تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۲۵۱۴۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وصول حقوق دولتی معادن کردستان امسال افزایش یافت

‌می‌متالز - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در جلسه شورای معادن استان کردستان گفت: در سال ۱۳۹۹ حقوق دولتی وصولی کردستان ۳٥۹ میلیارد بود و این رقم در سال ۱٤۰۰ به ۶۸۰ میلیارد تومان رسید و تا پایان سال نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی تعداد پروانه‌های بهرەبرداری معادن در استان را ۳۳۹ فقرە، پروانه‌های ا‌کتشاف موجود را ۱۲۹ فقرە و گواهی کشف موجود را ۱۰ فقرە اعلام کرد و افزود: اشتغال اسمی در معادن کردستان، ٤ هزار و ۹۰۱ نفر و اشتغال واقعی ۳ هزار و ٦۰۷ نفر بوده است.

وی توضیح داد: از معادن موجود در استان، ۱۹۷ معدن فعال، ۸ معدن در حال تجهیز و ۱۳۵ معدن غیرفعال هستند و مجوز برداشت موقت در سال گذشته ۳۰ فقرە و در امسال ۲۳ فقرە بوده است.

خلیقی ادامه داد: در گروە چهارم شامل سنگ‌های تزئینی و نما، جمعا ٨۷ مورد و گروە‌های ۳ و ٥ شامل سنگ گچ و نمک، پوکه معدنی و ... ٦۷ مورد معدن و همچنین۳۳ مورد معادن فلزی شامل طلا، آهن و منگنز در استان وجود دارد و مجموع معادل به تفکیک فعال، غیرفعال و در حال مزایدە ٤٨۲ مورد است.

سرپرست سازمان صمت کردستان یادآور شد: گروە ۱ و ۲ نزدیک به ٦۰ درصد معادن استان را به خود اختصاص دادە که شامل سنگ لاشه و شن و ماسه است. همچنین گروە ٤ و ٦ شامل سنگ‌های تزئینی و نما؛ ۱٨ درصد و کانی‌های غیرفلزی شامل گروە‌های ۳ و ٥ نزدیک به ۱٤ درصد و گروە غیرفلزی ۷ درصد معادن استان هستند.

وی در خصوص وضعیت امسال مجوز‌های معدنی صادر شدە، گفت: پروانه بهرەبرداری صادر شدە ۷ مورد، گواهی کشف صادرە ۷ مورد و پروانه اکتشاف نیز ٤۰ مورد و اشتغال اسمی ٥۱ نفر است.

خلیقی در خصوص وضعیت حقوق دولتی معادن به تفکیک شهرستان نیز عنوان کرد: حقوق دولتی معادن قروە ٥٤٨ میلیارد تومان و کامیاران ۷ میلیارد تومان است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده