تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۸
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۵۹۴۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

چشم انداز کاهش آلاینده‌های کربنی صنعت فولاد

‌می‌متالز - تحلیلگران انتظار دارند تا سال ۲۰۵۰ انتشار آلاینده‌های کربنی صنعت فولاد تا ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یابد. صنعت فولاد بخش پر چالشی برای اهداف کربن زدایی است. با این حال، اهداف فولاد سبز در حال تحول چشم‌انداز عرضه است و فولادسازان تحت فشارند تا اتکای خود را به کوره‌های بلند که بسیار آلاینده اند کاهش دهند و جایگزین‌های با آلایندگی کمتر را به کار گیرند.

به گزارش می‌متالز، انتظار می‌رود چین در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای پیشرو باشد. وود مکنزی تخمین می‌زند که انتشار گاز‌های گلخانه‌ای چین بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۵۰ به نصف خواهد رسید و بخش عمده‌ای از کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از کاهش پیش بینی شده تولید فولاد آن خواهد بود.

سهم کوره‌های قوس الکتریکی در فولادسازی با تغییر سیاست‌ها و افزایش تمرکز بر استفاده از قراضه در حال افزایش است.

انتظار می‌رود صنعت فولاد استفاده از هیدروژن را از سال ۲۰۲۷ آغاز کند و اتحادیه اروپا پیشتاز آن باشد. تولید فولاد مبتنی بر هیدروژن در نهایت ۱۰ درصد از کل تولید فولاد را تا سال ۲۰۵۰ به خود اختصاص خواهد داد. وود مکنزی پیش بینی می‌کند که ۴۰ درصد آهن اسفنجی تولید شده تا اواسط قرن جاری بر پایه هیدروژن باشد.

اقتصاد‌های بالغی مانند ژاپن، کره، تایوان، اتحادیه اروپا، بریتانیا و امریکا باید کار‌های بیشتری برای مهار انتشار گاز‌های گلخانه‌ای انجام دهند، کشور‌های در حال توسعه نیز سهم کوچکی در کاهش انتشار خواهند داشت و به تدریج در این مسیر گام بر می‌دارند. این اقتصاد‌ها انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را نزدیک به ۵۰ درصد نسبت به سطح فعلی کاهش خواهند داد.

وظیفه کاهش سریع آلاینده‌های کربنی بر دوش اقتصاد‌های بالغ خواهد بود. این کشور‌ها به دنبال کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای با تغییر فرایند تولید به سمت کوره‌های قوس الکتریکی هستند که سه چهارم کمتر از کوره‌های بلند آلایندگی کمتری دارد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده