تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۵۷۷۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

همه زنان، کودکان و افراد مسن از کارخانه فولاد ماریوپل خارج شدند

‌می‌متالز - رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید بیش از ۳۰۰ غیرنظامی از کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل خارج شده‌اند و تلاش‌های تخلیه بر خروج مجروحان و پزشکان از کارخانه پس از خروج تمامی زنان، کودکان و افراد مسن متمرکز است.

به گزارش می‌متالز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی شنبه شب خود با اعلام این مطلب تاکید کرد که مقام‌های این کشور اکنون بر مرحله دوم تخلیه غیرنظامیان با هدف نجات مجروحان و پزشکان از طریق ایجاد کریدور‌های بشردوستانه متمرکز خواهند بود. او تاکید کرد که تلاش دارد تمامی ساکنان ماریوپل و شهر‌های اطراف را از این طریق نجات دهد.

زلنسکی در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد که تلاش می‌کند تا درخصوص تخلیه مبارزان اوکراینی که در کارخانه فولاد ماریوپل با روسیه می‌جنگند نیز مذاکره کند، اما این کار از نظر او «بسیار دشوار» است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد عملیات تخلیه غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوفستال ماریوپل با موفقیت به پایان رسیده است.

این وزارتخانه همچنین اضافه کرد که از زمان آغاز عملیات سه‌روزه در روز پنجشنبه در مجموع ۵۱ نفر شامل ۱۸ مرد، ۲۲ زن و ۱۱ کودک از این مکان خارج شده‌اند.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین هم با تایید این خبر گفت: «دستور رئیس جمهوری زلنسکی اجرا شد: همه زنان، کودکان و افراد مسن از آزوفستال خارج شدند. این بخشی از ماموریت بشردوستانه‌ای بود که باید در ماریوپل انجام می‌شد.»

وزارت دفاع اوکراین همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک ناوچه ارتش روسیه را با حملات پهپادی مورد هدف قرار داده و غرق کرده است.

این وزارتخانه تصاویر ویدیویی منتشر کرده که در آن‌ها یک کشتی کوچک در اسکله دیده می‌شود که دود و شعله‌های آتش از آن بلند شده است. ارتش اوکراین می‌گوید این تصاویر متعلق به ناوچه روسی است که با حمله پهپاد ساخت ترکیه مورد هدف قرار گرفته است. وزارت دفاع اوکراین می‌گوید که این حمله در نزدیکی جزیره "مار" در دریای سیاه صورت گرفته است.

وزارت دفاع روسیه هنوز هیچ واکنشی به این ادعای کی‌یف نشان نداده است.

نیرو‌های اوکراینی مقاومت در نیروگاه متعهد شده‌اند که تسلیم نشوند و نیرو‌های روسی سرگرم آماده شدن برای رژه جشن روز پیروزی در مسکو هستند که یادآور پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در جنگ دوم جهانی است.

کارخانه فولاد آزوفستال متعلق به دوران شوروی، آخرین پناهگاه نیرو‌های اوکراینی در شهر بندری کلیدی، به نماد مقاومت در برابر تلاش روسیه برای تصرف مناطق شرقی و جنوبی اوکراین در جنگ ۱۰ هفته‌ای تبدیل شده است.

سخنرانی پوتین در روز پیروزی می‌تواند سرنخ‌هایی از آینده جنگی که او در فوریه آغاز کرد ارائه دهد.

آژانس اطلاعات دفاعی اوکراین گفته است که مقامات کرملین در ماریوپل در حال آماده سازی برای رژه روز پیروزی در شهر ویران شده هستند.

ماریوپل، که بین شبه جزیره کریمه و بخش‌هایی از شرق اوکراین که توسط جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در آن سال تصرف شد، قرار دارد، برای پیوند این دو منطقه تحت کنترل روسیه و مسدود کردن صادرات اوکراین کلیدی است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده