به گزارش میمتالز، توکلی تاکید کرد: «اقتصادی بودن خودروی وارداتی یعنی با توان خرید اکثریت جامعه تناسب داشته باشد.» وی گفت: «در خصوص قرعهکشی، استراتژی اصلیای که وزارت صمت دنبال میکند، افزایش تولید داخل است.
با افزایش تولید داخل و احیای ظرفیتهای معطل در صنعت خودرو میتوانیم پاسخ تقاضایی را که در بازار وجود دارد بدهیم؛ بنابراین برای پاسخ به تقاضای انباشتهشده دو راهکار وجود دارد: راهکار اول افزایش تولید و تکمیل خودروهای کف، و راهکار دوم تکیه بر واردات به صورت هدفمند است.» مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت: «کافی است ظرفیتهایی را که در صنعت خودرو است احیا کنیم؛ طبعا وقتی خودروسازی که ظرفیت تولید ۹۰۰هزار در سال دارد، ۳۰۰هزار دستگاه تولید کند، محصولاتش زیانده خواهد بود. ما در چرخهای هستیم که تولید قاعدتا بر قیمت تاثیرگذار است.» توکلی لاهیجانی گفت: «کسی که میخواهد واردات خودرو انجام دهد باید سازوکاری را برای خدمات پس از فروش داشته باشد. صورتهای مختلفی در قانون واردات خودرو در نظر گرفته شده که یکی از آنها واردات به ازای صادرات است.» وی افزود: «قانون حمایت از مصرفکنندگان که در کشور ما وجود دارد اجازه نمیدهد کسی که نتواند خدمات پس از فروشی را در سطح قابلقبولی عرضه کند، خودرو از خارج بیاورد.»
منبع: دنیای اقتصاد