تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۵۷۰۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همگام با بازیگران بورسی در ابتدای اردیبهشت

‌می‌متالز - دومین رشد متوالی شاخص سهام در مقیاس هفتگی رقم خورد، اما این نماگر پس از فراز و فرود‌های چندباره در میانه پایانی ابرکانال ۵/ ۱‌میلیون واحد، در نهایت به رشد کم مقدار ۶/ ۰‌درصدی بسنده کرد. حقیقی ها، اما در زمین خرید سهام تاب نیاوردند و مجددا در نقش فروشنده ظاهر شدند. به این ترتیب در هفته‌ای که گذشت شاهد انتقال سهامی به ارزش ۲۴۵‌میلیارد و ۲۴۲‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم.

کارنامه ۵ هفته‌ای بورسی‌ها

به گزارش می‌متالز، بورس ۱۴۰۱ تا به اینجای کار ۵ هفته کاری را پشت‌سر گذاشته است که حقیقی‌ها در ۳ هفته آن خریدار بودند، با این‌حال خروج حدود هزار میلیارد‌تومانی این دسته از معامله گران در میانه فروردین ماه که ناشی از شوک حاصل از اعمال عوارض بر صادرات محصولات خام و نیمه‌خام بود، سبب شد تا در مجموع این مدت، مالکیت سهام به سمت حقوقی‌های بازار تغییر کند. بر این اساس از ابتدای سال تا پایان دادوستد‌های هفته گذشته حدود ۵۰۳ میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شود. به‌نظر می‌رسد فراز و فرود شاخص‌کل بورس تهران در محدوده ابرکانال ۵/ ۱‌میلیون واحد به‌عنوان محدوده‌ای حساس و البته ترسناک برای سهامداران و تداوم معاملات در سکوت خبری سبب شده تا حقیقی‌ها احتیاط بیشتری را در دادوستد‌های روزانه خود لحاظ کرده و از هر موقعیتی برای شناسایی سود استفاده کنند. موضوعی که البته باعث‌شده تا دست به‌دست شدن سهام میان معامله گران افزایش پیدا کند که سیگنال مثبتی به بازار ارسال می‌کند.

همگام با بازیگران در صنایع بورسی

همزمان با خالص فروش مثبت سهامداران خرد در نخستین هفته اردیبهشت ماه، نگاهی به‌عملکرد ۳۹ صنعت فعال بورسی نشان از خروج این دسته از معامله گران از ۱۹ صنعت در مقابل ورود سرمایه‌های حقیقی به ۲۰ گروه سهامی دارد. در این میان بیشترین فروشنده حقیقی را زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی داشتند. این صنعت در هفته‌ای که گذشت شاهد انتقال سهامی به ارزش ۲۲۷‌میلیارد و ۷۶۵‌میلیون‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود، پس از آن نوبت به شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی رسید که با خالص فروش ۱۲۵‌میلیارد و ۵۱۶‌میلیون‌تومانی حقیقی‌ها مواجه شوند. در ادامه نیز دو گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی در وضعیتی مشابه در مجموع شاهد ثبت خالص خروج ۱۷۸ میلیارد‌تومانی این دسته از معامله گران بودند. در آنسوی بازار خودرویی‌ها بیشترین ورود سرمایه‌های خرد را تجربه کردند. این گروه که مدت هاست شاهد افزایش جذابیت زیرمجموعه‌های خود برای سرمایه گذاران است، در نخستین هفته اردیبهشت ماه با خالص خرید ۱۳۰‌میلیارد و ۲۳۷‌میلیون‌تومانی حقیقی‌ها همراه شد. جذابیتی که به موضوع واگذاری سهام تودلی بازمی‌گردد. در این گروه بیشترین ورود سرمایه‌های خرد از آن «ورنا»، «خساپا»، «خگستر» و «خزامیا» شد.

