تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۵۸۳۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بحران انرژی اروپا صنعت آلومینیوم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد

‌می‌متالز - تداوم جنگ میان روسیه و اوکراین و تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه باعث ایجاد بحران در انرژی‌رسانی اروپا گردیده است. گاز، زغال و نفت به‌عنوان منابع اصلی انرژی در جهان طی ماه‌های اخیر تحت‌تأثیر بحران اوکراین قرار گرفته‌اند. جنگ اوکراین عزم اروپا را برای کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه راسخ‌تر کرده است. در این شرایط صنایع مختلف و از آن جمله صنعت آلومینیوم تحت‌تأثیر کمبود انرژی و گرانی آن قرار گرفته‌اند.

به گزارش می‌متالز، افزایش تنش میان روسیه و اوکراین، قیمت منابع انرژی را بالا برده است که موجب نگرانی صنایع فلزی نظیر صنعت آلومینیوم است.

در این شرایط افزایش سهم آفریقای شمالی از واردات گاز و بعضاً زغال، ازنظر اقتصادی منطقی به‌نظر می‌آید، اما چالش‌های جدی و سؤالات ناخوشایندی را از لحاظ سیاسی ایجاد می‌کند، ایتالیا چهل درصد از نیاز خود را ازطریق گاز روسیه تأمین می‌کند و در هفته‌های اخیر از همه‌ی کشور‌های اروپایی فعالیت بیشتری برای کاهش وابستگی به گاز روسیه داشته است. احتمال می‌رود که ایتالیا برای جایگزین‌سازی روسیه، الجزایر و لیبی را به‌عنوان منبع انرژی قرار دهد.

الجزایر از جانب‌داری در درگیری‌های اوکراین خودداری کرده، اما تنها کشور عربی است که به‌همراه سوریه به تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل رأی منفی داد. به‌نظر نمی‌رسد که افزایش تجارت انرژی با اروپا به این رابطه آسیب بزند، اما مقامات الجزایری نگران هستند که به تلاش‌های اروپا برای تضعیف یکی از سلاح‌های اقتصادی کلیدی روسیه کمک کنند. ازطرفی خط لوله گاز میان مغرب و اروپا که ازطریق مراکش به اسپانیا می‌رسد، از ماه اکتبر سال گذشته غیرفعال بوده است. درحال‌حاضر، الجزایر بازار اروپا را عمدتاً ازطریق دو خط لوله زیر دریا یعنی خط لوله مد گاز به اسپانیا و خط لوله ترانس مد به ایتالیا تأمین می‌کند.

اختلافات دیپلماتیک دیگری در ماه فوریه رخ داد که باعث کدورت میان الجزایر و اسپانیا شد و بر این اساس، مقامات الجزایری گفته‌اند که این مسائل بر عرضه‌ی گاز میان دو کشور تأثیرگذار خواهد بود.

از سوی دیگر، افزایش صادرات انرژی لیبی به اروپا مستلزم غلبه بر چالش‌های سیاسی، امنیتی و فنی است.

بخش انرژی لیبی همچنان با اختلال و بلاتکلیفی قابل‌توجه ناشی از تنش‌های سیاسی ازجمله روابط پرتنش بین شرکت ملی نفت (NOC) و وزارت نفت این کشور مواجه است.

همچنین روسیه همچنان یک بازیگر مهم در صحنه لیبی است چراکه در سال‌های اخیر به‌صورت آشکارا از ارتش ملی لیبی حمایت کرده است؛ بنابراین همکاری نزدیک لیبی و اروپا در زمینه انرژی ممکن است مورد استقبال روسیه و متحدان آن قرار نگیرد. مدیر ارشد شرکت آلکوا در اروپا می‌گوید: جهت برطرف‌سازی تأمین انرژی برای صنایعی نظیر آلومینیوم لازم است اروپا هرچه زودتر به‌دنبال راهکار باشد و اگر نتواند منبع انرژی جایگزین برای منابع روسیه پیدا کند، افزایش بیش از پیش قیمت فلزات و از آن جمله آلومینیوم وجود خواهد داشت.

ممکن است اروپا در همین راستا یعنی جلوگیری از فروپاشی صنایع فلزی خود، بالاجبار شمال آفریقا را به‌عنوان گزینه اصلی جایگزین روسیه قرار داده و عواقب آن‌را متحمل شود.

منبع: باشگاه آلومینیوم

عناوین برگزیده