تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۱۵۷۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زا به راهی ۹ ماهه سهامداران تمامی ندارد

‌می‌متالز - همواره بازار سرمایه را به عنوان دماسنج اقتصاد شناخته‌ایم. اگر به تصمیماتی که مسوولان کشور می‌گیرند نگاه کنید، آینه تمام نمای این دما سنج را خواهید دید.

به گزارش می‌متالز، به طور مثال موضوعی که به شدت برای بازار سهام مهم بود مساله نرخ خوراک است که چه از جهت سوخت و چه از جهت خوراک بسیار مهم است. نزدیک به ۹ ماه یعنی از آذرماه سال ۱۴۰۱ که رئیس جمهور لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرده تا امروز که بعد از بررسی، مجلس تمام موارد را تصویب و نرخ خوراک را به دولت ارجاع داده است و دوباره شاهدیم دولت نرخ خوراک را مشخص کرده و مجلس از آن ایراد گرفته است.

اگر مجلس می‌خواست تصمیم بگیرد باید مثلا تصمیم به تعدیل می‌گرفت و عدد یا فرمول خاصی برای آن می‌گذاشت، اما حالا که مصوبه را رد کرده و دولت درباره آن تصمیم گرفته است عده‌ای پیگیر اصلاح آن در مجلس هستند. این مدتی که بازار سرمایه درگیر نرخ خوراک بوده همواره درگیر تایید و تکذیب کرده است در این بین نامه ۱۷ اردیبهشت که تصمیمی پشت در‌های بسته برای نرخ خوراک گرفته شده بود و نزدیک به ۴۰ روز بعد اعلام رسمی شد، ولی از همان روز که این تصمیم گرفته شد بازار سرمایه افت کرد و این شائبه وجود دارد که عده‌ای از این خبر با استفاده از رانت با خبر شده و از آن استفاده کرده‌اند که سازمان بورس پیگیر آن است.
مجموع این‌ها باعث شد تصمیمی که می‌توانست طی ۲۰ روز تا یک الی دوماه گرفته شود ۹ماه طول بکشد و هنوز بازار درگیر آن است و تولید کننده نمی‌داند خوراکش با چه نرخی محاسبه می‌شود. وقتی شرکت تولیدی نداند که چه نرخی را به عنوان نهاده تولید حساب کند و سود آن شرکت مشخص نیست، مشخص است که بازار سرمایه و فعالان بازار سرمایه صبر می‌کنند تا وضعیت مشخص شود. اگر الان وضعیت بازار سرمایه این است به این دلیل است که مسوولان فضا را غبار آلود کرده‌اند و سرمایه گذار نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرد. همواره فرمول نرخ خوراک مشخص بود و همه می‌توانستند حساب کنند حالا این فرمول را لغو کرده و یک عدد ریالی جای آن گذاشته‌اند. در کشوری که تورم ۵۰ درصد دارد نرخ ریالی پایدار نمی‌ماند و به همین دلیل بعد از ۹ ماه نرخ خوراک مشخص نشده است در حالی که ۴ ماه دیگر مصوبه بودجه سال ۱۴۰۳ خواهد آمد و باید دید دوباره نرخ خوراک تغییر می‌کند یا خیر؛ یعنی با یک تصمیم غلط سیاست گذار هم یک فضای تهدید بوجود آورده است و هم خود نمی‌داند با این نرخ چه می‌خواهد کند و یک موضوع ساده را تبدیل به یک بحران می‌کند. همچنین تصمیمات ناگهانی دیگر مثل افزایش عوارض صادرات برای فولادی‌ها از نیم درصد به ۲ درصد و تصمیم اینکه خودروسازان باید دلار خودشان را تهیه کنند و غیره.

محمود مرادی - تحلیلگر بازار سرمایه

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده