تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۹۲۲۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس بهترین مکان برای جذب سرمایه‌های خُرد

‌می‌متالز - گرچه دو عامل روانی باعث ریزش‌های متوالی بازار در روز‌های اخیر شده است، اما بورس در مقایسه بازار‌های موازی خود بهترین مکان برای جذب سرمایه‌های خرد در ماه‌های آینده خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه در روز‌های سرد زمستانی به رنگ قرمز عادت کرده است. افت قیمت سهم‌ها در نهایت منجر به خروج پول حقیقی از بورس شده است و شاخص‌های بورس نیز یکپارچه قرمز پوش هستند.

بازار کاملا بر خلاف تحلیل‌های صورت گرفته از سوی تحلیلگران بنیادی و تکنیکال حرکت می‌کند و همین مساله نیز سبب شده است، تا سهامداران به فکر خروج از بازار سهام بیافتند.

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، جذابیت ملموس و عینی بازده بازار‌های موازی نیز باعث خروج نقدینگی از بورس و حرکت به سمت بازار‌های موازی شده است.

کاهش ریسک‌های سیستماتیک در بازار سرمایه می‌تواند منجر به کاهش خروج پول از بورس شود. سرمایه‌های خرد در شرایط فعلی چاره‌ای به جز بورس ندارند و تنها بازاری که می‌تواند این سرمایه‌ها را جذب کند، بورس است.

ریزش شاخص‌ها، سطح پائین معاملات و افزایش پول سرمایه حقیقی، ۳ علامت منفی معاملات این روز‌های بورس است و به نظر می‌رسد، همچنان نیرو‌های صعودی در بازار غایب هستند.

عوامل روانی موثر بر بورس


حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه، درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: بازار سهام در موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد و توجه به مسایل تاثیرگذار بر روند بورس می‌تواند کمکی در بهبود و رونق این بازار باشد.

وی ادامه داد: بی اعتمادی و تردید سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه باعث رفتار‌های همراه هیجانی در بورس شده است و تا حد زیادی ریسک پذیری آنان کاسته شده و روند صعودی بورس را با اختلال مواجه کرده است. یعنی عوامل ریزش بورس بیش از آن که اقتصادی باشد، بیشتر روانی است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ترس، نگرانی و واهمه سرایت قیمت‌گذاری دستوری در سایر صنایع و محصولات شرکت‌های بورسی باعث ایجاد دشواری در تصمیم گیری سهامداران شده است و همین مساله نیز آنان را در انجام معامله محتاط کرده است.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده