تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۵۵۴۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در پی روند نزولی معاملات آتی و سوآپ؛

قیمت سنگ آهن دریایی کاهش یافت

‌می‌متالز - منابع خبری گزارش دادند، قیمت سنگ آهن دریایی در روز چهارشنبه ۱۳ آوریل، در بحبوحه روند نزولی بازار‌های آتی و سوآپ، کاهش یافت.

نظارت دولت چین بر بازار سنگ آهن

به گزارش ‌می‌متالز، صبح چهارشنبه کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی چین (CCDI) اعلام کرد که دولت نظارت بر بازار سنگ آهن را به همراه سایر کالا‌ها افزایش خواهد داد تا از ثبات بازار آتی از به خاطر وضعیت کووید – ۱۹ اطمینان حاصل نماید.

علاوه بر این، منابع بازار نیز معتقدند که اعلام کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی چین به سقوط قیمت آتی سنگ آهن در جلسه معاملاتی صبح چهارشنبه در بورس کالای دالیان (DCE) کمک کرد. این در حالی است که، پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن دریایی در بورس کالای دالیان در معاملات سپتامبر صبح روز چهارشنبه قبل از اینکه روز را با ۱.۴۵ درصد کاهش نسبت به قیمت پایانی روز سه شنبه که ۸۹۷ یوان در هر تن بود به پایان برساند، به پایین‌ترین سطح روزانه یعنی ۸۸۰.۵ یوان (۱۳۸ دلار) در هر تن کاهش یافت.

این روند در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور منعکس شد و تا ساعت ۶:۰۹ بعد از ظهر به وقت سنگاپور، پرمعامله‌ترین قرارداد مربوط به ماه می ۳.۹۷ دلار در هر تن در مقایسه با قیمت تسویه قبلی (۱۵۵.۶۲ دلار در هر تن) کاهش یافت.

قرنطینه در شهر‌های بزرگ ادامه دارد

قرنطینه در شهر‌های بزرگ، از جمله برخی از مراکز تولید فولاد مانند Zhangjiagang و Handan، به دلیل افزایش موارد کووید – ۱۹، همچنان باعث ایجاد اختلال در لجستیک و حمل و نقل می‌شود.

در همین حال، یکی از منابع کارخانه‌ای در استان هبی اعلام کرد: «فروش محصولات فولادی از کارخانه‌ها به دلیل محدودیت‌های لجستیکی بین منطقه ای، دشوارتر از زمان‌های عادی است؛ بنابراین تقاضای پایین دستی برای محصولات فولادی با کاهش مواجه شد».

اکثر فعالان بازار نیز خاطر نشان کردند که، در پی تقاضای فیزیکی بسیار کم برای سنگ آهن که ناشی از میزان کم تقاضای مصرف کنندگان نهایی برای فولاد است عوامل بنیادی بازار تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است.

یکی از منابع خبری مستقر در نینگبو نیز اظهار کرد: با وجود اینکه در روز چهارشنبه نقدینگی در معاملات کنار بندر قابل توجه بود، اما معاملات انجام شده بیشتر بر سنگ آهن فاین با گرید پایین و متوسط ​​متمرکز بود.

ارزیابی شاخص قیمت سنگ آهن دریایی

بر اساس داده‌های منتشر شده، قیمت برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد، فاین ۶۲ درصد کم آلومینا و پریمیوم سنگ آهن ۵۸ درصد با گرید بالا به ترتیب ۱۵۰.۶۵ دلار، ۱۵۴.۰۴ دلار و ۱۳۱.۸۹ دلار در هر تن cfr کینگدائو ارزیابی شده است که هر یک به ترتیب کاهش ۴.۰۲ و ۴.۱۱ و ۲.۸۶ دلاری در هر تن را تجربه نمودند.

علاوه بر این، شاخص فوق برای سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل ۱۷۴.۹۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو برآورد شد که ۳.۲۰ دلار در هر تن کاهش یافته است.

همچنین پریمیوم سنگ معدن خشک لامپ ۶۳ درصد با مبدا استرالیا، ۰.۳۰۰۰ دلار cfr کینگدائو به ازای هر واحد متریک معامله شد که تغییری نداشت.

سنگ آهن مرطوب فاین با گرید ۶۲ درصد نیز، ۱۰۱۰ یوان فوت کینگدائو به ازای هر تن ارزیابی شد (البته قیمت سنگ آهن خشک ۶۲ درصد در بنادر چین: ۱۴۷.۳۶ دلار به ازای هر تن محاسبه گردید)، که کاهش ۱۸ یوانی در هر تن را تجربه کرد.

نقل قول روز

علیرغم اعلام مقامات داخلی مبنی بر تسهیل حمل و نقل داخلی کالا‌های حیاتی مانند سنگ آهن، اکثر کارخانه‌ها همچنان در ترتیب حمل و نقل با کامیون با مشکل مواجه هستند.

یکی از تاجران مستقر در سنگاپور نیز اعلام کرد، تعداد کامیون‌هایی که در مسیر‌های تانگشان تردد می‌کنند محدود است، زیرا برخی از اپراتور‌های کامیون به دلیل ترس از اختلال در خدمات، تمایلی به ارسال کامیون‌های خود به منطقه ندارند.

شاخص‌های بازار

بر اساس ارزیابی صورت گرفته شاخص قیمت سنگ آهن فاین ۶۲ درصد، فاین مخلوط بندر پیلبارا، مخلوط برزیل و نیومن به ترتیب ۱۴۹.۰۰ – ۱۵۰.۸۰ دلار، ۱۵۱.۰۰ – ۱۵۹.۲۵ دلار و ۱۴۹.۲۸ – ۱۵۱.۲۷ دلار در هر تن Cfr کینگدائو تخمین زده شد.

همچنین این شاخص برای فاین مک و جیبملبار ۱۴۲.۰۸ – ۱۴۲.۷۶ و ۱۲۹.۱۲ تا ۱۳۲.۲۰ دلار در هر تن Cfr کینگدائو برآورد شد.

در همین حال، بر اساس ارزیابی صورت گرفته، سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل، ارزش سنگ آهن کاراخاس ۱۷۳.۰۰ – ۱۷۶.۵۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو تخمین شده است.

قیمت‌های بندری / بورس کالای دالیان

سنگ آهن مرطوب فاین مخلوط بندر پیلبارا در روز چهارشنبه در استان شاندونگ و شهر تانگشان بین ۹۷۵ تا ۱۰۰۰ یوان معامله شد، در حالی که ارزش این محصول در روز سه شنبه ۹۹۰ – ۱۰۲۰ یوان و آخرین محدوده قیمت معاملاتی حدود ۱۴۲ -۱۴۶ دلار در هر تن در بازار دریا است.

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن در سپتامبر با ۸۸۴ یوان (۱۳۹ دلار) در هر تن بسته شد که نسبت به قیمت پایانی روز سه شنبه ۱۳ یوان در هر تن کاهش داشت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده