تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۴۲۷۸۳
سرویس خبر : انرژی

اتحادیه اروپا برچسب سبز را برای انرژی هسته‌ای و گاز پیشنهاد کرد

‌می‌متالز - اتحادیه اروپا با گران شدن هزینه تولید برق و استفاده از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها پیش نویس طرحی را تهیه کرده است که بر اساس آن برخی پروژه‌های گاز طبیعی و انرژی هسته‌ای برچسب سبز دریافت خواهند کرد.

به گزارش می‌متالز، اتحادیه اروپا برنامه‌هایی را برای اطلاق سرمایه‌گذاری "سبز" به برخی پروژه‌های گاز طبیعی و انرژی هسته‌ای به عنوان بخشی از یک طرح شاخص طبقه‌بندی این اتحادیه طراحی کرده است تا به بازار‌های مالی کمک کند تصمیم بگیرند کدام سرمایه‌گذاری واقعاً سازگار با آب و هوا است.

اتحادیه اروپا ممکن است این مقررات را در ماه ژانویه پیشنهاد کند و تصمیم بگیرد که آیا پروژه‌های گاز و هسته‌ای در "طبقه‌بندی مالی پایدار" اتحادیه اروپا گنجانده می‌شوند یا خیر.

این طبقه بندی فهرستی از فعالیت‌های اقتصادی و معیار‌های زیست‌محیطی است که باید رعایت شوند تا به عنوان سرمایه گذاری سبز برچسب‌گذاری شوند.

بر اساس متن پیش‌نویس این طبقه‌بندی که رویترز آن را مشاهده کرده است، تا زمانی که کشور‌های اتحادیه اروپا بتوانند زباله‌های سمی نیروگاه‌های برق هسته‌ای را به شکل امنی دفع کنند، انرژی هسته‌ای باید به عنوان یک فعالیت اقتصادی پایدار شناخته شود.

این پروژه‌ها همچنین باید دارای معیاری باشند که بر اساس آن "آسیب قابل توجهی" به محیط زیست وارد نکنند، در حالی که ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید برای مجوز‌های اعطا شده تا سال ۲۰۴۵ سبز شناخته می‌شود.

در عین حال، طبق گزارش‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه گاز طبیعی نیز به عنوان انرژی "موقت" برچسب سبز دریافت می‌کنند، البته در صورتی که تولید گاز‌های گلخانه‌ای آن‌ها معادل کمتر از ۲۷۰ گرم دی اکسید کربن CO۲ در هر کیلووات ساعت باشد و جایگزین سوخت‌های فسیلی سنتی مانند تولید زغال‌سنگ شوند و مجوز ساخت و ساز خود را تا پایان سال ۲۰۳۰ دریافت کنند.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود این طرح برچسب گذاری صنایعی را پوشش دهد که حدود ۸۰ درصد از کل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در منطقه را تولید می‌کنند.

در اوایل سال ۲۰۲۱، مقامات اتحادیه اروپا مجبور شدند تصمیم گیری در مورد نحوه طبقه بندی این دو منبع انرژی را پس از اختلافاتی بر سر اعطای برچسب سبز به آن‌ها به تعویق بیاندازند.

با این حال، افزایش شدید قیمت برق در سراسر اروپا، بروکسل را مجبور به احیای این موضوع کرده است.

برای اجرایی شدن پیش نویس پیشنهادی باید اکثریت کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و اعضای پارلمان اروپا آن را تصویب کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده