تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۴۱۴
کد خبر: ۹۸۸۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عوامل تشدید ورود نقدینگی به بورس و عدم انتظار برای اصلاح قیمت سهام

می متالز - رکوردشکنی های بورس در آخرین روز هفته هم با شاخص 741 هزار تایی ادامه یافت تا برخی اعلام کنند با توجه به تشدید ورود نقدینگی، انتظار برای اصلاح سهام نمی‌تواند منطقی باشد.
عوامل تشدید ورود نقدینگی به بورس و عدم انتظار برای اصلاح قیمت سهام

به گزارش می متالز، بورس ایران در حالی هفته گذشته هم با حمایت های دولت و هجوم نقدینگی و عطش خریداران به رکوردشکنی ها ادامه داد که شرکت مشاوره سرمایه گذاری اماکو درباره آخرین روز معاملات اعلام کرد:  پس از معاملات دو نوبته چهارشنبه، شاخص کل  با رشد 15 هزار و 815 واحدی به 741 هزار و 952 واحد و شاخص هم وزن با افزایش 5 هزار و 897 واحدی به 252 هزار و 57 واحد رسیدند.

در حالی 1070 میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها به بازار تزریق شد که نماد‌های " فارس،‌ رمپنا و کچاد " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز 7.35 و 4.2 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات هم متعلق به نمادهای "وبملت، شبندر و  ونوین" بود. ارزش معاملات "وبملت" ۴۲۵ میلیارد تومان بود و حتی عرضه‌های سنگین در این نماد نتوانست به عقب‌نشینی خریداران منجر شود. "شبندر" نیز معاملات پرحجمی را تجربه کرد و ارزش معاملات آن به 360 میلیارد تومان رسید.

در معاملات "شستا" هم بیش از هزار میلیارد تومان صف خرید سهام تشکیل شد و "صبا"  از دیگر نمادهای تازه‌ وارد نیز صف خرید سنگین داشت ولی  به دلیل نوسان قیمت بیش از 50 درصد به منظور برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی ناشر متوقف شد. ارزش بازار  "صبا" در حال حاضر به 27 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وضعیت بازارهای جهانی و بازارهای موازی

در شرایطی قیمت نفت خام آمریکا تا منفی ۴۰ دلار نیز سقوط کرد که اصولا این موضوع زمانی رخ می‌دهد محصول تولید شده نه مشتری و نه امکانی برای ذخیره‌سازی توسط تولیدکننده را داشته باشد. این سقوط تاریخی باعث شد تا شاخص‌های وال‌استریت در پایان معاملات روز سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) سقوط کنند.

اگر مطابق انتظارات معامله‌گران، افت تقاضای ناشی از ویروس کرونا به زودی احیا نشود و یا تولیدکنندگان بزرگ نفت برای کاهش معنادار تولیدات اقدامی انجام ندهند این رویداد بی‌سابقه می‌تواند برای سایر قراردادهای نفتی با نزدیک شدن به سررسید مجددا تکرار شود.

در بازار جهانی نفت برنت 19 دلار و  نفت خام در محدوده 11 دلار داد و ستد شد. مس  در قیمت5071 دلار معامله شد. روی به  1922 دلار و هر انس طلا نیز به  1722 دلار رسید. 

بررسی بازارهای موازی نیز نشان می دهد نرخ دلار در بازار آزاد به 16هزار و 200  تومان رسید و صرافی ملی  نرخ فروش دلار را 15 هزارو 500 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 6 میلیون و چهارصد و سی هزار تومان گزارش شده است. 

بررسی چند رویداد

رئیس جمهور با لزوم اتکا به صادرات غیرنفتی گفت  در روزهای آینده شاهد فروش ETF ها در بورس خواهیم بود. خبرهای خوبی از بورس و بازار سرمایه به مردم خواهد رسید. بورس یکی از راه‌های حرکت اقتصادی ما است. چون اتکا به نفت خام خواسته یا ناخواسته، نسبت یه کشورهای دیگر کمتر بوده، خسارات کمتری خواهیم دید.

علیرضا صالح  رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص واگذاری‌ها اعلام کرد که در گام اول واگذاری به روش ETF افراد بدون نیاز به کد بورسی می‌توانند در سامانه صندوق مورد نظر تنها با کد ملی پذیره نویسی کنند؛ اما برای ادامه باید کد بورسی بگیرند.

پرویز فتاح  رئیس بنیاد مستضعفان با اعلام حمایت از بورس و افزایش سرمایه بنگاه‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از برنامه پذیرش و عرضه اولیه ۱۶ شرکت زیرمجموعه خبر داد.

مهدی نیکدل  مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با پیش بینی روند سودآوری صندوق تا سال ۱۴۰۲ و تهاتر ۳۶۱.۱ میلیارد تومان مطالبات اعلام کرد که ورود به بورسِ اکثر زیرمجموعه ها دنبال می شود.

سعید خوشرو مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت مبنای تعیین قیمت نفت خام ایران هیچ ارتباطی با WTI ندارد. براساس منابع مختلف مقدار تقاضا برای نفت در ماه‌های آینده از ۱۰ تا ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان اعلام کرد اینستکس پس از اولین تراکنش با ایران هنوز در مرحله رشد قرار دارد و در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستیم و تراکنش جدید در سریعترین وقت ممکن صورت خواهد پذیرفت.

ترامپ گفته مهاجرت به آمریکا را به منظور حفاظت از کسانی که بیکار شده اند برای ۶۰ روز معلق می‌کند. او می‌گوید که این تصمیم بعد از ۶۰ روز برای "تمدید یا اصلاح" براساس "شرایط وقت اقتصادی" ارزیابی خواهد شد. و در نهایت هم‌زمان با بزرگ‌ترین افت شاخص‌های بورس نیویورک در سه هفته گذشته، بسته حمایتی ۴۸۴ میلیارد دلاری آمریکا برای کمک به کسب و کارهای کوچک در مجلس سنا تصویب شد.

آینده بازار سهام

به دنبال قدرت گرفتن بازار سهام، حتی حقوقی‌های مطرح نیز نقش انحصاری خود را در تعیین‌ روند قیمت از دست داده‌اند. از این رو انتظار می‌رود در سال‌ جاری سهامداران حقیقی به‌ویژه تازه‌واردها نقش بیشتری را در روند معاملات ایفا کنند. از یک طرف کاهش نرخ سود سپرده بانکی و از طرف دیگر افزایش انتظارات تورمی ناشی از اثرات مخرب کرونا بر اقتصاد و همچنین کاهش درآمد ارزی ناشی از سقوط نفت، باعث افزایش ورود جریان نقدینگی به بازار سهام شده است.

با توجه به ورود این حجم از نقدینگی، انتظار برای اصلاح سهام نمی‌تواند منطقی باشد. در این میان احاطه بر تحولات بنیادین کلان، همراه با بررسی تحولات صنایع و شرکت‌ها اعم از بنیادین و تکنیکالی و  همچنین تحولات معامله‌گری نظیر ورود و خروج جریان پول و رفتار سهامداران می‌تواند بر تصمیم گیری‌های معاملات موثر باشد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده