تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۵۹۵۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه و ایران از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بازدید کردند

بهره‌گیری از دانش فنی مهندسان ایرانی برای استفاده در معادن زیمبابوه

‌می‌متالز - گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه و ایران با هدف بهره‌گیری از دانش فنی مهندسان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برای استفاده در معادن زیمبابوه از بخش‌های مختلف این مجتمع بازدید کردند.

به گزارش می‌متالز به نقل از مس پرس، در جریان این بازدید نور موتیزوا، سفیر جمهوری زیمبابوه در ایران، هان. وی. کی. شامو، رئیس گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه و ایران، مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای گروه دوستی پارلمانی دو کشور حضور داشتند.

صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در حاشیه این بازدید گفت: گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه و ایران برای آگاهی از توانمندی‌ها و تکنولوژی‌های ایران و همچنین در راستای صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان به زیمبابوه از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بازدید کردند.

رضاخواه به توسعه روابط دو کشور ایران و زیمبابوه در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که زیمبابوه صاحب تعداد زیادی معدن است، بازدید از معدن مس سرچشمه رفسنجان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن کشور و صاحب تکنولوژی پیشرفته در این زمینه در دستور کار قرار گرفت.

مسوول گروه دوستی پارلمانی ایران و زیمبابوه ادامه داد: زیمبابوه چهار دهه پیش به استعمار انگلیس پایان داد و به استقلال رسید. پس از خروج انگلستان از این کشور، معادن زیمبابوه رو به تعطیلی گذاشت و اکنون یکی از برنامه‌های دولت‌مردان و سیاست‌گذاران این کشور بازگشایی این معادن است. ازسوی دیگر ایران در زمینه معادن پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد ازجمله در معدن مس سرچشمه رفسنجان که بیش از ۴۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد. این معدن در تمام این مدت در حال توسعه بوده است و طبیعتا مدیران و کارشناسان آن توانایی توسعه معادن زیمبابوه را دارند.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» ازسوی رهبر معظم انقلاب هم بیان کرد: مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار خوبی را در زمینه نوآوری و فناوری آغاز کرده است و امیدواریم به‌زودی این تلاش‌ها به ثمر بنشیند. انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان هزینه سرمایه‌گذاری و تولید را کاهش می‌دهد و در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان، توجه به این نوع فعالیت‌ها یکی از نقاط مثبت است.

بهره‌گیری از تکنولوژی‌های معدنی ایرانی

رئیس گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه و ایران هم در این بازدید گفت: ما در زیمبابوه ذخایر غنی از مواد معدنی داریم که باید به بهره‌برداری برسند. حضور ما در جمهوری اسلامی ایران این فرصت را در اختیار ما قرار داد که بتوانیم شاهد فعالیت‌های معدنی در معدن مس سرچشمه باشیم. این دیدار ذهن ما را باز کرد و دانش ما را درباره این‌که ایرانی‌ها چگونه توانسته‌اند تکنولوژی‌های معدنی خود را گسترش دهند، افزایش داد.

شامو ادامه داد: امیدواریم بتوانیم تکنولوژی‌های معدنی ایران را در کشور خودمان مورد استفاده قرار دهیم. همچنین امیدواریم که سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌وکار ایرانی نیز از فرصت سرمایه‌گذاری در زیمبابوه استفاده کنند.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری زیمبابوه مشترکات زیادی دارند، گفت: زیمبابوه در حال حاضر تحت تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی ازسوی غرب و به‌ویژه ایالات متحده قرار گرفته است. به همین دلیل چنان‌چه بتوانیم تجربیاتمان را در شرایط سخت تحریم با یکدیگر به اشتراک بگذاریم، می‌توانیم بیش از پیش در پیشبرد توسعه موفق باشیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه و ایران با اشاره به این‌که در جریان بازدید از ایران در شرایط سخت تحریم، بیان کرد: ایران تهدید تحریم‌های غیرقانونی را به یک فرصت تبدیل کرده است.

منبع: مس پرس

عناوین برگزیده