اساسی مورد نیاز کم آب حمایت شود و مدیریت منابع آبی در این حوزه اهمیت بالایی دارد.

اوسطی با بیان اینکه وظیفه نماینده مجلس یک وظیفه سنگینی است، افزود: باید حدود و وظایف نماینده را از دستگاه‌های اجرایی جدا کرد وظیفه نماینده قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کردستان

عناوین برگزیده