تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۵۸۴۵۸
سرویس خبر : زمین شناسی

یافته‌های چینی‌ها: آب روی مریخ برای مدت طولانی‌تر وجود داشته است

‌می‌متالز - مواد معدنی هیدراته کشف‌شده بوسیله مریخ‌نورد چینی در سطح مریخ نشان می‌دهد که آب برای مدت طولانی‌تر از آنچه تصور می‌شد، روی این سیاره وجود داشته است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آنالیز داده‌های فرستاده شده بوسیله مریخ‌نورد ژورونگ که در مقاله‌ای در روز چهارشنبه در ژورنال Science Advances منتشر شده است، نشانه‌های وجود آب را در مواد معدنی نمونه‌برداری‌شده مربوط به ۷۰۰ میلیون سال پیش نشان می‌دهد.

تصور می‌شود سطح مریخ تا سه میلیارد سال پیش، هنگامی که دومین دوره زمین‌شناختی‌اش به نام «عصر هسپارین» را به پایان می‌رساند، دارای آب بوده است. در دوره فعلی به نام «آمازونین» آبی در سطح مریخ وجود ندارد.

دانشمندان چینی می‌گویند خاک حاوی مواد معدنی که ژورونگ نمونه‌برداری کرده است، دارای یک غلاف سخت هستند که ممکن است در نتیجه بالا آمدن آب روی زمین یا ذوب شدن یخ که بعدا بخار شده است، به وجود آمده باشد.

مریخ‌نورد چینی از هنگام فرود بر مریخ در ماه مه سال گذشته دشت گسترده‌ای به نام «یوتوپیا پلانیتیا» (Utopia Planitia) که محل یک اقیانوس باستانی بوده است، کاوش می‌کرده است. ژورونگ در حین گردآوری داده‌ها در منطقه فرودش مسافتی حدود ۲ کیلومتری را پیموده است.

در سال‌های اخیر، داده‌های به دست آمده از یک کاوشگر مداری سازمان فضایی اروپا وجود آب در زیر یخ‌های قطب جنوب مریخ را نشان داده‌اند.

تقریبا همه آب روی مریخ در کلاهک‌های یخی قطبی آن محصور هستند و مقادیر بسیار اندکی از آن در جو رقیق این سیاره وجود دارد.

منبع: همشهری آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده