تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۸
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۴۸۲۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش تقاضای گاز در قاره سبز به نفع زغال سیاه

‌می‌متالز - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش بینی کرد که امسال شاهد پایین آمدن مصرف گاز و بالا رفتن مصرف زغال سنگ در اروپا خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، آژانس بین‌الملل انرژی در آخرین گزارش خود درباره گاز اعلام کرد که تقاضا برای این حامل انرژی در اروپا در سال ۲۰۲۲ پایین خواهد آمد و مشتریان اروپایی به سمت زغال سنگ آرزان قیمت خواهند رفت.

بر اساس گزارش این آژانس در سال جاری تقاضای گاز در اروپا ۴ درصد پایین خواهد آمد، این درحالی است که طی سال گذشته ۵ درصد رشد کرده بود.

این آژانس می‌گوید: بخش قابل توجهی از این کاهش مصرف گاز مربوط به سوخت نیروگاه‌ها خواهد بود و آن‌ها مصرف سوخت خود را ۶ درصد کم می‌کنند.

این نهاد بین المللی البته می‌گوید: بخشی از پایین آمدن مصرف گاز در اروپا با تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر که امسال رشد خوبی را در اروپا به ثبت می‌رساند جبران خواهد شد.

با این حال بالا رفتن قیمت گاز همچنان رقابت‌پذیری این حامل انرژی در برابر تولید نیرو از زغال سنگ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

آژانس بین‌الملل انرژی هشدار داده افزایش قابل توجه قیمت گاز و متعاقبا قیمت برق به مصرف کنندگان و شرکت‌های توزیع‌کننده آسیب زده و پیش‌بینی می‌شود تبعات منفی آن با پایان فصل زمستان نیز ادامه یابد.

این آژانس بین‌المللی در گزارش خود تاکید کرده که اقتصاد کشور‌های در حال توسعه در برابر شوک عرضه که هم اکنون در جهان شاهد هستیم آسیب‌پذیر بوده است.
آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: از همه مهم‌تر نگرانی درباره تولید مواد غذایی به خاطر نبود کود‌های گازپایه وجود دارد. این آژانس پیش‌بینی کرده که با توجه به کمبود تولید، تاخیر در پروژه‌های گازی و سرعت کم سرمایه‌گذاری‌های جدید در ایجاد ظرفیت اضافه در تولید گاز، عرضه این حامل انرژی در بازار جهانی همچنان محدد باقی بماند.

منیع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده