تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۲
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۲۵۵۳۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بخشنامه جدید وزارت صمت دعوت به گرانفروشی است

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران درباره تعرفه‌های اعلام شده وزارت صمت که مواد معدنی و کالا‌های صنایع معدنی صادراتی از جمله سنگ آهن مشمول عوارض صادراتی ۲۲ درصدی شده است، گفت: این بخشنامه دولت که نوعی دعوت به گرانفروشی است یا باید طور دیگری نوشته می‌شد یا نیازمند بخشنامه دیگری هم هست که بتواند آن را تکمیل کند.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان در این باره گفت: سنگ آهن صادرات زیادی تاکنون نداشته که افزایش رقم تعرفه تاثیری روی آن بگذارد. اما این بخشنامه‌ای که آمده در مورد تمامی محصولات بالادست و پایین دست فولاد صحبت می‌کند. متاسفانه دوباره دوستان ما در دولت رعایی شرط، نظر و رای بخش خصوصی را نکرده‌اند. با اینکه این یک بند قانونی است که هیچ تصمیمی بدون رای بخش خصوصی انجام نگیرد، متاسفانه هیچ گونه رایزنی با ما نداشته‌اند و مثل نانی که تازه از تنور بیرون بیاید، یک دفعه این بخشنامه را منتشر کرده‌اند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه نوع این بخشنامه را طوری اعلام کرده‌اند که هر چه فاصله قیمت‌های داخلی و خارجی بیشتر باشد، رقم عوارض به صورت پلکانی افزایش می‌یابد، ادامه داد: این خود نوعی دعوت به گران‌فروشی در داخل است. یعنی تا می‌توانید گران بفروشید تا از امتیاز عوارض کمتر و امتیاز صادراتی بتوانید استفاده کنید.

وی افزود: اگر نیت دولت واقعا این بوده که تعادل و بالانسی را برای مصرف و تولید محصولات داخل کشور فراهم کند و مفری را برای صادرات در نظر بگیرد، متاسفانه قسمتی از راه را اشتباه رفته است و احساس من این است که نتیجه خوبی در بازار نخواهد داشت و قیمت‌های داخلی افزایش خواهد یافت.

اکبریان با بیان اینکه همه زنجیره مواد معدنی به هم مربوط است، تصریح کرد: بنابراین اگر حال و روز شرایط فولادی‌ها خوب نباشد، قطعا در روز‌های آتی دامن ما را هم خواهم گرفت. فشار‌هایی که سال‌های گذشته فولادی‌ها به بخش معدن آورده بودند، سال بعد گریبان خودشان را گرفت. پس نباید ما از این موضوع خوشحال باشیم که این ماجرا باعث افزایش قیمت‌های داخلی می‌شود و معادن می‌توانند به قیمت‌های بالاتری معامله کنند. باید تعادل و بالانس در تولید، عرضه و قیمت وجود داشته باشد. فقط سوال این است که آیا این بخشنامه کمک به این تعادل خواهد کرد یا نه؟

وی افزود: با توجه به این موضوع که ما دخالتی در قیمت‌های خارجی نداریم و خارج از اراده ما بالا و پایین می‌رود. سمت داخل هر چه قیمت بالاتر رود شرایط برای صادرکننده بهتر است، چون عوارض کمتری باید پرداخت کند. این موضوع مقداری شرایط بازار را در ماه‌های اول به چالش می‌کشد، فکر می‌کنم این بخشنامه دولت که نوعی دعوت به گرانفروشی است یا باید طور دیگری نوشته می‌شد یا نیازمند بخشنامه دیگری هم هست که بتواند آن را تکمیل کند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در پایان گفت: انجمن دراین خصوص جلسه‌ای با هیئت مدیره دارد که در مورد این موضوع بحث و بررسی و نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده