تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۳۶
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۵۸۰۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ترک فعل ۱۵ هزار میلیارد تومانی در وصول حقوق دولتی/مچ‌گیری، هدف دیوان محاسبات نیست

‌می‌متالز - دادستان دیوان محاسبات کشور گفت: در موردی، ترک فعل در رابطه با وصول حقوق دولتی معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان اتفاق افتاده است که فقط مدیر مقصر نیست بلکه قانونگذار تاثیر داشته است.

به گزارش می‌متالز، علی کامیار در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان و معرفی مدیرکل دیوان محاسبات استان زنجان اظهار کرد: دادسرای دیوان محاسبات به دنبال پیشگیری از تخلفات است و با قرار گرفتن در کنار مدیران به دنبال افزایش تعاملات است.

دادستان دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه مچ‌گیری، هدف دیوان محاسبات نیست، بلکه به دنبال آن است که در کنار مدیران به عنوان مشاوران امین قرار گرفته و خدمات ارائه دهد، اضافه کرد: به این امر وافقیم که در برخی ترک فعل‌ها فقط مدیر مقصر نیست، بلکه قانونگذاری و بودجه نیز تاثیرگذار است.

وی رویکرد جدید دیوان محاسبات را شفاف‌سازی و در جریان امور قرار گرفتن مردم اعلام کرد و گفت: بر همین اساس، گزارش تفریغ بودجه در جلسه علنی مجلس قرائت می‌شود، تا مردم در جریان آن قرار گرفته و این مهم در سامانه دیوان نیز قرار می‌گیرد، چرا که هر قدر گزارش‌های مردم از عملکرد مالی دیوان شفاف باشد، اعتماد آن‌ها بیشتر می‌شود.

کامیار با اشاره به اینکه پس از هر دوره مجلس، انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات انجام می‌شود، گفت: در این دوره مجلس به دنبال افراد مستقل بود و دیوان محاسبات نیز توانسته حرکتی در راستای رسیدن به اهداف خود داشته باشد.

دادستان دیوان محاسبات کشور در ادامه از راه‌اندازی سیستم «سنا» از خردادماه سال جاری خبر داد و افزود: هر چه خدمات الکترونیکی بیشتر شود، اقدامات انجام شده بهینه شده و شفاف‌سازی نیز اتفاق خواهد افتاد.

وی در ادامه از راه‌اندازی سامانه تلفنی ۱۹۸ خبر داد و اضافه کرد: این سامانه دوطرفه بوده و قابل پیگیری در طول فرآیند رسیدگی است.

دادستان دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه مجلس دو محور کارشناسی شامل دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها را دارد و از اطلاعات احصایی این دو بازوی کارشناسی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌شود، گفت: در همین راستا ۶۵ پیشنهاد در رابطه با تفریغ بودجه ۱۴۰۱ داشتیم که ۵۰ مورد آن توسط کمیسیون تایید شد.

وی با بیان اینکه در تفریغ بودجه ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ ترک فعل دستگاه‌ها مورد توجه بود، افزود: در بحث ترک فعل تنها دستگاه مقصر نیست، بلکه قانون‌گذار هم مقصر است که در واگذاری تکالیف باید ظرفیت و بودجه دستگاه مورد توجه قرار گیرد که در بودجه‌های آتی به آن توجه می‌شود، مثلاً ترک فعلی در رابطه با وصول حقوق دولتی معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان در کشور اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر سه قوه کشور صبغه ضد فساد دارند، گفت: نقدینگی موجود در جامعه که یک ضعف است را با حمایت از تولید و اشتغال می‌توان به فرصت تبدیل کرد و مدیران باید به شعار سال، توجه ویژه داشته باشند.

کامیار با بیان اینکه گاهی حرکت دشمنان در جامعه اثر می‌کند، ولی ما در مقابل آن عاجز نیستیم، ولی زمانی عاجز می‌شویم که خودمان نخواهیم، گفت: دشمنی آمریکا با ایران به علت قوت کشور است، هر روز تحریم و تهدید می‌کنند تا کشور را محدود کنند، ولی در کشور باید حصار‌ها را رد کرده و حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی به عنوان الگو در جهان مطرح است و شکست‌های پی در پی آمریکا در منطقه به علت قوت ایران است، افزود: باید اقتصاد را شکوفا کنیم تا مردم ببینند مسئولان می‌توانند مدیریت کرده و جایگاه کشور را ارتقا دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده