تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۵۸۰۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر عامل واحد فناور ثمین رفسنجان خبر داد؛

تولید نانو پودر خالص مس با ۱۰ درصد قیمت تمام شده جهانی در کرمان

‌می‌متالز - رضا رنجبر توتونچی گفت: بعد از تحقیق و پژوهش طولانی مدت به محصولی دست یافتیم که دانش و تخصص آن فقط در دست شرکت‌های مطرح آمریکایی و اروپایی بود، اما ما با تخصص و تلاش نخبگان جوان ایرانی و بومی خودمان توانستیم به علمی که حتی اجازه تحقیق در باره آن را به دیگر کشور‌ها نمی‌دادند را بدست آوریم و تنها با ۱۰ درصد قیمت تمام شده جهانی آن را بسازیم.

به گزارش می‌متالز، رضا رنجبر توتونچی، مدیر عامل شرکت نانو فناوران ثمین عنوان کرد: این شرکت در ابتدای امر با حضور جمعی از فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی برای تولید محصول آیروژل تشکیل شد که در مراحل تحقیقات اولیه این طرح جای خودش را به تولید نانوذرات فلزی و مهمتر از همه نانوذرات مس داد.

وی ادامه داد: توجه و تلاش اعضای اصلی تیم بر روی تولید نانوذرات مس پس از دو سال به ثمر نشست و این مجموعه موفق به تولید نانوپودر مس با خلوص بالای ۹۹ درصد و اندازه ذرات زیر ۲۵ نانو متر گردید.

مدیر عامل نانو فناوان ثمین با بیان اینکه این واحد تولیدی تحقیقاتی دانش بنیان ایپست اذعان کرد: علاوه بر نانوپودر مس و اکسید‌های آن این مجموعه موفق به تولید نانوپودرسیلیکات و سیلیس خالص، نانوکلوئید گوگرد، نانوپودر تیتانیوم دی اکساید، نانوپودر کبالت و اکسید‌های آن شده است.

توتونچی به تولید نانو پودر مس خالص و اکسید‌های آن اشاره کرد و گفت: پودر فلز مس و اکسید‌های آن به خصوص در مقیاس نانو علاوه بر ویژگی‌ها و خصیصه‌های عنصر مس، خاصیت هدایت الکتریکی و هدایت حرارتی و همچنین خواص آنتی باکتریالی و آنتی بیوتیکی قابل توجه‌ای دارد.
وی مدعی شد: تکنولوژی تولید نانوذرات مس هایتک بوده و تنها در اختیار کشور‌های معدودی در دنیاست که با توجه به توسعه صنایع الکترونیک و ماشین آلات هوشمند و همچنین اهمیت مس در متالوژی پودر و آلیاژسازی، آینده‌ی صنعت نانوذرات مس بسیار روشن است.

مدیر عامل واحد دانش بنیان ثمین اذعان کرد: افزایش اپیدمی‌های ویروسی و باکتریایی در دنیا نیز مصرف نانوپودر مس و اکسید‌های آن را در دنیا سبب توجه به این محصول و استقبال از آن شده است.

توتونچی به تولید ماسک نانو مس توسط واحد فناور دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان اشاره و تاکید کرد: ما توانسته ایم نانوذرات مس را بر روی پارچه قرار داده و تثبیت و پایدار کنیم تا باعث بدست آمدن خاصیت آنتی باکتریالی ماسک شود و سبب غیر فعال شدن ویروس‌ها در مقابله با پودر مس شوند که کار فناورانه و نوینی است و ما موفق به تولید این پودر با ۱۰ درصد قیمت تمام شده جهانی آن شدیم.

رضا رنجبر توتویی استان کرمان را مهد معادن به ویژه مس دانست و افزود: نانو پودر مس دانش بنیان‌ترین صنعت پایین دستی مس است و پودر این فلز خواص آنتی باکتریالی دارد که شرکت ما در بهمن ماه سال گذشته توانست به این فناوری دست یابد.

وی افزود: هر یک کیلو گرم پودر نانو مس ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار ارزش ریالی دارد و محصولی است که با بهترین برند تولیدات نانو در دنیا برابری می‌کند در حال حاضر ۴۰۰ کیلوگرم از این پودر تولید شده و در صورت حمایت قادر به تولید ۷ تن پودر مس در ماه هستیم.

وی تصریح کرد: این پودر مس در تولید پارچه و البسه‌های پزشکی مانند ماسک و گان، تولید لعاب کاشی و سرامیک، تجهیزات پزشکی، مکمل‌های غذایی، کارخانه‌های جوهر رسانا و ... کاربرد دارد و می‌توانیم زیر ۲۰۰ دلار در بازار آن را عرضه کنیم.


از تولید پودر مس تا ساخت ماسک آنتی باکتریال نانو


علی رنجبر توتونچی نیز به تولید ماسک در این واحد فناور اشاره کرد و گفت: ماسک نانو مس، ماسکی سه لایه است که نانوذرات مس به کار رفته در آن بعد از یک دقیقه ویروس کرونا و هر نوع ویروسی که قابلیت فراگیری دارد، را از بین می‌برد.

وی مدعی شد: بعد از تحقیق و پژوهش طولانی مدت به محصولی دست یافتیم که دانش و تخصص آن فقط در دست شرکت‌های مطرح آمریکایی و اروپایی بود، اما ما با تخصص و فکر و تلاش نخبگان جوان ایرانی و بومی خودمان توانستیم به علمی که حتی اجازه تحقیق در باره آن را به دیگر کشور‌ها نمی‌دادند را بدست آوریم.


ماسک چهارلایه آنتی باکتریال نانو مس تولید نخبگان کرمانی


مدیر عامل شرکت فناوران اذعان کرد: این ماسک برای اولین بار در دنیا و با تلاش دانشمندان جوان ایران و با مجوز از سازمان غذا و دارو، پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، IMED، سازمان جهانی بهداشت WHO درشرکت نانو فناوران ثمین آرمان کارمانیابه تولید رسیده است.

وی ادامه داد: این ماسک با قابلیت خود پاکسازی Self Cleaning در هر شرایطی در ظرف چند ثانیه بعد از آلودگی با میکروارگانیسم‌های بیماری زا به حالت استریل اولیه در آمده و قابل استفاده خواهد بود.


جذب ۹۹ درصدی میکروارگانیسم‌ها توسط الیاف نانو مس


رنجبر توتونچی به دیگر مزایای این محصول دانش بنیان اشاره کرد و گفت: جذب ۹۹ درصدی میکروارگانیسم‌ها توسط الیاف نانو، قابلیت خود پاکسازی سطح ماسک توسط ذرات نانو مس ظرف چند ثانیه، قابلیت استفاده دائم، عدم نشر ویروس بعد از دور انداختن، قابلیت نگهداری آسان از نکات مثبت ساخت در این محصول است.

مدیر عامل واحد دانش بنیان فناوران اذعان کرد: در حال حاضر به دنبال ساخت دیگر محصولات با استفاده از پودر نانو مس هستیم که به زودی میزان اشتغال زایی و حتی صادارت این محصول را به مطالبه گران علم اعلام خواهیم کرد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده