تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۱
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۵۸۸۳۰
سرویس خبر : انرژی
سلیمی:

بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران تحت فشار آمریکا است

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: رکورد زنی بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران نشان می‌دهد آژانس تحت فشار است، آزادانه تصمیم نمی‌گیرد و بازرسی‌ها به دلیل فشار آمریکایی‌ها و بعضی کشور‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا سلیمی، با اشاره به افزایش بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران، گفت: احتمالا نیمی از کل بازرسی‌های آژانس بین المللی در جهان، از تاسیسات اتمی ایران انجام می‌شود. بار‌ها هم اعلام کرده‌اند مسئله مشکوکی در سایت‌های ایران مشاهده نشده و فعالیت‌ها صلح آمیز بوده است.

وی عنوان کرد: رکورد زنی بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران نشان می‌دهد آژانس تحت فشار است، آزادانه تصمیم نمی‌گیرد و بازرسی‌ها به دلیل فشار آمریکایی‌ها و بعضی کشور‌ها صورت می‌گیرد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سوال اصلی چرا پرونده هسته‌ای ایران بسته نمی‌شود، زیرا به نظر می‌رسد نگاه آژانس بین المللی انرژی اتمی به پرونده هسته‌ای ایران سیاسی است نه فنی. امروز آژانس و کشور‌های زورگو با استفاده از استاندارد‌های دوگانه با کشور‌ها برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: چرا در مورد رژیم صهیونیستی که به صراحت اعلام کرده ۵۰ بمب هسته‌ای دارد اقدامی صورت نمی‌گیرد این در حالی است که این رژیم نه پروتکل‌ها الحاقی را پذیرفته و نه توافق عدم اشاعه را امضا کرده است، اما از ایران با حجم عظیمی از بازرسی‌ها رفتار می‌شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: رفتار‌های دوگانه را در سکوت مقابل کودک کشی در یمن و واکنش‌ها در جنگ اوکراین شاهد هستیم، در لبنان و سوریه قتل و غارت می‌شود هیچ واکنشی ندارند، اما به محض اینکه در سرزمین‌های اشغالی اتفاقی می‌افتد در بوق و کرنا می‌کنند. در عربستان ۱۰‌ها نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی را گردن می‌زنند و سکوت می‌کنند از سوی دیگر اگر حیوانی در جایی کشته شود چندین مقاله و مطلب می‌نویسند.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: ابزار‌هایی مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی و حقوق بشر برای فشار بر برخی از کشور‌ها و امتیاز گیری است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، آژانس اتمی در این ماه در گزارش محدودی که بلومبرگ مدعی است آن را مشاهده کرده، اعلام کرد «تعداد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال گذشته از ۲۱ تأسیسات هسته‌ای اعلام‌شده ایران، بیش از یک بازرسی در هر روز بوده است».

به ادعای این گزارش، بازرسی‌ها حتی پس از تصمیم ایران برای ممانعت از ارائه داده‌ها و جلوگیری از بازدید‌های سرزده از فوریه ۲۰۲۱ رکورد زد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده