تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۲۵۸۸۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگاهی به کارنامه شرکت‌های بورسی:

تحلیل بنیادی سهام «ومعادن» / عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بررسی شد

‌می‌متالز - صنایع استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی از مهم‌ترین بخش‌های سودآور و پراهمیت در بازار سرمایه ایران هستند. استفاده بهینه از مواد معدنی غنی در کشور و تکمیل زنجیره ارزش برای جلوگیری از خام فروشی محصولاتی همچون سنگ آهن بسیار حائز اهمیت است. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بعنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های صنایع معدنی و فلزی نقش موثر و بسزایی را در سرمایه‌گذاری بخش‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت شرکت‌های موجود در صنعت سنگ‌آهن و فولاد ایفا کرده است. در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف این شرکت می‌پردازیم.

به گزارش می‌متالز، مصرف فولاد به عنوان یکی از محصولات پرکاربرد اثر مستقیمی بر میزان توسعه یافتگی یک کشور دارد. از جمله‌ی این کاربرد‌ها میتوان به صنعت ساختمان و خودرو اشاره کرد. میزان استخراج و توانایی ارتقای تکنولوژی برای دسترسی به منابع موجود در معادن یکی از موارد قابل اهمیت در کشور است. سنگ آهن به عنوان ماده اولیه پس از استخراج از معادن به کنسانتره سنگ آهن و سپس به گندله و در نهایت به شمش فولادی تبدیل می‌شود. هرگونه خلل در این زنجیره محصول نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این جهت است که اهمیت سرمایه گذاری در این صنعت مشخص می‌شود.

معرفی شرکت


شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بعنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های صنایع معدنی و فلزی به خصوص در بخش سنگ آهن و فولاد، نقش موثر و بسزایی را در سرمایه‌گذاری بخش‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت شرکت‌های موجود در صنعت سنگ‌آهن و فولاد ایفا کرده است. این شرکت در تاریخ ۵ اسفند ماه ۱۳۷۴ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسه‌های غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است.

موضوع فعالیت شرکت عبارت است از تاسیس، خرید، مشارکت در تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در انواع شرکت‌ها، موسسه‌ها و واحد‌های صنعتی و معدنی، ساختمانی، کشاورزی، خدماتی و انجام فعالیت‌های مالی و اعتباری در داخل کشور است. ماموریت شرکت تبدیل شدن به عنوان برترین شرکت سرمایه‌گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی با سرمایه‌گذاری محوری در اکتشاف و استخراج معادن و فرآوری مواد معدنی ضمن نقش‌آفرینی در توسعه و بازرگانی بخش معدن و پاسخ گویی به نیاز‌های مشتریان و ذینفعان خود و بازده حداکثری برای سهامداران است، همچنین چشم‌انداز شرکت تبدیل شدن به یکی از برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی در منطقه خاورمیانه و کشور‌های مشترک المنافع (CIS) تا سال ۱۴۰۴ است.

سهامداران عمده

  • شرکت فولاد مبارکه ۴۲%
  • موسسه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ۱۹%
  • شرکت سرمایه گذاری صدر تامین ۸%
  • بانک پاسارگاد ۵%
  • سرمایه گذاری ملی ایران ۲%
  • سایرین ۲۵%

بررسی وضعیت پرتفوی


شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در ۲۱ شرکت بورسی و ۳۶ شرکت غیر بورسی سرمایه گذاری کرده است. استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی به ترتیب ۱۳۶ و ۲۱ هزار میلیار تومان از ارزش بازار شرکت‌های بورسی را تشکیل می‌دهند. بهای تمام شده شرکت‌های بورسی ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است که در تاریخ فروردین ۱۴۰۱ بیش از ۱۶۰ هزارمیلیارد تومان ارزش بازار داشته است. بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی این شرکت نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان است که در صنایع استخراج کانه‌های فلزی، سرمایه گذاری ها، شرکت‌های چنررشته صنعتی و سایر صنایع است. (اعداد جدول به میلیون ریال است)

تحلیل بنیادی سهام «ومعادن» / عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بررسی شد


ومعادن در کدام شرکت‌های بورسی سرمایه گذاری کرده است؟


شرکت‌های سنگ آهن گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهر زمین، تامین مواد اولیه فولاد صبا نور از جمله مهم‌ترین شرکت‌های موجود در پورتفوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است. سرمایه گذاری ومعادن در شرکت سنگ آهن گل گهر از بهای تمام شده ۲.۶ هزار میلیارد تومان به مبلغ ۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

تحلیل بنیادی سهام «ومعادن» / عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بررسی شد

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده