تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۸
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۵۱۴۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دلیل طرح سوال نماینده بیجار از وزیر صمت/شناسنامه به روز معادن کردستان تدوین شود

‌می‌متالز - رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر وقت، صمت کردستان را ملزم به ایجاد راه دسترسی به معادن در شهرستان بیجار و بخش کرانی و نواحی کم برخوردار کرد و براساس این ابلاغ سازمان صمت ملزم بود تا پایان امسال نسبت به آسفالت این راه‌ها اقدام کند، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش می‌متالز، علیرضا زندیان در یازدهمین جلسه شورای معادن استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد اظهار کرد: شناسنامه معادن در استان باید به روز و مرجع استعلام باشد برای برنامه‌ریزی باشد.

وی خاطرنشان کرد: براساس آنچه مشاهده می‌شود سازمان صمت شناسنامه دقیقی از معادن استان ندارد و همین موضوع موجب شده در برخی نقاط کردستان افرادی به راحتی و بدون داشتن مجوز ذخایر معدنی را استخراج کنند.

زندیان با اشاره به فعالیت یک واحد گلخانه‌ای در شهرستان بیجار و بازدیدی که از این واحد انجام داده است، گفت: اینکه با گذشت بیش از ۵ تا ۶ سال از زمان آغاز اجرای این واحد تولیدی به دلایل عدم همراهی بانک و ... پیشرفت چندانی نداشته است یک موضوع و آنچه در لوای این پروژه در بستر رودخانه صورت می‌گیرد بحثی است که باید به صورت ویژه به آن ورود کرد.

وی تصریح کرد: ما مخالف فعالیت‌های تولید و صنایع تولیدی نیستیم، ولی باید ضوابط آن اجرا شود، الان این طرح در ماهیت کار گلخانه مشغول برداشت ماسه در حریم رودخانه است و با وجود اینکه موضوع به فرماندار منتقل شده، اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از این کار صورت نگرفته است.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد صدور مجوز استخراج در معادن مسیر و مرجع استعلام اداره صمت است، گفت: اگر سازمان صمت شناسنامه دقیق از معادن و میزان برداشت آن‌ها داشت شاهد چنین دست‌درازی‌هایی نبودیم.

وی در ادامه به طرح سوال خود از وزیر وقت صمت در تاریخ ۳۰ فروردین ماه امسال اشاره کرد و گفت: آسفالت جاده روستا‌های محدوده معادن با توجه به اینکه از دسترسی روستایی خارج شده‌اند از مسائلی بود که باید انجام می‌شد، اما اجرایی نشده است.

زندیان افزود: وزیر وقت، صمت کردستان را ملزم به ایجاد راه دسترسی به معادن در شهرستان بیجار و بخش کرانی و نواحی کم برخوردار کرد و براساس این ابلاغ سازمان صمت ملزم بود تا پایان امسال نسبت به آسفالت این راه‌ها اقدام کند، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی گفت: به دلیل عدم تحقق تعهدات سازمان صمت استان، دوباره برای وزیر فعلی صمت طرح سوال خواهم کرد.

وی عنوان کرد: ایجاد دسترسی روستایان در مسیر معادن وظیفه ذاتی ایمیدرو است چرا نباید به این رسالت خود عمل کند ما که در استان کردستان سراغ نداریم خصوصا در معادن فلزی ایمیدرو به این رسالت خود عمل کرده باشد.

زندیان در ادامه به معدن پوکه روستای تهمورث بیجار و گله‌مندی شدید مردم این منطقه از معدن‌داران گریزی زد و گفت: این روستا به خاطر این معدن در حال مدفون شدن است انتظار داریم که نظارت‌ها بر نحوه استخراج معادن بیشتر شود چرا که الان مردم به سختی در این روستا زندگی می‌کنند.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: آموزش اپراتوری معادن غیرنفتی به شرط استخدام در بیجار به زودی عملیاتی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده