تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۰
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۴۲۱۶۴
سرویس خبر : انرژی
نماینده روسیه خبر داد؛

ادامه کار روی پیش‌نویس توافق هسته‌ای ایران

‌می‌متالز - با شروع دور هشتم مذاکرات، مذاکره‌کنندگان درباره توافق هسته‌ای ایران قصد دارند کار روی پیش‌نویس توافق را ادامه دهند.

به گزارش می‌متالز، کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک از ماه آوریل تاکنون هفت نشست در وین داشته تا راه‌هایی برای بازگرداندن توافق هسته‌ای بیابند. روز دوشنبه میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، گفت: شرکت‌کنندگان در هشتمین دور مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران با ادامه تهیه پیش‌نویس اسناد به منظور دستیابی به توافق نهایی در اسرع وقت موافقت کردند.

وی در ادامه توییت کرد: با جلسه کمیسیون مشترک امروز، هشتمین دور گفتگو‌های وین باز آغاز شد. شرکت‌کنندگان بحث‌های جدی و نتیجه محور داشتند. به ویژه توافق کردند که تهیه پیش نویس را ادامه دهند تا در اسرع وقت به توافق دست یابند. کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از آوریل هفت نشست در وین داشته تا راه‌هایی برای بازگرداندن توافق هسته‌ای به شکل اولیه آن بیابد. طرفین در مورد دورنمای بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافق، گام‌های مورد نیاز برای اطمینان از پایبندی کامل ایران به مفاد توافق و مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها علیه ایران گفتگو کردند.

دور هفتم مذاکرات در مورد احیای توافق هسته‌ای ایران در ۱۷ دسامبر در وین به پایان رسید. واضح است که طرفین خواهان بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته‌ای ایران هستند. هشتمین دور مذاکرات روز دوشنبه آغاز شد. انتظار می‌رود که این آخرین دوره باشد، زیرا مذاکره کنندگان قرار است تا اوایل فوریه کار را به پایان برسانند.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به توافق هسته‌ای ایران نیز معروف است، در سال ۲۰۱۵ بین ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه، بریتانیا، چین، آمریکا و فرانسه) و آلمان امضا شد. بر اساس این توافق، ایران متعهد شد که در ازای کنار گذاشتن تحریم‌هایی که قبلاً توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا و ایالات متحده در مورد برنامه هسته‌ای‌اش اعمال شده بود، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند و آن‌ها را تحت کنترل کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) قرار دهد.

آینده این توافق پس از خروج یک جانبه ایالات متحده در ماه می ۲۰۱۸ و تحریم‌های یک جانبه صادرات نفت واشنگتن علیه تهران زیر سوال رفت. ایران استدلال کرد که سایر شرکت‌کنندگان، در وهله اول اروپایی‌ها، برخی از تعهدات خود را در حوزه اقتصادی نادیده گرفتند، بنابراین توافق را بی‌معنا کردند. با این حال، این کشور به تدریج شروع به کاهش تعهدات خود تحت این قرارداد کرد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده