تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۶۴۵۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
راهکارهای دادوستد در بازار سهام/ پیش‌بینی کردن و برنامه‌ریزی بیاموزیم

اشتباهات معامله‌گری بورس کدامند؟/ داشتن برنامه معاملاتی

می متالز - معامله‌گر هر روز با احتمال عواقب فاجعه «اشتباهات معامله‌گری» مواجه است و دست و پنجه نرم می‌کند. اما چه چیزی جلوی شما را در برابر بیش از حد معامله زدن یا بیش از حد ریسک پذیرفتن می‌گیرد؟ پاسخ به این سوال تنها «خودتان» هستید.
اشتباهات معامله‌گری بورس کدامند؟/ داشتن برنامه معاملاتی

به گزارش می متالز، گاهی اوقات، اقدام یا حتی یک تفکر یا ایده ای که نسبت به معامله در بازار سرمایه داریم به نظرمان کوچک و بی اهمیت می آیند اما در عمل، می توانند فاجعه به بار آورند. آیا تا به حال برایتان پیش آمده که با پیروی از نقشه معاملاتی‌تان، نتایج خوبی حاصل کنید، متمرکز باشید، اما ناگهان، معامله ای که خودتان هم می دانستید نتیجه خوبی ندارد را انجام دهید و همان یک معامله، شما را از مسیر اصلی تان دور کرده و کنترل امور را از دستتان خارج کرده باشد؟

حقیقتی وجود دارد و آن اینکه در معامله گری، مدام در حال مبارزه با وسوسه ی افزایش تعداد معاملات، پذیرش ریسک بیش از حد، اتخاذ تصمیمات اشتباه و گوش دادن به راهنمایی های اشتباه هستیم و فقط یک قدم اشتباه کافیست تا تمامی نتایج تلاش هایتان در طی ماه ها یا شاید سال ها را به باد دهد.به زبان ساده تر، معامله گران هر روز با احتمال عواقب فاجعه «اشتباهات معامله گری» مواجه است و دست و پنجه نرم می کند.

وقتی که از نقشه معاملاتی و استراتژی معاملاتی‌تان فاصله می گیرید، در مسیر وسوسه می افتید که اغلب منجر به اشتباهات معاملاتی بد و بدتری می شوند. این مسیر البته تا صفر کردن سرمایه معاملاتیتان ادامه خواهند داشت؛ در چنین شرایطی، فقط با امید به کسب پول، به معاملات ادامه می دهید. بهترین راه‌ برای کسب موفقیت در معامله گری، شناخت تمامی راه هاییست که ممکن است به صورت تصادفی و ناآگاهانه، اتفاق بی‌افتد.

بیش از حد معامله کردن

بیش از حد معامله کردن به صورت مداوم، در کمین تمامی معامله گران است و منتظر است تا شما را از مسیر معامله‌گری صحیح دور کند. شاید بتوان گفت بیش از حد معامله کردن، سریع تر از هر اشتباه معاملاتی دیگری، بتواند منجر به بزرگ شدن اشتباهات معاملاتی شود. شما معامله ای را انجام می‌دهیدکه از قبل می دانستید با ملاک ها و استاندارد های برنامه معاملاتی تان همخوانی ندارد.

شاید هم بتوانید آن معامله اشتباه را نادیده بگیرید و مجدد، به رعایت انضباط معاملاتی‌تان برگردید؛ اما تجربه نشان داده، اغلب افراد در این برگشت، موفق نمی شوند. در این مرحله، احساس افسوس و حسرت شکل می گیرد که بعد ها منجر به خشم و عصبانیت می گردد؛ سپس، شما در یک حرکت ناگهانی، تصمیم می گیرید پولی که در آن معامله اشتباه از دست داده بودید را از بازار پس بگیرید.

در این نقطه، چرخه، کامل شده است و هر چه بیشتر در جهت رفع اشتباهات قبلی‌تان به وسیله انجام معاملات بیشتر و بیشتر تلاش کنید، احتمال از دست دادن پولتان را بیشتر و بیشتر می کنید.شاید فردی «نکته» ای در بازار را با شما در میان گذاشته باشد، اما شما می دانید که آن نکته، با روش معاملاتی شما نمی خواند، اما در هر صورت، تصمیم می گیرید آن را امتحان کنید.

نتیجه، چیزی جز ضرر نیست: حال، شما عصبانی هستید زیرا از قبل می دانستید که نباید آن معامله را انجام می دادید؛ هم پولتان را از دست داده اید و هم نظم و انضباط شخصی تان را زیر پا گذاشته اید. این مساله، ضررهای دیگری به بار می آورد و کم کم کنترل امور را از دستان شما خارج می کند.

پذیرش ریسک بیش از حد

این کار فکر شما را به طور دائم به خود مشغول می کند و منجر می شود در زمان های اشتباه، از بازار خارج شوید.

اگر ضرر کنید، شما از اینکه پولی بیشتر از میزان تحملتان را از دست داده اید، احساس بدی خواهید داشت. بنابراین، احتمالا، مجددا سراغ بازار می روید و سعی می کنید تا از طریق معامله ای اشتباه یا معامله ای که با ملاک های شما همخوانی ندارد، آن پول را از بازار پس بگیرید؛ نتیجه، چیزی جز ضرر بیشتر شما نخواهد بود. اگر سود کنید، احتمالا باز هم ریسک های بیشتری را می پذیرید تا وقتی که پولتان را از دست بدهید؛ در نهایت امر، شما مجدد سعی می کنید تا پولی که از دست داده اید را از بازار بازپس بگیرید.

شما وارد دور باطلی شدید که انتهایش نابودی سرمایتان است!در واقع حتما متوجه شده اید که چطور یک قدم اشتباه، چه بیش از حد معامله کردن و چه بیش از حد ریسک پذیرفتن، می توانم تاثیر آنهم بصورت پیوسته اشتباهات معاملاتی را فعال کند؛ این اشتباهات رفته رفته، بد و بدتر می شوند و موجودی حساب معاملاتی تان را صفر می کنند.

قبل از اینکه بدوید، راه رفتن را یاد بگیرید

معامله گرانی که قبل از یادگیری، با پول واقعی دست به معامله می زنند، اغلب در اشتباهات معامله گری قرار می‌گیرند. اما شما باید ابتدا، به درک صحیحی از حرکت قیمت ها و نحوه خواندن چارت ها و معاملات و نیز روانشناسی معامله‌گر و مدیریت پول رسیده باشید. در نتیجه، به آموزش صحیح نیاز دارید تا این موارد را به صورت اصولی بیاموزید.

شک نکنید اگر بخواهید این مسیر را با آزمون و خطا بروید در نهایت پول زیادی را با هزاران ساعت زمان هدر خواهید داد!به دنبال یک شبه پولدار شدن نباشید؛ چنین چیزی پیش نخواهد آمد. تمام تلاشتان را معطوف به یادگیری اصول معاملات و استفاده تدریجی دانسته هایتان در عمل کنید؛ با قدم های کوچک شروع کنید تا بتوانید تجربه و اعتماد به نفس بیشتری به دست بیاورید و کم کم، اندازه موقعیت هایتان را بیشتر کنید.

افراط در هر چیزی سرمایه‌تان را از بین خواهد برد

افراد کمی می توانند به طور مستمر از بازار سود کسب کنند؛ چرا که اکثر افراد از صبر و انضباط شخصی کافی برخوردار نیستند و نمی توانند وقتی که معاملات بازار، ارزش ریسک سرمایه شان را ندارد، بدون انجام هیچ کاری، صرفا ناظر باشند. و این کار، دقیقا، همان کاریست که شما باید انجام دهید.

همچنین، اکثر افراد آموزش کافی ندیده اند تا بتوانند موقعیت های با احتمال سود بالا را شناسایی کنند. بنابراین، مطمین شوید که  اطلاعاتتان درباره استراتژی معاملاتی و خواندن چارت های معاملاتی کافیست و می دانید که چه وقت باید دست به معامله بزنید و چه زمانی، هیچ کاری در بازار نکنید.

برنامه‌ریزی کردن و پیش بینی کردن را بیاموزید

پیش بینی کردن معاملات را بیاموزید. شما باید یک برنامه معاملاتی بر اساس پیش بینی، به جای واکنش نشان دادن به رفتارهای بازار، برای خودتان آماده کنید.رویکرد شما در قبال بازار باید آموزش کافی درباره تحلیل تکنیکال باشد تا بتوانید بازار را همانند یک کتاب بخوانید و آن بخش هایی از چارت که مایل به انجام معامله در آنها هستید (نقاط ورود و خروجتان) را قبل از اینکه بازار به آن ها برسد، تشخیص دهید.

یک برنامه معاملاتی داشته باشید

شما به برنامه ای نیاز دارید که بتوانید به آن، و نه احساساتتان، تکیه کنید و شما را راهنمایی کند. انسان، ممکن الخطاست اما توانایی ما در پیش بینی آینده می تواند از ما محافظت کند. ما با برنامه ریزی روش و رویکردمان می توانیم احتمال بروز بسیاری از خطاها را کم کنیم.

چه چیزی جلوی شما را در برابر بیش از حد معامله زدن یا بیش از حد ریسک پذیرفتن می گیرد؟ خودتان

و وقتی که به صورت مداوم، در معرض وسوسه های مختلف قرار دارید، نمی توانید ۱۰۰٪ به خودتان اعتماد کنید. تنها کاری که از دستتان بر می آید، تعریف و آماده سازی یک برنامه معاملاتی و متعهد ماندن به انجام و اجرای آن است. کلید انجام این کار هم رعایت انضباط و نظم، حفظ رویه و مسئولیت پذیر ماندن است. شما باید این موارد را در تمامی ابعاد معاملاتی تان پیاده کنید.

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند