تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۵۵۳۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازبینی سودآوری ۴ شرکت سنگ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ آهن

‌می‌متالز - بر اساس آخرین گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا ذخیره قابل استخراج سنگ آهن جهان چیزی نزدیک به ۱۸۰ میلیارد تن برآورد شده که ذخیره آهن آن ۸۵ میلیارد تن است. این مطلب نشان می‌دهد که عیار متوسط جهانی نزدیک به ۴۷ درصد خواهد بود. عیار متوسط سنگ آهن ایران ۵۶ درصد است که در مقایسه با عیار متوسط جهانی یک عیار مطلوب به شمار می‌آید.

به گزارش می‌متالز، در سال ۲۰۲۱، ایران با در اختیار داشتن ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخایر سنگ آهن خام به‌عنوان نهمین کشور در فهرست ۱۰ کشور برتر دارای ذخایر این ماده معدنی در جهان قرار دارد.

نظر به اینکه مزیت صنعت فولاد کشور به علت وجود ذخایر سنگ آهن است، اکتشاف کانسار‌های آهنی در سراسر کشور یکی از اهداف اصلی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور تعیین شده است.

روند تغییر قیمت سنگ آهن در جهان

قیمت سنگ آهن در بازار‌های جهانی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ روند افزایشی داشته، به‌طوری‌که از قیمت هر تن ۳۶ دلار به رقم ۱۶۸ دلار در سال ۲۰۱۱ افزایش یافته، اما بعد از آن شاهد روند کاهش قیمت سنگ آهن در بازار‌های جهانی بودیم به نحوی‌که قیمت هر تن سنگ آهن به رقم ۵۵ دلار در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. از سال ۲۰۱۶ قیمت جهانی این محصول مجددا روند افزایشی خود را آغاز کرده و به رقم ۱۶۲ دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. در حال حاضر قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین در حدود ۱۵۴ دلار معامله می‌شود.

شرکت‌ها: چهار شرکت اصلی تولید سنگ آهن در بازار سرمایه ایران پذیرفته‌شده و سهام این شرکت‌ها در بازار سهام مورد دادوستد قرار می‌گیرند که شامل «کگل»، «کچاد»، «کگهر» و «کنور» می‌شوند. شرکت‌های «اپال»، «میدکو» و «واحیا» نیز دارای شرکت‌های فرآوری و معدنی در حوزه

سنگ آهن در زیرمجموعه‌های خود هستند. همچنین «ومعادن» و «وامید» سهامداران چهار شرکت اصلی سنگ آهنی بورس به شمار می‌آیند.

محصولات اصلی این شرکت‌ها شامل کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی است.

قیمت‌گذاری این محصولات براساس نرخ مصوب شورای‌عالی شرکت‌های معدنی اعمال می‌شود که به صورت درصد مشخصی (براساس درصد مندرج در قرارداد‌های منعقده با مشتریان) از قیمت میانگین سه ماهه فروش نقدی شمش فولادخوزستان است. نرخ فروش شمش فولاد هم از شرایط عرضه و تقاضای بازار (داخلی بورس کالا یا مزایده‌های بین المللی) تبعیت می‌کند. بر همین اساس هرگونه تغییر در قیمت شمش شرکت فولاد خوزستان قیمت‌های فروش محصولات ذکر شده را متاثر خواهد کرد. تغییرات قیمت شمش شرکت فولاد خوزستان از ابتدای سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ عمدتا دارای روندی افزایشی بوده است.

گهرزمین: در حال حاضر شرکت سنگ آهن گهرزمین با داشتن ۳ خط کنسانتره سالانه (با ظرفیت هر خط کنسانتره حدود ۲ میلیون تن) که خط ۳ در ۱۱/ ۰۸/ ۱۴۰۰ به بهره برداری رسیده، فعال است. همچنین در این شرکت کارخانه گندله سازی با ظرفیت ۵ میلیون تن در تاریخ ۳۰/ ۱۱/ ۱۳۹۹ به بهره برداری رسیده است.

«کگهر» سال مالی منتهی به آذر ماه دارد. در سال مالی ۱۴۰۰ خط گندله سازی این شرکت توانسته با تولید ۹/ ۲‌میلیون تن گندله ۱۹ درصد بیشتر از برنامه تولید پیش‌بینی‌شده ۴/ ۲ میلیون تن گندله تولید کند.

از ابتدای سال مالی جاری، تولید کنسانتره در شرکت گهرزمین سیری صعودی داشته است. مجموع تولید این شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ به میزان ۹/ ۴ میلیون تن بوده که این عدد به میزان ۱۸ درصد بالاتر از برنامه تولید بوده است. همچنین این حجم از تولید کنسانتره نسبت به سال مالی ۱۳۹۹، ۴۲۰ هزار تن معادل ۳/ ۹ درصد افزایش داشته است.

در بخش سنگ‌شکنی این واحد ۷/ ۷ میلیون تن سنگ دانه بندی‌شده تولید کرد که نسبت به سال مالی ۱۳۹۹، ۳۹۰ هزار تن معادل ۳/ ۵ درصد افزایش داشته است.

در مجموع کل تولید محصول این شرکت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۹/ ۳۱ میلیون تن بوده که نسبت به رقم ۲۷ میلیون تن سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۸ درصد رشد کرده است، با این‌حال در حوزه فروش شرکت نسبت به سال گذشته از نظر مقادیر افت داشته است. این شرکت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۴ میلیون تن محصول به فروش رسانده که نسبت به رقم ۱۵ میلیون تن سال ۹۹ به میزان ۹ درصد کاهش یافته است، با این‌حال به دلیل رشد نرخ محصولات شرکت باعث شده که «کگهر» ۲۲ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی در سال ۱۴۰۰ به دست آورد که نسبت به سال ۹۹ به میزان ۸/ ۱۱۱ درصد رشد داشته است. با توجه به حاشیه سود خالص ۴۸ درصدی شرکت، ۷/ ۱۰ هزار میلیارد تومان این درآمد، سود خالص بوده که ۱۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن افزایش یافته است. (حاشیه سود خالص شرکت در سال مالی گذشته به بالاترین رقم طی سال‌های گذشته رسیده است. این رقم در سال ۹۷ به میزان ۸/ ۳۸ درصد بود که در سال ۹۸ به ۹/ ۴۲ و در سال ۹۹ به ۵/ ۴۱ درصد رسید. همان‌طور که گفته شد این شاخص مهم در سال ۱۴۰۰ به ۸/ ۴۸ درصد افزایش یافته است.) بدین ترتیب این شرکت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۳۲۱ ریال سود برای هر سهم به دست آورده که نسبت به رقم ۱۷۵۸ ریال سال گذشته ۱۴۵ درصد افزایش یافته است.

گل گهر: بر اساس آمار منتشره میزان تولید کنسانتره سنگ آهن معادن بزرگ و عمده در کشور در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۷/ ۴۷ میلیون تن بوده است که از این میزان ۳/ ۱۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تولید شده و از این حیث با کسب سهم ۳۲ درصدی رتبه اول تولید این محصول را در کشور داشته و نسبت به سال ۱۳۹۸ از رشد ۲ درصدی برخوردار بوده است. همچنین بر اساس آمار منتشره میزان تولید گندله در مجتمع‌های فولادی و معدنی کشور طی سال ۱۳۹۹ حدود ۴۶ میلیون تن بوده که سهم شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از این میزان ۱/ ۱۲ تن بوده است و با کسب سهم ۲۹ درصدی رتبه اول در تولید این محصول استراتژیک را به خود اختصاص داده است.

میزان تولید کنسانتره و گندله تولیدی شرکت تا پایان سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ۴/ ۱۵ میلیون تن و ۲/ ۱۲ میلیون تن (جمعا ۶/ ۲۷ میلیون تن) بوده است، ضمنا تولید نهایی کنسانتره و گندله تولیدی شرکت در سال ۹۹ به میزان ۳/ ۱۵ میلیون تن و ۱/ ۱۲ میلیون تن (جمعا ۴/ ۲۷ میلیون تن) بود.

تحلیل حساسیت سود (زیان) هر سهم شرکت معدنی و صنعتی گل گهر برای سال مالی ۱۴۰۰ نرخ شمش فولاد خوزستان به ازای هر تن مبلغ ۵/ ۱۴ ریال و ضرایب فروش گندله داخلی ۲۸ درصد، کنسانتره داخلی ۵/ ۲۰‌درصد و گندله ریزدانه داخلی ۱۷/ ۱۱ درصد نرخ شمش فولاد خوزستان به‌عنوان نرخ پایه و پیش‌بینی سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است. همچنین برای فروش صادراتی نرخ هرتن گندله ۱۳۵ دلار، کنسانتره ۱۰۰ دلار و گندله ریزدانه ۱۳۰ دلار با نرخ تسعیر هر دلار ۲۶۰‌هزار ریال به‌عنوان نرخ پایه و پیش‌بینی سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است. درآمد سرمایه گذاری‌های سال ۱۴۰۰ در همه حالات و مفروضات ثابت در نظر گرفته شده است. بر اساس این مفروضات سود هر سهم این شرکت در پایان سال به ۲۶۸۲ ریال خواهد رسید. با همین مفرضات، اگر نرخ دلار به ۲۸ هزار تومان و نرخ شمش فولاد خوزستان به ۱۵ میلیون تومان برسد، سود هر سهم به ۲۷۰۹ ریال افزایش خواهد یافت.

طبق آخرین گزارش ماهانه این شرکت، نرخ گندله ریزدانه به طور متوسط در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و کنسانتره ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و گندله ۳ میلیون ۸۹۷ هزار تومان در هر تن بوده است. این شرکت در سال ۱۴۰۰ هم گندله ریزدانه و کنسانتره و گندله را در هر تن به ترتیب به قیمت‌های ۹/ ۲ و ۵/ ۲ و ۳/ ۳ میلیون تومان صادر کرده است. این ارقام با احتساب هر دلار با نرخ ۲۳ هزار تومان، به ترتیب ۱۲۶ و ۱۱۰ و ۱۲۵ دلار می‌شود. البته باید اشاره کرد که صادرات این شرکت از کل فروش آن میزان ناچیزی بوده است. از کل حجم فروش ۱۳ میلیون و ۳۷ هزار تن سال ۱۴۰۰ شرکت، ۳۹۰ هزار تن در بازار‌های خارجی محقق شده است. مبلغ فروش کل شرکت در سال گذشته ۷/ ۴۷‌هزار میلیارد تومان بوده که ۲/ ۱ هزار میلیارد تومان آن مربوط به صادرات و ۵/ ۴۶‌هزار میلیارد تومان در بازار‌های داخلی به دست آمده است. با درنظر گرفتن حاشیه سود ناخالص ۴۳ درصدی این شرکت در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ می‌توان گفت که حدود ۵/ ۲۰ هزار میلیارد تومان از درآمد عملیاتی شرکت سود خالص باشد. علاوه بر این شرکت یادشده ۳۱ شرکت با بهای تمام شده ۶/ ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده که پیش‌بینی شده تا پایان سال درآمدی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان نصیب شرکت کند. بدین ترتیب سود شرکت با احتساب این رقم به ۵/ ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد که با درنظر گرفتن سایر درآمد‌های عملیاتی و غیرعملیاتی به بالای ۲۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

این رقم به پیش‌بینی گزارش میان‌دوره ۹ ماهه شرکت بسیار نزدیک است. سود ناخالص شرکت در ۹ ماهه ۱۴۰۰ به میزان ۷/ ۱۷ و سود خالص آن ۵/ ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی شرکت مبتنی بر رقم نزیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان سود ناخالص در پایان سال ۱۴۰۰ بوده است.

با توجه به پیش‌بینی شرکت از سود هر سهم ۲۶۸ تومانی هر سهم و تعداد ۱۰۰ میلیاردی سهام آن، سود خالص ۸/ ۲۶ هزار میلیارد تومانی برای آن پیش‌بینی شده است. قرار است ۴۰ درصد این رقم به‌عنوان سود نقدی بین سهامداران تقسیم شود.

چادرملو: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» تنها شرکتی است که درمیان همگروه‌های خود علاوه بر بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید محصولات معدنی شامل کنسانتره، سنگ آهن دانه بندری و گندله، محصولات صنعتی شامل آهن اسفنجی و شمش فولاد هم تولید می‌کند. این شرکت در سال ۱۴۰۰ جمعا ۴/ ۱۷ میلیون تن تولید داشته که از رقم ۱/ ۱۷ میلیون تن سال ۹۹ به میزان ۲/ ۲ درصد افزایش یافته است. فروش شرکت در سال مالی گذشته ۴/ ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که ۷/ ۴۰ هزار میلیارد تومان آن در بازار‌های داخلی محقق و ۷/ ۴ هزار میلیارد تومان صادر شده است. بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی شرکت در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ به میزان ۷/ ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی شده که دوره سه ماهه پایانی هم ۶/ ۵ هزار میلیارد تومان باشد که جمعا ۴/ ۱۹ هزار میلیارد تومان می‌شود. بدین ترتیب سود ناخالص شرکت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود. با توجه به ارقام مربوط به درآمد‌های غیرعملیاتی و هزینه‌های سربار و عمومی، می‌توان پیش‌بینی کرد که در پایان سال ۱۴۰۰ سود خالصی در حدود ۵/ ۲۴ هزار میلیارد تومان خواهد داشت. بدین ترتیب سود هر سهم این شرکت در پایان سال حدود ۴۴۱۴ ریال برآورد می‌شود که گفته شده ۴۰ درصد آن تقسیم خواهد شد. سود هر سهم شرکت در ۹ ماهه ابتدایی امسال ۳۲۸۶ ریال بوده است.

صبانور: این شرکت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳.۰۹۳ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل (برابر با ۲.۲۰۷ میلیارد تومان) به میزان ۱۷/ ۴۰ درصد افزایش یافته است. مقدار فروش در این مدت ۲۵ درصد افت داشته و به ۰۷/ ۱ میلیون تن رسیده است. این شرکت با احتساب نرخ ۱۵ میلیون تومان هر تن شمش فولاد خوزستان، برای پایان سال ۱۴۰۰ به ازای هر سهم ۲۶۶۱ ریال پیش‌بینی کرده است. در حال حاضر نرخ شمش فولاد برابر با ۱/ ۱۵ میلیون تومان است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده