تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۲
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۳۴۰۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۴۸۷ میلیارد تومان حقوق وصولی از معادن کردستان در ۶ ماهه اول امسال

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در جلسە شورای اداری و تجلیل از برگزیدگان جشنوارە شهید رجایی گفت: ۴۸۷ میلیارد تومان وصولی حقوق معادن استان در نیمه نخست امسال بوده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، محمد دره وزمی افزود: ۳۳۷ واحد معدنی فلزی، سنگ‌های تزیینی و دیگر مواد معدنی در استان وجود دارد که ۱۸۵ واحد آن فعال بوده و ۱۳۴ واحد غیرفعال به لاشه‌های معدنی و مصالح ساختمانی اختصاص دارد.
وی در ادامه به طرح‌های پیشران صنعت استان اشاره و تاکید کرد: از مهمترین طرح‌های پیشران که کلید مسیر توسعه صنعتی استان به شمار می‌رود، زنجیره فولاد کردستان است که در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی تمام حلقه‌های آن فعال شده و بخش‌هایی از آن ظرف ۲ هفته تا یک ماه آینده بهره برداری می‌شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: ۱۵ طرح صنعتی بزرگ پیشران با ۵۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان در دست اجرا و یا خاتمه یافته است که دغدغه اصلی مسوولان ارشد کشور مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی معادن، در ۲ بخش طلا و آهن در کردستان رفع شده است.
دره وزمی با بیان اینکه حجم مبادلات مرزی استان در نیمه نخست امسال ۴.۲ میلیارد تومان بوده که رشد قابل توجهی تا پایان سال خواهد داشت، افزود: حجم مبادلات تجاری از بازارچه‌های موقت غیررسمی ۴۸ میلیون دلار بوده که سه میلیون دلار آن به سال گذشته و بقیه به ۶ ماهه نخست امسال اختصاص دارد.
وی گفت: ۷۵۰ میلیارد ریال تخفیف سود بازرگانی در قالب این طرح به ۱۰۷ هزار کارت مرزنشینی تعلق گرفته است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: ۶۵ کیلومتر جاده روستایی از محل منابع در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت آسفالت شده که عدد قابل توجهی است و ۱۰ کیلومتر دیگر هم در دست آسفالت داریم.

بالاترین اشتغال صنعتی در واحد‌های بیش از ۵۰ نفر اشتغال

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ۹۵۵ واحد تولیدی در استان داریم که ۱۸ هزار نفر اشتغال اسمی آن و ۱۴ هزار اشتغال واقعی دارد که تفاوت این دو رقم به واحد‌های راکد و یا نیمه فعال با ظرفیت پایین بر می‌گردد.
دره وزمی افزود: ۱۷۴ واحد از این تعداد یعنی ۱۸ درصد راکد و ۷۲ درصد از نظر تعداد فعال بوده و بیشترین تعداد اشتغال در واحد‌های بالای ۵۰ نفر به بالا است.
وی گفت: ۵۲ واحد تولیدی اشتغال بالای ۵۰ نفر دارد که حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال واقعی به این ۵۰ واحد اختصاص دارد و اشتغال هر واحد خرد هم حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه مهمترین واحد‌های تولیدی استان در هفت سال گذشته بهره برداری شده که شامل ۱۶ واحد است، یادآور شد: پتروشیمی، لاستیک بارز، معدن طلای زرکوه، صبانور، کیمیا معادن سپاهان، شرکت توتون و کارخانه‌های تولید لوازم خانگی و لامپ ال‌ای دی از جمله این واحد‌ها است.
وی گفت: ۶۰۹ واحد تولیدی در استان در هفت سال گذشته با ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال بهره برداری شده که ۷۴ درصد اشتغال واقعی استان را شامل می‌شود و به طور متوسط هر چهار روز یک واحد تولیدی در استان بهره برداری شده است.
دره‌وزمی با بیان اینکه تا پیش از این، تنها سیمان، سرامیک و صنایع غذایی کالای منتخب تاثیرگذار در شاخص توسعه تولیدی استان بود، یادآور شد: تولید بیش از ۵۰ درصد طلای سالانه کشور در واحد ساریگونی قروه با تولید پنج تن شمش طلا در سال، لاستیک سبک با ۲۵ درصد تولیدات کشور، سه میلیون تن سرامیک، ۱.۵ میلیون تن کنسانتره آهن از واحد‌هایی است که در چند سال اخیر در توسعه این شاخص تاثیرگذار بوده است.
تولید ۸۴۴ هزار دستگاه لوازم خانگی، پنج میلیارد نخ سیگار، پنج هزار دستگاه تراکتور، ۷۵ میلیون رشته لامپ ال‌ای دی، ۴۳ هزار تن لبنیات، آب معدنی و کیک و کلوچه از دیگر کالا‌های منتخب استان بود که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به آن اشاره کرد.
دره وزمی افزود: از ۱۳۹۲ تاکنون هزار و ۱۵ مورد تسهیلات با هزار و ۱۷ میلیارد تومان به واحد‌های تولیدی استان پرداخت شده که به طور متوسط هر واحد یک میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است و این شاخص، عدد خوبی نیست و طرح‌های جدیدی که شروع شده این نقیصه را جبران می‌کند چرا که نباید واحد‌های تولیدی تنها متکی به سرمایه بانکی باشد.
وی اضافه کرد: یکی از کار‌های کارگروه رفع موانع حفظ واحد‌های تولیدی بود که ۱۷۱ جلسه برگزار شد و بسیاری از واحد‌های راکد وارد چرخه فعالیت و کمک شایانی به حفظ تولید شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: یک هزار و ۷۴۴ جواز تاسیس واحد تولیدی با حدود (۲.۴ درصد جواز موجود در کشور) با ۳۰ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال (۱.۳ کشور) و ۶۹ هزار میلیارد تومان (۲.۱ درصد کشور) سرمایه گذاری در استان وجود دارد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده