تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۴۹۴۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وزارت صنعت، معدن و تجارت، دغدغه فعالان اقتصادی و ذی نفعان این بخش را دغدغه خود می‌داند/ به آینده بسیار خوش بین هستیم

‌می‌متالز - مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت صمت گفت: در ۶ ماهه گذشته بیش از یکصد پروژه در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته که به ریل گذاری جدید در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور منتج خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، شهاب جنابی در مراسم تکریم و معارفه روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: حوزه صنعت، معدن و تجارت گستره بسیار وسیعی دارد و استان کردستان نیز در هر سه بخش، دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است.

وی افزود: با شنیدن نام کردستان و ورود به این استان، حس شجاعت، مردانگی، غیرت، مهربانی و دیگر احساسات خوب نسبت به مردم عزیز این استان برای انسان تداعی می‌شود و می‌طلبد از سوی مجموعه‌های ستادی وزارخانه‌ها به کردستان توجه ویژه‌ای شود و ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حیطه وظایف خود، در خدمت مردم کردستان خواهیم بود.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های محمد دره‌وزمی رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: کار‌های بسیار ارزشمندی در کردستان شکل گرفته و از ظرفیت‌های ایشان در دیگر بخش‌ها به نحو مقتضی استفاده خواهد شد.

به گفته جنابی، خلیقی سرپرست جدید سازمان صمت کردستان هم از نیرو‌های خوب استان است و جای خوشحالی دارد که همین مدت کوتاه، بازخورد‌های مثبتی نسبت به ایشان در کردستان دریافت شده است.

وی ادامه داد: چیزی که مهم است اهداف و آرمان‌های والای ترسیم شده در اسناد بالادستی کشور همچون بیانیه گام دوم انقلاب، تلاش و کوشش وافر مجاهدان سنگر تولید و تجارت کشور را می‌طلبد و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در همین راستا تعریف شده است.

مشاور وزیر صمت اذعان داشت: نگاه وزیر صمت این است که باید دغدغه فعالان و ذی‌نفعان وزارتخانه را دغدغه خود بدانیم؛ وجود این نگاه که نوعی تغییر پارادایم در نحوه‌ی خدمت رسانی به کسب و کار‌ها و مردم تلقی می‌شود را باید مبنای عمل قرار داده و ضمن احساس مسئولیت برای تحقق کامل این دیدگاه در سطح استان، مسائل استان را تا حصول نتیجه توسط همکاران محترم در سازمان صمت استان، پیگیری نمود.

مدیر کل حوزه وزارتی وزارت صمت گفت: در ۶ ماهه گذشته بیش از یکصد پروژه مهم در وزارت صمت شکل گرفته که به ریل گذاری جدید در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور منجر خواهد شد.

وی عنوان کرد: اجرای این پروژه‌ها در استان‌ها نیازمند همدلی و همکاری همه‌ی ذینفعان این بخش است.

جنابی در پایان با اشاره به فراز‌هایی از بیانیه گام دوم اانقلاب، خاطرنشان کرد: مطالب بسیار ارزشمند و راهبردی در این بیانیه وجود دارد و تأکید مقام معظم رهبری بر شناخت دقیق فرصت‌ها و ظرفیت‌های گسترده کشور و استفاده از این ظرفیت‌ها در مسیر حل مشکلات و پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی، بار مسئولیت‌ها را در این مقطع حساس مراحل پیشرفت نظام و انقلاب اسلامی به مراتب سنگین‌تر می‌کند.

ظرفیت‌های صمت می‌تواند اهداف دولت در کردستان را محقق کند

استاندار کردستان نیز در این آیین با قدردانی از زحمات ۸ ساله رئیس سابق سازمان صمت کردستان و آرزوی موفقیت برای سرپرست جدید این سازمان، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها که می‌تواند اهداف دولت را محقق کند سازمان صنعت، معدن و تجارت است چرا که گستردگی و ظرفیت‌های زیادی در این بخش‌ها در کردستان وجود دارد.

وی افزود: مجموعه استان در حال شکل‌گیری و انسجام‌بخشی جدید برای اجرای کار‌های بزرگ در دولت سیزدهم است.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که می‌تواند اهداف دولت را در استان محقق کند بخش صنعت، معدن و تجارت است چرا که گستردگی و ظرفیت‌های زیادی در این بخش‌ها در کردستان وجود دارد.

زارعی‌کوشا عنوان کرد: ما با همه توان خود را خادم تولیدکنندگان و حامی سرمایه‌گذاران می‌دانیم و پیگیر مسائل آن‌ها هستیم تا به تعهدات اشتغال و رشد شاخص‌های اقتصادی برسیم.

سرمایه‌گذاری بخش تولید در کردستان نتیجه همدلی صمت و بخش خصوصی است

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست، سرمایه‌گذاری در بخش تولید در استان و نیز رونق بخش صنعت را نتیجه همدلی صمت و بخش خصوصی عنوان کرد.

محمد دره‌وزمی اظهار کرد: بنده با حمایت بخش خصوصی که اعتقاد دارم که مهمترین مولفه توسعه هستند، کار را در این سازمان شروع کردم.

وی ادامه داد: گفتمان توسعه کردستان را در قالب یک تیم کاری تعریف کردیم، چون به این باور رسیده بودیم که کردستان شایسته رشد است.

دره‌وزمی عنوان کرد: بالارفتن توان مردم و اشتغال برای جوانان را در برنامه قرار دادیم و با همکاری بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به نتایخ خوبی رسیدیم.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری را یا دولت و یا بخش خصوصی انجام می‌دهند و لذا زمینه باید ایجاد کرد تا سرمایه‌گذار رغبت به سرمایه‌گذاری پیدا کند و در صورتی که اعتماد مردم به دولت و فعالان اقتصادی به همدیگر و سرمایه اجتماعی نباشد، سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد.

وی گفت: بنده اعتماد را به سرمایه‌گذاران القا کردم، چون به کارم باور داشتم و از هیچ حمایتی فروگذار نکردم و این اعتماد نتیجه داد و سرمایه‌گذاری‌های خوبی اتفاق افتاد و در وزارتخانه و جلسات استانی هم پیگیر رفع مشکلات سرمایه‌گذاران، تولید و بخش خصوصی بودم.

وی ادامه داد: سعی کردم فرصت‌سوزی نکنم، از ابتدای دوره مسئولیت تاکنون مشکلات استان را روی میز وزرا قرار داده‌ام و همه می‌دانستند که مسائل کردستان پیگیری می‌شود و به همین دلیل بسیاری از موضوعات به نتیجه می‌رسید.

وی ادامه داد: جوانانی در کردستان داریم که اگر باور شوند سرمایه‌گذاران موفقی خواهند شد و نمونه‌های زیادی در استان داریم و اکنون تولیدکننده‌ها و صنعتگران موفقی در کشور هستند.

رییس سابق سازمان صمت کردستان یاداوری کرد: کردستان ظرفیت بسیار خوبی در معدن دارد و امسال ۷۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن کردستان به خزانه دولت واریز شده که این رقم در سال ۹۲ حدود ۴.۲ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ میزان برق مصرفی بخش صنعت در کردستان ۱۴ درصد بود که اکنون به ۲۸ درصد رسیده و این بیانگر افزایش فعالیت در این بخش است.

سیاست‌های وزارت صمت در کردستان را بومی‌سازی می‌کنیم

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این آیین با بیان اینکه پیشبرد اهداف و سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت صمت را در این استان با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: نگرش جدید وزارت را در کردستان بومی‌سازی و اجرایی می‌کنیم.

بختیار خلیقی اظهار کرد: در دو مجموعه بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ۲۴ سال فعالیت داشته‌ام و همواره خود را خادم مردم قلمداد کرده و می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم با توجه به حسن اعتماد وزیر صمت و استاندار کردستان در انتخاب بنده برای قرارگیری در این مسند، با انجام درست وظایف سازمانی سربلند بیرون بیایم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: طبیعتا هر مدیری که انتخاب می‌شود و در راس یک دستگاه و سازمان قرار می‌گیرد و یک سری ارکان و سیاست‌ها و راهبرد‌هایی برای خود تعریف می‌کند و بنده نیز چهار رکن اساسی را در راس کار خود قرار می‌دهم که تحقق سیاست‌های مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به عنوان سند بالادستی، اهداف و برنامه‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، اهداف و برنامه‌های مسوولان خوش‌فکر استان و بهبود سطح رضایتمندی مردم از اولویت‌های کاری بنده خواهد بود.

وی با بیان اینکه استان کردستان ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه معادن، مرز و صنعت و تولید دارد، گفت: در حال حاضر ۱۷۸ واحد غیرفعال صنعتی در استان وجود دارد و اشتغالزایی واقعی در بخش صنعت ۴ هزار و ۳۹۶ نفر است.

وجود ۱۷۸ واحد معدنی فعال در کردستان

وی اضافه کرد: در بخش معدن ۳۳۷ واحد معدنی وجود دارد که ۱۷۸ واحد آن فعال، ۷ واحد در حال تشخیص و ۱۴۴ واحد غیرفعال هستند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به وجود ۱۸ گونه ماده معدنی در استان اشاره کرد و گفت: ارزش ذخایر قطعی معدنی استان ۶۰۳ میلیون تن است و ۳۵۰ نفر در این بخش به صورت واقعی اشتغال دارند.
وی تصریح کرد: ارزش افزوده حوزه معدن در استان کردستان ۲ هزار میلیارد ریال است و در بخش تجارت نیز ۸۵ هزار واحد صنفی و ۹۰ هزار بافنده فرش دستباف فعالیت دارند.

۹۴ هزار مرزنشین کردستان کارت مرزنشینی دارند

وی خاطرنشان کرد: ۹۴ هزار نفر از مرزنشینان کردستان دارای کارت مرزنشینی هستند و ۵۲۰ فعال و تجار و بازرگانی در استان فعالیت دارد.

خلیقی اشتغالزایی واقعی در بخش تجارت استان را ۱۷۵ هزار نفر با ارزش افزوده ۲۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اکنون هزار و ۷۴۴ طرح با پیش‌بینی اشتغال ۳۰ هزار نفر در استان داریم و دغدغه اصلی در بخش صنعت، معدن و تجارت ایجاد اشتغال پایدار است.

وی با بیان اینکه استان کردستان در زمینه رشد بیکاری از استان‌های تراز اول است، گفت: جوانان توانمند زیادی در استان داریم که باید با پیروی از سیاست‌های گام دوم انقلاب و سیاست‌های وزارت صمت در مسیر اشتغالزایی و بهره‌گیری هرچه بهتر از این ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی در استان گام برداریم.
گفتنی است در این آیین از تلاش‌ها و اقدامات ۸ ساله محمد دره‌وزمی در جایگاه ریاست سازمان صمت استان کردستان قدردانی و بختیار خلیقی به عنوان سرپرست این سازمان معرفی شد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده