تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۵۱۳۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
زخم‌های کاری بر پیکر محیط زیست استان قزوین؛

صدور مجوز اکتشاف معدن جدید، تهدیدی دوباره در آبیک است/ تخلف در روز روشن!

‌می‌متالز - متاسفانه علی‌رغم اینکه بر اساس مصوبه کارگروه استانی طی سال گذشته، احداث و بهره‌برداری معادن جدید در شمال آبیک ممنوع اعلام شده، اما به تازگی شاهد پلاک‌گذاری‌های جدید در این منطقه هستیم.

به گزارش می‌متالز، آبیک یکی از شهرستان‌های بزرگ استان قزوین است که شاید به دلیل فاصله زیاد از مرکز استان از نظر تخصیص و تسهیم امکانات مظلوم واقع شده است.

علی‌رغم عدم تخصیص بودجه لازم جهت فراهم‌سازی امکانات؛ آلودگی شدید هوا که حاصل فعالیت کارخانه سیمان آبیک و فعالیت معادن است از مشکلات این شهرستان محسوب می‌شود، همچنین بر اساس تازه‌ترین آمار اعلام شده از سوی رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک در حال حاضر ۱۴ معدن در این شهرستان فعال، ۱۱ معدن نیمه فعال و ۳ واحد نیز تعطیل موقت شده است.

گرچه معادن به عنوان یکی از اهرم‌های بزرگ اقتصادی و توسعه‌ای در بسیاری از بخش‌ها به ویژه استان قزوین مطرح هستند، اما فعالیت بی‌رویه، بهره‌برداری‌های غیرمجاز و آلایندگی‌های محیط زیست از مواردی است که فعالیت معادن را به یک معضل بزرگ برای مردم آبیک تبدیل کرده است.


سال ۹۹ در پی اعتراضات مردمی در رابطه با آلودگی هوای شهرستان آبیک سازمان محیط زیست استان به عنوان یک دستگاه نظارتی ورود می‌کند که در این راستا در کارگروه استانی و شورای معادن مصوب می‌شود که از صدور پروانه جدید اکتشاف و معدن جدید در منطقه شمال آبیک خودداری شود و معادن موجود نیز تا پایان مهلت مقرر حق ادامه فعالیت خواهند داشت.

بر اساس اعلام استاندار سابق در جلسه شورای معادن استان قزوین «سلامت مردم مهمترین فاکتور برای تصمیم‌گیری در این حوزه فعالیت معادن است بنابراین با بررسی همه جوانب هر گونه صدور مجوز توسعه و اکتشاف جدید را در شمال آبیک ممنوع اعلام کردیم؛ از نظر ما پذیرفته شده نیست که معدن‌داران تنها به فکر سود خود بوده و سلامتی مردم را به خطر بیندازند و هیچ بهره اقتصادی برای مردم منطقه نداشته باشند».


متاسفانه علی‌رغم مصوبات کارگروه استانی در شورای معادن باز هم زمزمه‌هایی از صدور مجوز جدید معدن و پلاک‌گذاری‌هایی صورت گرفته که مردم این شهرستان را نگران کرده است.

یکی از شهروندان آبیکی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کنونی آبیک اظهار کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه بر اساس مصوبه کارگروه استانی طی سال گذشته، احداث و بهره‌برداری معادن جدید در شمال آبیک ممنوع اعلام شده، اما به تازگی متوجه شدیم که بهره‌بردار جدیدی در منطقه شمال آبیک پلاک‌گذاری کرده است.

وی افزود: تنها منطقه‌ای که اکنون در آبیک در حال تنفس است منطقه شمال این شهرستان بوده که متاسفانه با بی‌تدبیری صورت گرفته در حال تصرف و اشغال قرار گرفته است که اگر اجازه بهره‌برداری به معدن جدید داده شود بدون شک سایر معادن نیز مجدد بعد از پایان جواز بهره‌برداری وارد چرخه فعالیت خواهند شد.


این شهروند آبیکی تصریح کرد: در صورت موافقت با فعالیت این معدن جدید نیز فاجعه بزرگی در آبیک کلید خواهد خورد که وضعیت آبیک را بسیار آشفته‌تر از وضع موجود می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه به نظر می‌رسد شورای معادن از فرصت تغییر فرماندار شهرستان آبیک استفاده کرده تا از قوانین مصوب چشم‌پوشی کنند بنابراین انتظار داریم که این موضوع به صورت یک مطالبه جدی مطرح شود تا جای دفاع از حقوق مردم باقی بماند.

این شهروند آبیکی عنوان کرد: طی مراوده‌ای که با داداستانی صورت گرفت؛ مطرح شد که اگر این موضوع به عنوان مطالبه مردمی و عمومی بیان شود مجدد در شورای تامین استان عنوان می‌شود تا بتوانیم از این اقدام جلوگیری به عمل آوریم.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد مردم آبیک باید مستقیم اعتراض خود را علنی کنند در غیر این صورت هیچ دلسوزی نسبت به این شهرستان وجود ندارد و همچنان صدور مجوز راه‌اندازی معاون نیز ادامه خواهد داشت.

صدور مجوز اکتشاف معدن جدید، تهدیدی دوباره در آبیک است/ تخلف در روز روشن!

صدور مجوز اکتشاف معدن جدید، تهدیدی دوباره در آبیک است/ تخلف در روز روشن!

منبع: صبح قزوین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده