تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۴
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۵۹۰۳۵

امکان جذب ۹ میلیون تن بار ترانزیتی کریدور شرق-غرب به سمت ایران

‌می‌متالز - مقام مسوول وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ترانزیت حدود ۶۰ میلیون تن کالای چین به اروپا از مسیر کریدور شرقی-غربی، گفت: ایران امکان جذب ۱۵ میلیون تن از این بار را دارد.

به گزارش می‌متالز، امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی درباره ظرفیت‌های روسیه برای همکاری حمل و نقلی با ایران به پتانسیل‌های بالا برای همکاری با ایران در حوزه ریلی اشاره کرد و گفت توافق‌نامه‌ها و مذاکرات انجام شده میان مقامات تهران و مسکو فرصتی برای انتقال دانش، تجربیات و فناوری در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که ایران و روسیه از موسسین کریدور شمال جنوب هستند، تجاری شدن این کریدور توسط دو کشور دستاورد‌های حائز اهمیتی خواهد داشت. به همین منظور وزیر راه و شهرسازی با همتای روسی خود یادداشت تفاهمی با هدف افزایش ترانزیت از طریق کریدور شمال جنوب به امضا رسانده است که بر اساس آن کمیته مشترکی با هدف پایش مستمر، تسریع و تسهیل گام‌های اجرایی از نمایندگان دو کشور تشکیل خواهد شد تا ظرفیت سازی برای ترانزیت از قلمرو دو کشور و به جغرافیای پیرامون انجام گیرد.

وی با بیان اینکه روسیه سالانه حدود ۳۴ میلیون تن با کشور‌های جنوبی ایران تبادلات تجاری دارد، افزود: این حجم از کالا می‌تواند ستون فقرات کریدور شمال جنوب را شکل دهد و نیمی از این تبادلات با هندوستان است.

این مقام مسوول با اشاره به آغاز به کار مجدد کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت با هدف اولویتدار توسعه ترانزیت در مسیر شرقی – غربی گفت: با توجه به تحلیل شرایط جغرافیای پیرامونی و بررسی روند و سابقه ترانزیت از کشور طی ۱۰ سال گذشته، دستیابی به میزان ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی عبوری از کشور به عنوان هدف سال ۱۴۰۱ تعیین شده است.

ترفع انجام اقدامات تثبیتی و حذف عوامل تهدید کننده حجم ترانزیت را از اقدامات ضروری برای رسیدن به این هدف دانست و افزود: همزمان با اقدامات تثبیتی، لازم است همه بستر‌های تجاری و حمل و نقلی آمادگی لازم برای دستیابی به هدف تعیین شده را کسب کنند و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، راه‌آهن جمهوری اسلامی و سازمان بنادر مشترکا با همکاری گمرک، سهم هر یک از پایانه‌های مرزی، پایانه‌های ریلی و بنادر را در زمینه دستیابی به رکورد ۲۰ میلیون تن را اعلام خواهند کرد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل ترکیبی در مرز اینچه برون را برای انتقال کالا از ریل به جاده را از دیگر اقدامات لازم در این زمینه اعلام کرد و افزود: کارگروه توسعه و روانسازی ترانزیت با مشارکت صنوف حمل و نقلی و اعضا، نسبت به تهیه بسته قیمت مسیر‌های مختلف ترانزیتی در کریدور‌های شمال-جنوب و شرق-غرب بصورت ریلی، جاده‌ای، ترکیبی اقدام و مکانیزم و مدل اطلاع رسانی و بازاریابی بین المللی را تعیین خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده