تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۵۹۸
کد خبر: ۲۵۹۱۵۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت مس سیاه تک هرمزگان:

راه توسعه را سد نکنید!

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مس سیاه تک هرمزگان گفت: در حالی که کشور‌های پیشرفته جهان به دنبال بهره‌برداری هرچه بهتر از ذخایر مس هستند، بعضی از مسوولان کمر به تعطیلی معادن مس کشور بسته‌اند.

به گزارش می‌متالز، حسن مطهر عنوان کرد: مدیریت ناکارآمد و سنگ‌اندازی‌های مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان در سال ۱۴۰۰ باعث تعطیلی شرکت مس سیاه تک هرمزگان شد. این در حالی است که بسیاری از معادن استان به دلیل حمایت نکردن مسوولان به ورطه نابودی رسیده‌اند و متاسفانه هیچکس پاسخگوی این معضل نیست.

وی افزود: علی‌رغم اینکه ما به تمام تعهدات خود عمل کردیم و به دنبال فعالیت قانونمند مجموعه بودیم، با اعمال ماده ۲۰ قانون معادن، پروانه بهره‌برداری معدن کنسانتره مس ما باطل شد. متاسفانه معاونت امور معادن و فرآوری سازمان سمت استان همکاری‌های لازم با فعالان معدنی استان را ندارد و به جای اینکه از آن‌ها حمایت کند، در راستای تعطیلی معادن عمل می‌کند!

چالش‌های ناشی از ماده ۲۰ قانون معادن

مدیرعامل شرکت مس سیاه تک هرمزگان در خصوص ماده ۲۰ قانون معادن کشور، مطرح کرد: بر اساس قانون ۲۰ معادن، معدن‌دارانی که نتوانند طی یک بازه زمانی مشخص، نسبت به تعهدات خود به وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص عملیات‌های مختلف معدنی عمل کنند، پروانه بهره‌برداری آن‌ها باطل و با تایید شورای عالی معادن استان، ملزم به پرداخت خسارات ناشی از اجرا نکردن تعهدات خواهند شد که در نهایت، برای ادامه عملیات‌های مربوطه، فاقد صلاحیت شناخته می‌شوند. این در حالی است که ما به کلیه تعهدات خود نسبت به وزارت صمت استان عمل کردیم و هنوز هم مشخص نیست به چه علت پروانه ما را باطل کردند.

مطهر بیان کرد: ما تمام مراحل قانونی و لازم‌جهت فعال‌سازی معدن را انجام دادیم و به دنبال تولید کاتد مس بودیم تا از خام‌فروشی کنسانتره مس نیز جلوگیری کنیم. در همین راستا به دنبال دریافت تسهیلات بانکی جهت خرید تجهیزات، ماشین‌آلات و راه‌اندازی خط تولید کاتد رفتیم که پس از طی بروکراسی‌‎های اداری فراوان، موفق به دریافت آن نیز نشدیم. در ادامه، درخواست تمدید پروانه بهره‌برداری معدن را مطرح کردیم که با مخالفت مسوولان مواجه شدیم. این در حالی بود که زیرساخت‌های لازم جهت فعال‌سازی معدن را با هزینه‌ای حدود سه تا چهار میلیارد تومان فراهم کرده بودیم تا بتوانیم با احداث کارخانه تولید مس کاتد، هم محصول نهایی را تولید و هم از خام‌فروشی جلوگیری کنیم. حتی سرمایه‌گذار خارجی از کشور امارات جهت احداث کارخانه تولید کاتد نیز اعلام آمادگی کرد، اما مسئولان با اعمال ماده ۲۰، معدن را به مزایده گذاشتند. در ادامه به دنبال رفع مشکلات از طریق معاونت حقوقی سازمان صمت استان هرمزگان رفتیم که متاسفانه موفق به این کار نشدیم. پس از اینکه این مساله را با استانداری هرمزگان مطرح کردیم، بازرسان اعلام کردند که این معضل تنها مربوط به شما نیست و چندین معدن دیگر نیز به دلایل مطرح شده از جانب معاونت امور معادن و فرآوری سازمان صمت استان ناچار به تعطیلی شده‌اند.

وی به اهمیت حضور مدیران لایق در حوزه صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: از آنجایی که تولید نقش بسزایی در اقتصاد یک کشور دارد، بنابراین لازم است تا مدیران شاغل در بخش صنعت و معدن، دانش و آگاهی لازم نسبت به آن و چالش‌های موجود را داشته باشند. در حالی که ما شاهد هستیم بعضی از مدیران به دنبال اعمال نفوذ و روابط سیاسی در جایگاه‌های غیرتخصصی خود که از اهمیت بالایی نیز برخوردار هستند، حضور پیدا می‌کنند که متاسفانه هیچ شناختی از صنایع معدنی و فلزی و همچنین دغدغه‌های فعالان این حوزه ندارند که این امر در نهایت به ضرر تولید و اقتصاد کشور تمام خواهد شد.

غفلت از فعال‌سازی معادن مس

مدیرعامل شرکت مس سیاه تک هرمزگان در ادامه ضمن تاکید بر کاربرد فلز مس در صنایع مختلف، مطرح کرد: مس، از اهمیت فراوانی در صنایع برخوردار است که به دنبال افزایش تقاضای جهانی، شاهد رشد خیره‌کننده قیمت آن طی چند ماه اخیر بوده‌ایم؛ به طوری که قیمت فلز سرخ به مرز ۱۰ هزار دلار نیز رسید. بر همین اساس می‌توان گفت اهمیت فلز مس در آینده نزدیک چند برابر خواهد شد و بسیاری از کشور‌ها علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های معدنی، به دنبال تولید آن با استفاده از بازیافت ضایعات خواهند بود. این در حالی است که با بهره‌برداری از ذخایر مس موجود در کشور، می‌توانیم علاوه بر ارتقای جایگاه جهانی، به تولید هرچه بیشتر محصولات مسی کمک کنیم، اما در عمل شاهد حمایت نکردن مسوولان و تعطیلی معادن به ویژه در استان هرمزگان هستیم.

این تولیدکننده کنسانتره مسی با اشاره به اهمیت بازیافت ضایعات فلزی، اظهار کرد: در حالی که کشور‌های پیشرفته جهان به دنبال بازیافت ضایعات مسی از قطعات الکترونیکی هستند، آنچنان که باید به این مقوله مهم در کشور ما پرداخته نمی‌شود. بازیافت قطعات کامپیوتری، موبایل و... به منظور جداسازی مس و استفاده دوباره آن در صنعت، نیازمند دانش و تکنولوژی خاصی است که با توجه به اعمال تحریم‌ها، امکان دسترسی به آن در داخل کشور وجود ندارد. اگرچه این معضل در سایر فلزات اعم از آهنی و غیرآهنی نیز دیده می‌شود و امکان دسترسی به دانش روز بازیافت ضایعات آهنی، آلومینیومی و... نیز فراهم نیست. در حالی که به عنوان مثال، یک خودروی فرسوده در یک کشور پیشرفته صنعتی به بهترین شکل ممکن اسقاط وسپس تمام اجزای آن تکفیک و در نهایت بازیافت می‌شوند و قطعات آهنی و غیرآهنی آن به منظور استفاده دوباره در صنعت، وارد چرخه تولید می‌شود.

نمی‌خواهیم خام‌فروشی کنیم!

مطهر تاثیر تحریم‌های خارجی بر صنعت مس را ناچیز برشمرد و تصریح کرد: این صنعت طی سال‌های اخیر به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است و ما شاهد استفاده از فرایند‌های جدید و روز دنیا مانند الکترووینیگ جهت تولید کاتد در شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم، اما واقعیت امر این است که مسئولان حمایت‌های لازم را از جوانان و دانش‌بنیان‌ها به عمل نمی‌آورند و همین مسئله منجر به دلسردی آن‌ها در زمینه تولید می‌شود. در حال حاضر، دو هزار تن کنسانتره اکسیدی مس در انبار ما دپو شده است که ما می‌توانیم به راحتی و از طریق واسطه، آن را به مشتریان چینی بفروشیم، اما هدف ما تولید محصول و جلوگیری از خام‌فروشی است که متاسفانه مسوولان استانی همکاری لازم را در این زمینه ندارند.

وی در ادامه دریافت تسهیلات بانکی جهت تولید محصول را امری ضروری دانست و تاکید کرد: اگر ۱۰ میلیارد تومان وام بلندمدت به منظور راه‌اندازی خط تولید به ما اعطا کنند، از تمام تلاش خود را برای بازپرداخت آن طی مدت یک سال استفاده خواهیم کرد. چراکه صنعت مس طی ماه‌های اخیر به سوددهی چشمگیری رسیده است و سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در این صنعت، همراه با سودآوری مطلوب خواهد بود. چراکه کاربرد این فلز در صنایع مختلف در حال افزایش است و برای مثال، ما شاهد افزایش روزافزون استفاده از مس در خودرو‌های الکتریکی که در آینده بیشتر از آن‌ها خواهیم شنید، هستیم.

اکثر تولیدکنندگان درگیر بروکراسی‌های اداری هستند

مطهر ضمن تاکید بر اهمیت تشکیل یک کارگروه تخصصی در حوزه معدن، مطرح کرد: اگر به دنبال اشتغال‌زایی همراه با جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی هستیم، بنابراین باید تسهیلات لازم برای تولید محصولات نهایی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم. در سال ۱۳۹۷، مبلغ چهار میلیارد تومان برای راه‌اندازی خط تولید کاتد در اختیار مجموعه ما گذاشته شد، اما حدود سه سال، درگیر بروکراسی‌های اداری، ضمانت‌نامه‌های بانکی و... بودیم و اکنون توانایی خرید یک بیل مکانیکی که قیمت آن حدود پنج میلیارد تومان است را نداریم. در حالی که اگر مسئولان همان سه سال قبل با ما همکاری‌های لازم را داشتند، می‌توانستیم با راه‌اندازی کارخانه، اشتغال‌زایی و درآمدزایی بیشتری برای جوانان در سطح منطقه داشته باشیم.

وی در پایان یادآور شد: رونق تولید، حمایت و پشتیبانی دولت را می‌طلبد و اگر قرار باشد وعده‌های مسوولان تنها در حد شعار باقی بماند، بسیاری از تولیدکنندگان ناچار به تعطیلی مجموعه خود خواهند شد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده