تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۵۹۵۳۶

بهره‌برداری از خط‌آهن استراتژیک رشت-آستارا با سرمایه‌گذاری مردم

‌می‌متالز - کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به مطالبه بین‌المللی برای تکمیل خط‌آهن رشت-آستارا، گفت: باید با استفاده از سرمایه‌گذاری مردم خط آهن مذکور را در اسرع وقت تکمیل کرد.

به گزارش می‌متالز، اتصال راه آهن قزوین-رشت، به عنوان بخشی از شاخه غربی کریدور ریلی شمال-جنوب، که از سال ۱۳۸۱ آغاز شده بود، بالاخره در اسفندماه سال ۱۳۹۷ تکمیل شد تا امید‌ها برای تکمیل اتصال کامل این کریدور ریلی از خلیج فارس تا مسکو افزایش یابد. این خط ریلی پس از رسیدن به رشت، بنا بود در سه مسیر مجزا، مقاصد بندر انزلی، بندر کاسپین و آستارا را به شهر رشت متصل نماید. با این حال و به رغم اهمیت تکمیل این کریدور برای ایفای نقش ایران در این مسیر بین المللی، هنوز بهره برداری از خط ریلی رشت آستارا به واسطه عدم وجود منابع مالی مورد نیاز، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در رابطه با این پروژه ریلی گفته است: اهمیت تکمیل زیرساخت‌های کریدور ترانزیتی شمال – جنوب بر کسی پوشیده نیست و بار‌ها درباره اهمیت این کریدور و لزوم تکمیل آن تاکید شده و تمام کارشناسان بر این موضوع اذعان دارند که هر چه زودتر باید حلقه‌های مفقوده این کریدور تکمیل شود. عملیات ساخت راه آهن رشت - آستارا که آخرین حلقه مفقوده کریدور شمال -جنوب در ایران محسوب می‌شود، آغاز شده و تا پایان امسال مسیر ریلی رشت - بندر کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ساخت پروژه رشت-آستارا آغاز شده و حدود ۱۲ کیلومتر پیمان‌سپاری شده است. برای تامین باقی منابع مالی این پروژه قرار بر این شده که از ظرفیت قانون بودجه و تهاتری نفت استفاده کنیم و به طور یکجا با قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا کار را پیش ببریم.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به وجود خط اعتباری روسی اعلام کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به روسیه قرار براین شد که دو پروژه ریلی از جمله رشت-آستارا از وام ۵ میلیارد دلاری استفاده کنند؛ که البته تامین منابع مالی از منابع داخلی کشور برای این پروژه شروع شده و معطل این منابع نمانده‌ایم. اگر منابع تامین شود راه‌آهن رشت - انزلی - آستارا در طول مدت ۴ سال ساخته و تکمیل و تحویل خواهد شد.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل می‌گوید: مسیر خط آهن رشت-آستارا که چند سال است احداث آن به واسطه کمبود منابع و اعتبارات مورد نیاز، به تعویق افتاده است، بدون تردید یکی از مهمترین پروژه‌های زیربنایی مورد نیاز کشور در جهت توسعه ترانزیت کالا‌های بین المللی و توسعه صادرات قلمداد می‌شود. اهمیت این پروژه ملی در شرایط حال حاضر که جنگ بین اوکراین و روسیه بالا گرفته است، بیش از پیش است. به بیان دیگر می‌توان ادعا کرد که در شرایط فعلی، هر روز تاخیر در ساخت و بهره برداری از این پروژه استراتژیک، عدم النفع زیادی به کشور تحمیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: آنچه در این سال‌ها باعث تاخیر در اجرا و بهره برداری از این پروژه مهم شده است، ابعاد فنی و اجرایی این پروژه نبوده و تنها کمبود منابع و اعتبارات لازم، این تاخیر را به وجود آورده است. بنابراین، مهمترین راه حل برای تسریع در ساخت و بهره برداری از این پروژه و کسب منافع آن، تامین اعتبارات مورد نیاز در حجم گسترده و به صورت پایدار بوده تا به این واسطه شاهد تسریع در عملیات اجرایی آن باشیم. سال‌هاست که در مذاکرات بین المللی تکمیل ساخت این راه آهن از ایران طلب می‌شود و حتی بعضی از کشور‌ها همچون ایتالیا، آذربایجان، چین و اخیرا روسیه، برای تامین منابع مالی مورد نیاز این پروژه ابراز تمایل کرده‌اند.

بهره برداری از راه آهن رشت-آستارا با سرمایه گذاری مردمی

شاهجویی تاکید کرد: البته آنچه در واقعیت اتفاق افتاد این بود که کشور‌هایی که ابراز تمایل برای سرمایه گذاری داشتند، در عمل کاری از پیش نبردند و در نهایت، این پروژه ساخته نشد؛ بنابراین با توجه به شرایط موجود، تاخیر در احداث این خط ریلی مهم به بهانه استفاده از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری کشور‌های خارجی اشتباه است. در چنین شرایطی و برای چنین طرحی باید بستر‌های سرمایه‌گذاری داخلی فراهم شود تا تامین مالی این پروژه در اسرع وقت، در حجم گسترده و پایدار صورت پذیرد.

وی گفت: برای این پروژه با توجه به کارکرد ترانزیتی، ابعاد فنی و اقتصادی، اصلی‌ترین و مناسب‌ترین شیوه تامین اعتبار، استفاده از سرمایه گذاری مردمی در قالب شرکت سهامی عام پروژه محور است. با این روش هم سرمایه مناسب برای تکمیل ساخت و بهره برداری از این پروژه تسریع شده و هم مردم می‌توانند از عوائد حاصل از بهره برداری از این پروژه منتفع شوند. ضمن آنکه با تامین مالی این پروژه مهم از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه محور مردمی، نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی، با شرایط تحمیلی کشور‌های دیگر وجود نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
اگر قصدی برای چاپ اوراق مشارک در اتصال خطوط بین الملل ریلی باشد !!! باید دو خط رشت آستارا و کرمانشاه خسروی خانقین را در نظر گرفت !!! غرب کشور را به اتصالات بین الملل ریلی مجهز کرد تا اتصالات بین المللی شرقی و خطوط میانی درون کشور به حداکثر بهره برداری برسند !!!!
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده