تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۶۵۰۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
راه حل چالش های فکری در بازار سرمایه

روانشناسی بازار سهام/ 4 مشکلی که معامله گران بورس با آن مواجهند؟

می متالز - معامله گران بورس بعد از یک معامله خوب ممکن است دوباره با مشکل بزرگی به نام تحلیل بیش از حد روبه رو شوند. البته بیش از حد فکرکردن در بازار سهام خود مشکل بزرگ دیگری است.
روانشناسی بازار سهام/ 4 مشکلی که معامله گران بورس با آن مواجهند؟

به گزارش می متالز، برخی از معامله‌گران اصولاً بعد از یک معامله خوب، دست به تحلیل بیش‌ازحد می‌زنند که این مسئله مشکل بسیار بزرگی است و می‌تواند عواقب منفی‌ای روی عملکرد معاملاتی‌شان بگذارد. بیش‌ازحد فکر کردن باعث می‌شود برخی از معامله‌گران معاملات خیلی خوبی را که قبلاً انجام داده بودند، را هم خراب کنند که این هم، یک مشکل بزرگ دیگری است که باید راه‌حلی برای آن یافت.

مشکل اول : فاکتورهای خارجی بسیار زیادی منجر به آشفتگی ذهنی و تحلیل بیش‌ازحد می‌شوند. اخبار، وب‌سایت‌های خبری، کانال‌های تلگرامی و…: همه این موارد، باهم در یک‌چیز مشترک‌اند؛ به همین دلیل منجر به تحلیل بیش‌ازحد بازار و گیج کردن شما می‌شوند. فاکتور های خارجی احتمالاً بزرگ‌ترین دلیل انصراف معامله‌گران از معاملات خوب و خراب کردن معاملات براثر بیش‌ازحد معامله زدن هستند. وقتی‌که با فاکتورهای خارجی زیادی مواجه باشید، ذهنتان روی حقایق بسته‌شده و منجر به تردید به استراتژی معاملاتی‌تان می‌گردد.

راه‌حل اول: تصمیم بگیرید تا فاکتورهای خارجی را نادیده بگیرید. کلید نادیده گرفتن فاکتورهای خارجی صرفاً این است که دریابید این فاکتور ها نه‌تنها به شما کمک نمی‌کنند، بلکه به شما صدمه می‌زنند. وقتی‌که به‌واقع، این حقیقت را بپذیرید، دیگر به آن‌ها اهمیت نمی‌دهید و درنتیجه، روی استراتژی معاملاتی‌تان متمرکز می‌مانید و بر آن و نه آن فاکتورهای خارجی بیشتر و بیشتر اشراف پیدا می‌کنید.

موفقیت در معاملات بازار سهام، نتیجه اشراف و تسلط یافتن روی استراتژی معاملاتی‌تان و داشتن وضوح درباره‌ی اهدافتان در بازار و چسبیدن به آن‌ها بدون اثر منفی پذیرفتن از آن فاکتورهای بیرونی است.

مشکل دوم: هیچ‌چیزی بدتر از این نیست که معامله‌ای خوب بیابید که با معیارهای برنامه معاملاتی شما همخوانی دارد اما آن را انجام ندهید یا خیلی سریع از آن خارج شوید؛ یکی از دلایل بزرگ این اشتباه، تحلیل بیش‌ازحد استراتژی معاملاتی‌تان و بیش‌ازحد فکر کردن درباره آن است.

راه‌حل دوم: این مسئله، بعدِ پیچیده‌تری از بیش‌ازحد فکر کردن است زیرا معامله‌گران بنا به دلایل زیادی خودشان را به عدم انجام یک معامله خوب، وا‌می‌دارند. اما مهم‌ترین این دلایل، ترس و بی‌اطلاعی است.شما باید ترس، از دست دادن پول را کنار بگذارید و بهترین راه برای رفع این ترس، پذیرفتن آن است. معامله‌گری با سود و زیان عجین شده است و صرفاً به سود کردن منتهی نمی‌شود. هرچه زودتر بتوانید این حقیقت را بپذیرید، زودتر می‌توانید نیازتان به مدیریت صحیح ریسک در هر معامله را شناسایی کنید. پذیرفتن اینکه شما در معاملاتتان ضرر هم خواهید داد، به شما کمک می‌کند ترس از شکست خوردن را برطرف کنید. این خود دلیل بزرگی است که مانع از ادامه انجام معاملات در میان معامله‌گران می‌شود. معامله‌گری، ریسک خاص خود را دارد؛ در همان ابتدای کار یا ریسک را بپذیرید و آن را مدیریت کنید؛ یا اینکه اصلاً معامله نکنید و در چرخه ترس و تحلیل بیش‌ازحد بازار گیر خواهید کرد.

مشکل سوم: داشتن افکار بیش‌ازحد درباره معامله‌گری به معنی ابهام است. این ابهام از تحلیل چارت‌های زیاد و در نظر گرفتن تعداد بیش‌ازحد متغیرهای خارجی ناشی می‌شود. البته ممکن است دلیل آن  به ندانستن و نشناختن اهدافتان در بازار یا نداشتن یک استراتژی معاملاتی که به آن مسلط باشید، نیز برگردد.

راه‌حل سوم: بیش‌ازحد خودتان را درگیر نکنید و ذهن معامله‌گری‌تان را پاک‌کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که بازار را ساده ببینید. اگر از چندین و چند اندیکاتور و چارت‌های شلوغ  و درهم استفاده می‌کنید، فقط خودتان را گیج خواهید ساخت و ذهن معامله‌گری‌تان را انباشته می‌سازید. برای موفقیت در معامله‌گری باید افکاری واضح و ساده داشته باشید. یک‌راه برای کاستن تراکم فکری‌تان این است که بیش‌ازحد به چارت‌ها نگاه نکنید.

مشکل چهارم: اعتماد کم به توانایی‌هایتان منجر به تردید درباره خودتان می‌شود. پرواضح است که اگر به توانایی‌هایتان در معامله اعتماد نداشته باشید، نمی‌توانید پولی دربیاورید. شما باید در این مسیر قاطع باشید و نه آشفته و متناقض.

راه‌حل چهارم: دو درمان مهم و اصلی اعتمادبه‌نفس پایین در توانایی معاملاتی‌تان، آموزش و مشاهده بازار است. شما باید از یک فرد شایسته (مشاورین و اساتید آموزشی بازار سرمایه)، آموزش‌های لازم را دریافت کنید. شاید به نظر بیاید که به‌تنهایی خودتان بتوانید معامله‌گری را بیاموزید اما این‌یک برداشت کاملاً اشتباه است؛ شما با آموزش دیدن توسط یک شخص خبره، می‌توانید از خودتان در مقابل بسیاری از اشتباهات و ضررهای بزرگ محافظت کنید. وقتی‌که شروع به معامله می‌کنید، پولی که با زحمت به دست آورده‌اید را به خطر می‌اندازید و قطعاً می‌خواهید تا جایی که می‌توانید، ریسکتان را کاهش دهید؛ ضرر کردن و از دست دادن سرمایه‌تان آن‌هم صرفاً به این دلیل که آموزش ندیده‌اید، واقعاً اشتاره زیان باری است.

بعد از آموزش و تسلط بر استراتژی معاملاتی‌تان، ‌باید به مشاهده بازار بپردازید تا بتوانید اعتمادبه‌نفستان را تقویت کنید. برای مدتی هم در حساب آزمایشی مثل تالار مجازی بورس ایران معامله کنید، پس‌ازآن با مقادیر کمی پول وارد بازار شوید و کم‌کم سعی کنید با همان مقدار اندک، اعتمادتان را افزایش دهید.

عناوین برگزیده