تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۵۷۰۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناسان وضعیت این هفته بازار سهام را بررسی کردند

هواشناسی بورس در هفته نیمه‏‏‏‏‏‏‏‏‌تعطیل

‌می‌متالز - با شروع سال‌جدید ورق برای بازار سرمایه برگشته و شاخص‌کل بورس تهران روز‌های سبزپوشی را پشت‌سرگذاشته است، به‌طوری‌که شاخص‌کل بعد از مدت‌ها وارد کانال یک‌میلیون و پانصد‌هزار واحدی شد و توانست از این مرز مقاومتی عبور کند.

به گزارش می‌متالز، گرچه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، یعنی چهارشنبه شاخص‌کل بورس ۰۹/ ۰ریخت و در مقیاس هفته به رشد ۶/ ۰‌درصدی بسنده کرد، اما کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند روند بازار همچنان مثبت خواهد بود و نگرانی بابت ریزش وجود ندارد. آنان برای این هفته بازار روند متعادلی پیش‌بینی کرده وآنان با اشاره به تعطیلات دو روزه در اواسط هفته می‌گویند ممکن است بازار به روال گذشته در روز‌های قبل از تعطیلات با فشار فروش مواجه شود.

نگاه جدی بورس بازان به معاملات آتی

میثم ابوالقاسمی، کارشناس بازار سرمایه: بازار سرمایه روز‌های متعادلی را پشت‌سر می‌گذارد. این در حالی است که فعالان بورسی سال‌گذشته روز‌های منفی بسیاری را به خود دیدند، به‌طوری که در اکثر هفته‌های معاملاتی، تابلو‌های دادوستد‌ها قرمزپوش بودند. در این میان بازار سرمایه نشان داد نسبت به سایر بازار‌ها بیشترین تاثیرپذیری را از تحولات سیاسی و اقتصادی پذیراست، اما از اسفند ۱۴۰۰ این بازار در مسیر متفاوتی گام برداشت به گونه‌ای که شاخص‌کل بازار از محدوده ناامیدکننده یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحدی ابتدای اسفند در اولین‌ماه بهار وارد ابرکانال یک و نیم‌میلیون واحدی شد. عددی که بورس بازان آخرین‌بار در شهریور ۱۴۰۰ آن را از دست داده بودند، اما اکنون این سوال مطرح است؛ حالا که بازار توانسته مجددا خود را با رقم مقاومت‌های بی‌شمار روانی احیا کند، تا چه زمانی می‌تواند به این روند ادامه دهد؟ اولین گام‌های سیاستگذار در جهت حذف سد‌های معاملاتی به درستی نشان داد که این بازار در مقابل اتفاقات مثبت خیز متفاوتی برمی دارد. حدود ۱۰ روز قبل خبری مبنی‌بر افزایش یک‌درصدی دامنه‌نوسان بر بازار اول بورس و فرابورس و اعمال دامنه‌نوسان مثبت و منفی ۶ اعلام شد. در ابتدای امر اهالی بازار جنبه احتیاط را در نظر گرفتند و بازار کمی با تامل بیشتر پیش‌رفت.

در ادامه، اما وقتی به اعمال دامنه‌نوسان رسیدیم همان‌طور که محتمل بود افزایش دامنه، آن دسته از سهامدارانی که دید کوتاه مدت به سرمایه گذاری بورسی دارند را وارد تالار‌های شیشه‌ای کرد، در واقع این مهم که بسیار دیر اتفاق افتاد، برای کوتاه مدتی‌ها و فعالان روزانه بازار جذاب‌تر به‌نظر می‌رسید، از این‌رو این گروه از سرمایه گذاران بازار را ترغیب به نوسان گیری و معاملات کوتاه روزانه کرد؛ به‌طوری که با صف‌شدن نماد‌های ۶‌درصدی جذابیت خرید و فروش از صفوف فروش و خرید بیشتر شد، اما در هفته جاری این روند چگونه دنبال خواهد شد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت به‌نظر می‌رسد برخی دیگر از فعالان میان مدت و بلندمدت بازار سرمایه نظر مثبتی نسبت به افزایش دامنه‌نوسان در هفته‌های پیش رو خواهند داشت. گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد این رویه به فنی‌تر و پویاتر شدن بازار می‌انجامد و از ایجاد هیجان‌های صف خرید و فروش جلو‌گیری خواهد کرد. در ماه‌های قبل که بازار روند نزولی به خود گرفته بود، عوامل اثرگذار منفی منجر به هیجانات خارج از کنترلی می‌شد که صف‌های طولانی فروش را رقم می‌زد، اتفاقی منفی که سرمایه‌های بسیاری را از گردونه معاملات بورسی خارج کرد. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد در هفته جاری فعالان بازار همچنان که در خط احتیاط گام برمی دارند با تکیه بر تحولات سیاسی و اقتصادی اثرگذار بر بازار نیم نگاه جدی تری به معاملات داشته باشند.

فشار فروش در روز‌های قبل از تعطیلات

مجتبی معتمدنیا، کارشناس بازار سرمایه: بازار سهام در هفته پیش رو به دلیل پایان ماه رمضان و عید فطر با تعطیلات دو روزه مواجه است، بنابراین این هفته بازار تنها سه روز معاملاتی خواهد داشت. طبق سنت هم سهامداران ترجیح می‌دهند قبل از روز‌های تعطیل بخشی از نقدینگی خود را از بازار خارج کنند و به همین دلیل معمولا در روز معاملاتی آخر هفته بازار یا رشد کمتری دارد و حتی منفی می‌شود. برای این هفته نیز به‌نظر نمی‌رسد بازار از این قاعده مستثنی باشد، اما اگر بخواهیم برای این هفته گروه‌های مختلف را بررسی کنیم باید گفت به‌نظر می‌رسد همچنان به دلیل حجم نقدینگی که به گروه خودرویی وارد شده، خودرو لیدر اصلی بازار باشد و با اخباری که در این حوزه وجود دارد می‌توان پیش‌بینی کرد که این گروه همچنان می‌تواند لیدری بازار را برعهده بگیرد، اما باید این نکته را نیز یادآور شد که به دلیل روند رو به رشدی که اکثریت گروه‌ها داشتند امکان اصلاح موقت هم در آن‌ها دیده می‌شود. همچنین با افزایش قیمت آرد، گروه صنایع غذایی وابسته به آرد یعنی شرکت‌هایی که تولیدکننده شیرینی و شکلات هستند و همچنین شرکت‌هایی که ماکارونی تولید می‌کنند، به دلیل افزایش نرخی که می‌گیرند در بازار روز سه شنبه و چهارشنبه روند مثبتی داشتند و به‌نظر می‌رسد این روند رو به رشد برای اوایل این هفته هم ادامه دار خواهد بود.

گروه پالایشی‌ها هم جزو گروه‌هایی بوده که مستعد رشد هستند و می‌توانند روندی مثبت در کلیت بازار داشته باشند. در گروه فولادی‌ها با توجه به اینکه برخی از مواردی که برای عوارض صادرات آن‌ها درنظر گرفته‌شده بود، لغو شده، آنان نیز می‌توانند روند مثبتی را داشته باشند. اما همان‌طور که در ابتدا نیز تاکید شد یکی از مسائلی که می‌تواند تمامی این موارد را تحت الشعاع قرار دهد تعطیلات بین‌هفته است. اصرار سهامداران مبنی‌بر اینکه در روز‌های تعطیلی بازار سهامدار نباشند و نقدینگی آنان در بازار نباشد، باعث این اتفاق می‌شود، بنابراین اگر رویه‌ای که در یک‌سال و نیم اخیر بر بازار حکمفرما بوده همچنان وجود داشته باشد، یعنی فروش در روز‌های چهارشنبه و روز‌های قبل تعطیلات بخواهد ادامه دار باشد، برای روز یکشنبه فشار فروشی را روی کلیت بازار خواهیم داشت. در مجموع نیز، چون این هفته تعطیلی زیاد است بازار نمی‌تواند یک روند متعادل رو به رشد داشته باشد، بنابراین باید گذاشت بازار این هفته را پشت‌سر بگذارد و یک‌سری اخبار هم درباره احیای برجام بیرون بیاید تا بر اساس آن دقیق‌تر بازار را تحلیل کرد. در کل کلیت بازار در سه روز کاری این هفته متعادل خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود فشار فروشی در روز‌های قبل از تعطیلات داشته باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده