به گزارش میمتالز، محمد امیری، کارشناس بازار سرمایه درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: یکی از موضوعاتی که در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا مطرح میشود این است که به دلیل بالاتر بودن تقاضای خرید به نسبت عرضه، شاید خیلی نتوان از ظرفیتهای بازار سرمایه در این صنعت استفاده کرد، اما باید توجه کرد با شفافیتی که در معاملات خودرو در بورس رقم میخورد، بهجای آنکه در یک فضای غیرشفاف، سود ناشی از معاملات به افراد خاصی برسد، عواید رقابت به تولیدکننده میرسد.
امیری افزود: سهام بسیاری از خودروسازان در بازار سهام معامله میشود و با عرضههای شفاف در بورس کالا، فواید حاصل از فروش به سهامداران آنها خواهد رسید و رونق هر چه بیشتر معاملات خودرو در بورس کالا میتواند تصمیم گیری بهتری در زمینه سرمایه گذاری بلند مدت در این شرکتها را به دنبال داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه دسترسی آسان مشتریان به خودرو را از دیگر فواید عرضه این محصول در بورس کالا عنوان کرد و افزود: در سمت عرضه کننده اگر خودروسازان خصوصی از جمله بهمن موتور، کرمان موتور و سایر خودروسازان با توجه به تنوع محصولاتشان، فروش خود را افزایش دهند یک رقابت مناسب در جهت رشد عرضهها شکل میگیرد.
امیری با بیان اینکه شکاف قیمتی میان مدلهای فروش خودروسازان و بازار ناشی از انحصار و نحوه فروش است، گفت: با عرضه انواع خودرو در بورس کالا به صورت رقابتی و همچنین دسترسی آسان خریداران، قطعاً قیمت بازار به قیمت کارخانه نزدیکتر و قیمتها متعادل میشود.
وی در پایان اظهار داشت: به خودروسازان پیشنهاد میشود با توجه به آغاز عرضه محصولاتشان در بورس کالا از این فرصت استفاده کنند و با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد از ابزارهای تامین مالی بورس بهره ببرند که این شیوهای مناسب در جهت تامین نقدینگی آن هاست.
منبع: کالاخبر