نگاهی به روز‌های هفته

یکشنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته به واسطه افت قیمت کامودیتی‌ها در پایان هفته میلادی، سهام گروه‌های بزرگ با افت قیمت مواجه شدند و شاخص‌کل بورس تهران را ۵/ ۰‌درصد پایین کشیدند، اما در مقابل جذابیت برخی سهام زیرمجموعه خودرویی سبب شد تا نماگر هموزن با رشد همراه شود، با این‌حال حقیقی‌ها تصمیم گرفتند تا خالص فروش ۱۸۳‌میلیارد و ۳۲۲‌میلیون تومانی را در مجموع دادوستد‌های روز یکشنبه رقم بزنند. در این روز هر چند ۱۲ گروه در لیست خرید حقیقی‌ها جای گرفتند، اما در مقابل شاهد خالص فروش مثبت این دسته از معامله گران در ۲۵ صنعت بورسی بودیم. در صدر این لیست خروج نام گروه‌های کامودیتی محور خودنمایی می‌کرد. در این راستا گروه فلزات اساسی شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۶۴‌میلیارد و ۸۹۰‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود، پس از آن نوبت به پتروپالایشی‌ها رسید تا در مجموع شاهد خالص فروش ۸۷‌میلیارد و ۱۸۸‌میلیون تومانی سهامداران خرد باشند. در آنسوی بازار، اما زراعی‌ها خوش درخشیدند و شاهد ورود ۱۱‌میلیارد و ۶۳۵‌میلیون تومانی حقیقی‌ها به زیرمجموعه‌های خود بودند.

دوشنبه: روز دوشنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای کار خود را در سطوح منفی آغاز کرد، اما در نیم‌ساعت پایانی موفق شد وارد محدوده سبز تابلوی معاملاتی شود. در این روز حقیقی‌ها عملکرد تقریبا یکسانی در دو سمت بازار داشتند و در مجموع تنها ۷ میلیارد‌تومان سرمایه خرد از گردونه معاملات سهام خارج شد. طی دادوستد‌های روز دوشنبه، در مقابل ورود سرمایه‌های حقیقی به ۱۹ صنعت، ۱۹ گروه نیز در لیست خروج این دسته از معامله گران جای گرفتند. در این میان گروه‌های بزرگ دلاری و ریالی همچون فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، چندرشته‌ای صنعتی، محصولات شیمیایی، خودرو و بانک‌ها بیشترین خالص فروش سهامداران خرد را تجربه کردند و در مقابل محصولات فلزی، دستگاه‌های برقی و خدمات فنی و مهندسی جذابیت‌های خود را برای حقیقی‌ها به رخ کشیدند.

سه شنبه: در سومین روز کاری هفته نخست اردیبهشت ماه، شاخص‌کل بورس تهران بیش از یک‌درصد افزایش ارتفاع داد و شاخص هم وزن نیز ۲/ ۱‌درصد صعود کرد. این فضای مثبت سبب شد تا شاهد انتقال سهامی به ارزش ۹۶‌میلیارد و ۶۱۹‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی باشیم. خودرویی‌ها روز سه شنبه در صدر لیست خرید حقیقی‌ها جای گرفتند و زیرمجموعه‌های این گروه شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۱۳۵‌میلیارد و ۳۱۶‌میلیون‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند، پس از آن نوبت به انبو ه ساز‌ها رسید تا با اختلاف در جایگاه دوم ورود سرمایه‌های خرد قرار گیرند. این گروه روز سه شنبه شاهد خالص خرید ۱۱‌میلیارد و ۷۴۸‌میلیون تومانی بازیگران خرد بورس تهران بود.

چهارشنبه: هفته، اما برای بزرگان کامودیتی محور بورس تهران با افت قیمت‌ها پایان یافت. روز چهارشنبه شاخص‌کل که در ابتدا مثبت ظاهر شده بود، در ادامه تن به نزول داد و در نهایت افتی ۰۹/ ۰‌درصدی را تجربه کرد. شاخص‌کل هم وزن، اما برای دهمین روز متوالی به صعود ادامه داد و ۳۴/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع داد. حقیقی‌ها نیز مجددا فروشنده شدند و در پایان هفته‌ای که گذشت، خالص خروج ۱۵۱‌میلیارد و ۵۷۱‌میلیون تومانی را رقم زدند. روز چهارشنبه از ۳۹ صنعت فعال بورسی، ۱۵ گروه شاهد ورود سرمایه‌های حقیقی بودند و در مقابل ۲۲ صنعت با خروج این دسته از بورس بازان مواجه شدند. سرمایه گذاری‌ها و گروه خودرو و ساخت قطعات پرمخاطب‌ترین صنایع بورسی در دادوستد‌های پایان هفته گذشته بودند که به ترتیب با خالص ورود ۲/ ۳۴ و ۵/ ۹ میلیارد‌تومانی حقیقی‌ها همراه شدند، در مقابل نیز بیشترین خروج سرمایه از گروه فلزات اساسی به میزان ۷۹‌میلیارد و ۴۹۰‌میلیون‌تومان رقم خورد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده