تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۲
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۵۹۴۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه بررسی شد؛

چشم انداز میدکو در بورس ۱۴۰۱ / سهامداران به تداوم صعود میدکو امیدوار باشند؟

‌می‌متالز - سهام شرکت میدکو، از بزرگترین فعالان حوزه صنعت و معدن کشور، از سال ۱۳۹۰ در بورس معامله می‌شود. هلدینگ میدکو که محصولاتی از جمله گندله، کنسانتره، آهن اسفنجی و شمش فولادی را تولید می‌کند، در سال ۱۴۰۰ عملکرد صعودی خود در زمینه سود سازی را ادامه داده و موفق شده که سود خالص خود را ۱۳۷ درصد افزایش دهد.

به گزارش می متالز، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، در سال 86 تاسیس شد و در سال 90 در فرابورس پذیرفته شد. معاملات سهام این شرکت نیز با نماد «میدکو» و از تیر ماه همان سال کلید خورد. سرمایه شرکت میدکو در زمان عرضه در بورس، معادل 525میلیاد تومان بود که در حال حاضر و پس از 9مرحله افزایش سرمایه، به 6هزار میلیارد تومان رسیده است. گفتنی است، میدکو از تیر ماه سال 1400، از بازار اول فرابورس به بازار دوم بورس منتقل شد.

فعالیت اصلی میدکو سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال در صنعت صنایع و معادن و فعالیت‌های مرتبط با آنها است تا از این طریق بتواند سود کسب کند و اعضای هیات مدیره شرکت‌ سرمایه‌پذیر را تعیین کند. در این گزارش به بررسی بیشتر این شرکت می‌پردازیم و نگاهی به صورت‌های مالی سال 1400 می‌اندازیم.

جایگاه «میدکو» در صنایع و معادن ایران


هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه در زمینه تولید محصولاتی از جمله گندله، کنسانتره، آهن اسفنجی و شمش فولادی فعالیت می‌کند. میدکو با در اختیار داشتن 12.7درصد از ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن، پس از «کگل» و «کچاد» سومین تولید کننده بزرگ این محصول در ایران است. در جدول زیر، با نمایش محصولات تولید شده در هلدینگ میدکو، ظرفیت تولید آنها را به نسبت کل کشور نمایش داده است.

چشم انداز میدکو در بورس ۱۴۰۱ / سهامداران به تداوم صعود میدکو امیدوار باشند؟


شرکت‌های سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر


شرکت مبنای خاورمیانه با در اختیار داشتن 15.2درصد از سهام شرکت میدکو، سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان و شرکت راهبرد سرمایه ایرانیان نیز از دیگر سهامداران عمده میدکو تلقی می‌شوند که به ترتیب، 11.9درصد و 10.4درصد از سهام میدکو را تصاحب کرده اند. لازم به ذکر است که 19.8درصد از سهام میدکو نیز در مالکیت سهامداران خرد و زیر یک درصد شرکت است.

در گراف زیر، سهامداران میدکو به همراه درصد مالکیت آنها نمایش داده شده است.

چشم انداز میدکو در بورس ۱۴۰۱ / سهامداران به تداوم صعود میدکو امیدوار باشند؟


از سویی دیگر نیز میدکو 17 شرکت زیر مجموعه دارد که همه آنها غیر بورسی هستند. در تصویر زیر اسامی این 17 شرکت قابل مشاهده است.

چشم انداز میدکو در بورس ۱۴۰۱ / سهامداران به تداوم صعود میدکو امیدوار باشند؟



لازم به ذکر است که ارزش سرمایه‌گذاری‌های میدکو در شرکت‌های فرعی، در پایان سال 1400 به بیش از 6هزار و 130میلیارد تومان رسید که 38درصد بیش تر از سال گذشته است. به علاوه، ارزش سرمایه‌گذاری این هلدینگ در سایر شرکت‌ها نیز با افزایش 270میلیارد تومانی، به 980میلیارد تومان رسید.

عملکرد «میدکو» در بورس


میدکو با ارزش بازاری 273هزار میلیارد تومانی، سومین شرکت بزرگ گروه فلزات اساسی به حساب می‌آید. بررسی بازده قیمتی میدکو نشان می‌دهد که این نماد با وجود صعود چشمگیر در بلندمدت، در بازه‌های زمانی کمتر از یک سال، از هم‌گروهی‌های خود و کلیت بازار جا مانده است. جدول زیر، تغییرات قیمت میدکو را در بازه‌های زمانی متفاوت، با شاخص گروه فلزات اساسی و شاخص کل بورس مقایسه می‌کند.

 

چشم انداز میدکو در بورس ۱۴۰۱ / سهامداران به تداوم صعود میدکو امیدوار باشند؟

عملکرد «میدکو» در 1400


میدکو اخیرا با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، صورت‌های مالی سال 1400 را برای عموم افشا کرد. بررسی این گزارشات نشان می‌دهد که میدکو در تداوم روند صعودی سوددهی خود موفق بوده و توانسته سود خالص خود را نسبت به سال 99، 137درصد افزایش دهد. به این ترتیب سود خالص میدکو در سالی که گذشت به رقم چهار هزار و 114میلیارد تومان رسید.

بنابراین، میدکو توانست با وجود افزایش سرمایه و افزایش تعداد سهم‌ها، سود هر سهم خود را افزایش دهد و به 686ریال برساند.

با کسب این سود، میدکو توانست وضعیت سود انباشته خود را نیز بهبود ببخشد. به این ترتیب سود انباشته میدکو به رقم چهار هزار و 210میلیارد تومان رسید.

در گراف زیر، عملکرد پنج ساله میدکو در زمینه سودسازی نمایش داده شده است.

چشم انداز میدکو در بورس ۱۴۰۱ / سهامداران به تداوم صعود میدکو امیدوار باشند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده