تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۶
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۲۲۴۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دو عامل اصلی ایجاد وضعیت فرسایشی در بورس

‌می‌متالز - کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، دو عامل اصلی همچون تصمیمات خلق‌الساعه دولت و نرخ بهره بالا مانع رشد بازار سهام شده است.

به گزارش می‌متالز، بازار سهام امروز از ابتدای معاملات با فشار فروش سنگینی کار خود را آغاز کرد و صف فروش گروه خودرویی کلیت بازار را به چالش کشید. امروز، اعداد تابلوی بورس تهران قرمز رنگ بود؛ شاخص‌ها ریزش کردند و خروج پول حقیقی افزایش یافت.

طی روز‌های گذشته اخباری در مورد مداخله صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه از طریق واریز ۶ هزار میلیارد تومان به بورس صحبت به میان آمده است.

تزریق ۶ هزار میلیارد تومان پول تا پایان سال

علیرضا صالح معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در مورد مقاطع مداخله صندوق در بورس گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون متناسب با شرایط پیش آمده در بازار سرمایه مداخله شده است.

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی افزود: این صندوق یک نماینده و ناظر هم در صندوق تثبیت بازار دارد و مدام اطلاعات بازار را دریافت می‌کنیم.

به گفته صالح، طبق تکلیف قانونی، صندوق توسعه ملی تا پایان سال باید ۶ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه، مداخله کند.

دو عامل اصلی مانع رشد بورس

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه، گفت: شاخص کل بورس رشد ۱۰۰ درصدی را از آبان سال ۱۴۰۱ تا اواسط اردیبهشت ماه امسال به ثبت رساند، اما در چند ماه اخیر به دلایل مختلف بورس با چالش مواجه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بورس در گذشته نیز ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک متعددی را تجربه کرده است، به همین دلیل سهامداران باید با آگاهی بیشتری نسبت به خرید و فروش سهام اقدام و از هرگونه اقدامات هیجانی بپرهیزند.

وی ادامه داد: در شرایطی که نسبت قیمت به بازدهی سهام P/E متوسط بازار به سطح کمتر از ۷ کاهش یافته است و نرخ دلار نیز تقریبا ثابت بوده و همچنین دولت در حال حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است و در کنار آن به صنایع نیز اجازه افزایش نرخ داده شده است، انتظار می‌رود عملکرد شرکت‌ها در دو فصل پیش‌رو بهتر از نیمه اول سال باشد.

دستجردی تصریح کرد: دو عامل اصلی همچون تصمیمات خلق‌الساعه دولت و نرخ بهره بالا مانع رشد بازار سهام شده، زیرا نرخ بهره حدود ۳۰ درصد رقابت را بین بازار پول و سایر بازار‌ها حذف کرده و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد را غیر اقتصادی ساخته است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده