تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۵۹۳۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس:

سالانه ۱۷ میلیون تن فولاد در کشور مصرف می‌شود

‌می‌متالز - نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت واقعی تولید سالانه فولاد در کشور حدود ۴۸ میلیون تن است، عنوان کرد: ۱۷ میلیون تن از این میزان در کشور مصرف و مابقی صادر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «سیدجواد حسینی کیا» روز شنبه در بازدید از یک کارخانه تولید آهن اسفنجی به روش کوره تونلی در ماهدشت البرز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تولید فولاد در کشور قابل افزایش است، افزود: این ظرفیت قابلیت رسیدن به ۷۵ میلیون تن در سال را دارد که به همین منظور باید تلاش کرد تا با کار‌هایی از جمله تولید آهن اسفنجی تولید را بالا برد.

وی گفت: اکنون ما تا عمق ۵۰۰ متری زمین در حال اکتشاف و بهره برداری از سنگ آهن هستیم که باید تا عمق یک هزار متری ادامه بدهیم و امیدواریم ظرفیتی بوجود بیاید که کشور بتواند از منابعی که هنوز اکتشاف نشده دست یابد.

حسینی کیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مساله خام فروشی مواد معدنی اظهار داشت: در همین خصوص نیز در مجلس شورای اسلامی به دنبال این هستیم که ابتدای زنجیره فولاد را تمام معافیت هایش را برداشته و به سمت تکمیل زنجیره پیش برویم.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در توضیح این طرح بیان داشت: معافیت مالیاتی در ابتدای زنجیره بخش‌هایی مانند فولاد باید برداشته شود و این معافیت‌ها در انتهای زنجیره تولید قرار گیرد.

حسینی کیا با اشاره به اینکه مقدمات این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی در حال انجام است، تصریح کرد: فولاد تولیدی کشورمان همیشه بازار خوب و جذابی دارد و به سمت صادرات در حال حرکت است.

وی در ادامه به محدودیت‌های آبی کشور و آب بر بودن صنایع فولاد اشاره کرد و گفت: به همین منظور اقداماتی از جمله انتقال آب از خلیج فارس به سمت کرمان با سرمایه گذاری خود صنایع در دست اقدام بوده و مراحل آن در حال انجام است.

حسینی کیا افزود: در جا‌هایی که آب بری زیادی مانند گل گهر سیرجان استان کرمان دارند این اقدام در حال انجام است و توسط خود صنایع سرمایه گذاری و در دست اقدام دارد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد: نگاه بر این است که بخش خصوصی بیشتر وارد عمل شده و دولت خروج از فعالیت‌ها در این گونه بخش‌ها است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) البرز

عناوین برگزیده