تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۳
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۵۱۳۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در پی نارضایتی مردم از فعالیت مخرب زیست محیطی برخی معادن در خراسان رضوی مطرح شد؛

ضرورت اختصاص سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن برای جبران آسیب‌ها به محیط زیست/ استخراج معادن؛ عامل توسعه یا تخریب محیط زیست

‌می‌متالز - در پی نارضایتی مردم از فعالیت مخرب زیست محیطی برخی معادن در خراسان رضوی، نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند تا ۱۵ درصد از درآمد واریزی معادن به همان مناطقی که معادن فعالیت می‌کنند اختصاص یابد.

به گزارش می‌متالز، پس از پیگیری رسانه‌ها مبنی بر شفافیت سهم مردم از معادن غنی منطقه تربت حیدریه و انعکاس نارضایتی مردم از فعالیت معادن و خسارت‌هایی که به محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی و جاده‌ها وارد می‌کنند، محسن زنگنه نماینده مردم منطقه تربت حیدریه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: یکی از مطالبات مردم تربت حیدریه در خصوص فعالیت معادن مبنی بر این است که این معادن هیچ آورده‌ای برای منطقه زیست بوم مردم نداشته و باید ضرر و زبانی که به کشاورزی و جاده‌ها وارد می‌کنند با پرداخت مبالغی جبران شود لذا همین موضوع در رسانه‌ها منتشر شده و در پی دغدغه مردم این مطالبه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بر همین اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کردند تا سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن را هر سه ماه یکبار به منطقه‌ای که معدن در آن فعالیت می‌کند اختصاص دهند.

زنگنه گفت: برخی معادن بعضا تاحدودی به مسوولیت‌های اجتماعی خود عمل کردند، اما این کافی نیست و مردم انتظارشان فراتر است، لذا برخی مسایل باید در قانون حل شود تا کار وجهه قانونی داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین یک درصد از این مبالغ نیز صرف جبران خسارت‌هایی خواهد شد که به منابع طبیعی و زیرساخت‌ها وارد می‌شود.


سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی برای ۵۱۵ نفر


محمد اشرفی، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه، مجموع معادن در این شهرستان را ۶۲ معدن عنوان کرد و افزود: از این تعداد، ۳۷معدن غیر فعال و ۲۵ معدن فعال هستند.

اشرفی با اشاره به سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی ۵۱۵ نفر از سوی معادن، گفت: عمده معادن موجود در شهرستان طلا، عقیق، مس، سنگ آهک کرومیت، مخلوط کوهی، گرانیت، آگات، خاک صنعتی، سنگ لاشه، مرمریت، باریت و منگنز است.

وی میزان برداشت محصول سالانه از این معادن را ۵۶۳هزار و ۵۶۹ تن عنوان کرد و خاطرنشان کرد: معادن فعال در شهرستان تربت حیدریه مطالبات دولتی از جمله مالیات و عوارض را به خزانه دولت پرداخت می‌کنند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده