تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۵۸۰۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نرخ تورم در دانمارک رکورد ۴ دهه اخیر را زد

‌می‌متالز - ارقام رسمی منتشر شده توسط اداره آمار دانمارک نشان می‌دهد که قیمت مصرف کننده در این کشور به بالاترین سطح خود در ۳۸ سال گذشته رسیده است.

به گزارش می‌متالز، ارقام رسمی منتشر شده توسط اداره آمار دانمارک در روز سه شنبه نشان داد که قیمت مصرف کننده در این کشور به بالاترین سطح خود در ۳۸ سال گذشته رسیده است.

به گفته این اداره، شاخص قیمت مصرف کننده دانمارک (CPI) از ۵.۴ درصد در ماه مارس به ۶.۷ درصد در آوریل جهش کرد.

قیمت‌ها در بحبوحه افزایش هزینه‌های جهانی انرژی و همچنین درگیری نظامی روسیه و اوکراین افزایش یافته است. این سازمان می‌گوید محرک‌های اصلی تورم در دانمارک افزایش قیمت برق، گاز طبیعی، غذا و تنباکو بوده است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که قیمت کالا‌ها در سال گذشته ۱۰.۳ درصد افزایش یافته است، نرخی که از نوامبر ۱۹۸۲ ثبت نشده بود.

نرخ تورم به اصطلاح اصلی که انرژی و مواد غذایی فرآوری نشده را در نظر نمی‌گیرد، در دانمارک به ۳.۶ درصد افزایش یافت که بالاترین نرخ تورم از سال ۱۹۹۰ محسوب می‌شود. این رقم در ماه مارس ۳.۲ درصد ثبت شده بود.

دانمارک تنها کشوری نیست که از افزایش قیمت‌ها پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو رنج می‌برد.

قیمت سوخت و مواد غذایی در سراسر جهان طی دو ماه گذشته به دلیل نگرانی درباره توقف عرضه انرژی روسیه و اختلال در زنجیره تامین، به شدت افزایش یافته است.

به منظور مقابله با افزایش قیمت ها، بانک‌های مرکزی در ایالات متحده، بریتانیا و سایر کشور‌ها نرخ بهره را افزایش داده اند. با این حال، بانک مرکزی دانمارک هنوز نرخ اصلی خود را تغییر نداده است.

این در حالی است که بانک مرکزی اروپا نیز با وجود افزایش تورم در منطقه یورو، تا کنون نرخ‌ها را بدون تغییر نگه داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده