تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۵۷۹۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا از عرضه اولیه‌ها استقبال نمی‌شود؟/ رشد دوباره صنایع بورسی

‌می‌متالز - بورس در یک ماه گذشته روند صعودی خوبی را پشت سر گذاشت و اغلب پرتفوی‌ها در حدود نیم الی یک درصد رشد کردند. حال به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی سرمایه‌گذاری بلند در بورس سودآور باشد.

به گزارش می‌متالز، با شروع سال جدید بورس روند صعودی به خود گرفت و واگذاری عرضه اولیه آغاز شد و برهمین اساس انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری بلند مدت در بورس سودده باشد.

مهرناز سلطانی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص عرضه‌های اولیه می‌گوید: تاثیر عرضه‌های اولیه در بورس طبق تجربیات سال‌های قبل همواره جذب نقدینگی سرگردان بوده است. معمولا در مواقعی که بازار صعودی است و مازاد نقدینگی وجود دارد، عرضه‌های اولیه با جذب آن بخش از نقدینگی در وهله اول به تامین سرمایه شرکت عرضه کننده کمک می‌کنند و در مرحله بعد با جمع کردن نقدینگی مانع حبابی شدن بازار می‌شوند.

وی توضیح می‌دهد: از اسفند سال گذشته و با بهبود اوضاع بورس، اقبال مجددا به سمت بازار بازگشت و تعداد معامله‌گران کمی افزایش یافت. ولی همچنان بازار چندان قرص و محکم نیست و ابهام و شبهات زیادی بین سرمایه‌گذاران دیده می‌شود و در نتیجه نقدینگی سرگردان چندانی در بورس نیست که توسط عرضه اولیه جمع‌آوری شود. از همین رو تنها عرضه اولیه سال ۱۴۰۱ و قرن جدید یعنی آسیاتک هم تاثیر خاص مثبت و یا منفی در بازار نگذاشت. در روز معامله آسیاتک بازار کاملا متعادل بود و در ابتدای کار کمی مثبت بود که در انتهای بازار اندکی منفی شد. البته تعداد شرکت کنندگان در این عرضه رشد خوبی نسبت به عرضه اولیه قبل یعنی فزر داشت که نشان می‌دهد وضعیت کلی بورس رو به بهبود است.

سلطانی اظهار می‌کند: برای عرضه‌های بعدی باید دید شرایط بازار به چه صورت پیش می‌رود و مسوولین هم با توجه به اوضاع بورس زمان عرضه‌ها را مشخص کنند. همچنین قیمت‌گذاری شرکت را دقیق و درست انجام دهند، تا از طرفی آسیب کمتری به بورس وارد شود و از سمت دیگر بازدهی شرکت و سهم هم معقول باشد. چرا که در سال‌های قبل شاهد عرضه‌های اولیه در زمان و قیمت‌های بسیار بد بودیم که ریزش‌های سنگینی را پس از عرضه تجربه کردند.

چه عاملی روی بورس تاثیر دارد؟

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: در مورد اوضاع کلی بازار تورمی که در کشور با حذف ارز ترجیحی و برخی یارانه‌ها به راه افتاده، عامل صعود بورس است. ولی از آنجا که دلایل این تورم بیش از مبحث داخلی و افزایش نقدینگی، اوضاع جهانی است. شاید این رشد چندان پایدار نماند. البته این بدان معنا نیست که نقدینگی افزایش نداشته، بلکه منظور این است تا اینجای کار شرایط جهانی موثرتر از شرایط داخلی بر تورم است.

وی خاطر نشان می‌کند: در هفته‌های گذشته اقبال به سمت گروه‌های کوچک و متوسط بورس بیشتر بوده و گروه‌های دارویی و غذایی و نیروگاهی رشد سنگینی را تجربه کردند. در ادامه هم انتظار داریم همچنان گروه‌های کوچک بازار بیشتر در کانون توجه باشند. از لحاظ تکنیکال هم مقاومت یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحدی در شاخص کل و مقاومت ۴۴۰ هزار واحدی در شاخص هم‌وزن موانع اصلی صعود هستند. در بین گروه‌ها، گروه غذایی با افزایش نرخ آرد و غلات دچار مشکل شده بودند که با افزایش نرخ محصولات این مشکل تا حدودی برطرف شده و با توجه به جو بازار احتمال ادامه صعود در این گروه وجود دارد.

این کارشناس بازار‌های مالی اظهار می‌کند: صنعت نیروگاهی با توجه به رشد‌های چهار ماهه اخیر، نشان می‌دهد که انتظار تغییرات نرخ برق را می‌کشد و صعود در این گروه با حذف یارانه انرژی و افزایش قیمت برق بسیار محتمل است. از دید تکنیکال گروه کانه‌های غیر فلزی و بیمه شرایط بسیار مساعدی دارند. شرکت‌های تولید کننده مواد شوینده مانند که با افزایش قیمت جهانی مواد اولیه با کاهش شدید حاشیه سود مواجه بودند، اکنون منتظر دریافت مجوز افزایش نرخ هستند. در صورتی که این مجوز صادر شود، می‌توانند حرکت صعودی خود را در بورس آغاز کنند.

بازار در انتظار گزارش‌های زمستان

وی توضیح می‌دهد: پالایشی‌ها همگی در انتظار گزارش زمستان هستند. با افزایش شدید قیمت نفت و با توجه به قیمت پایین‌تر خرید نفت توسط پالایشگاه‌ها، کرک اسپرد جالب توجهی را داشته‌اند و گزارشات بسیار خوبی را ارائه خواهند داد.

سلطانی با اشاره به مصوبات دولتی می‌گوید: گروه فلزات اساسی از فروردین با مصوبه عوارض صادراتی سردرگم در حال درجا زدن است. حتی اصلاح مصوبه هم تاثیری بر این گروه نداشت، با این حال معادن و تولید کننده‌های روی و سرب و مس با توجه به افزایش نرخ‌های جهانی حرکت خوبی داشتند و در کانون توجهات این گروه بودند.

وی ادامه می‌دهد: در سایر گروه‌ها هم محصولات فلزی و سرمایه‌گذاری‌ها از عقب مانده‌ترین نماد‌های بورسی هستند. سرمایه گذاری‌ها بعضا به ۳۰ الی ۴۰ درصد نسبت P/nav خود رسیده‌اند. گروه خودروسازی و قطعات با شایعات برجامی شروع به حرکت کردند و با صحبت‌های واگذاری سهام متعلق به دولت در این شرکت‌ها به حرکت خود ادامه دادند. همچنان مادامی که بحث واگذاری سهام دولت در این شرکت‌ها داغ باشد، احتمال رشد این شرکت‌ها هست.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت می‌گوید: گروه بانکی و حمل ونقلی‌ها همگی در انتظار برجام هستند، چرا که بسته شدن کانال‌های مالی برای بانکی‌ها و محدودیت‌های حمل و نقلی باعث فشار بر این گروه‌ها شده است. در صورت انجام توافقات این گروه‌ها با اقبال شدیدی روبرو خواهند شد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده